Visitar ciudades

Nivå I.
Tema: Imaginære reiser til utvalgte spanske byer
Tid: ca. 180 minutter

Explicación en español

Kort beskrivelse

Elevene foreslår i felleskap en reiseplan for en utvalgte by i Spania samtidig som de utvikler sammen nyttige regler og ord underveis.

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon: Elevene skal kunne kommunisere hensiktsmessig muntlig.
  • Interkulturell kompetanse: Elevene skal bli kjent med andre kulturer (alt avhengig av innholdet i plakatene) og utvikle nysgjerrighet og forståelse ovenfor andre medelever. 

Kompetansemål LK20

  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • uttrykke på spansk beliggenheten til noen byer i Spania
  • finne, forstå og anvende informasjon om en by/noen byer i Spania
  • fortelle og samtale om hva man skal gjøre, se og oppleve på en reise til byen(e) på målspråket

Ressurser

Tips til lenker

Forberedelser

Elev:

Det er en fordel at elevene på forhånd har arbeidet med å uttrykke framtidige handlinger på spansk og kjenner til verbalperifrasen ir +a+ infinitiv (paradigme og bruk). Opplegget forutsetter også at de har arbeidet litt med bruk av verbene estar og hay (av haber) for å uttrykke beliggenhet og hva som finnes på et sted.

Lærer:

Finne fram relevante nettsider eller andre kilder for å veilede elevene i informasjonssøk – se tips til lenker under “Ressurser”. I dette opplegget er byer i Spania brukt som eksempel, men andre byer i målspråkområdet er selvsagt like aktuelle.

Plan for opplegget

  1. Elever setter seg parvis eller i små grupper.
  2. Lærer modellerer hvordan elevene kan løse oppgaven: Han/hun deler tavlen i tre deler (Del 1. Omriss av Spaniakart. Del 2. Plass til å skrive inn en historie som skapes i dialog med elevene. Del 3. Nøkkelord og aktuelle grammatikkregler).
  3. I Del 1 tegnes et omriss av Spaniakartet. Lærer ber elevene foreslå en by, spør dem på spansk hvor den ligger og tegner den inn på kartet. Så formulerer elevene på norsk en regel for hvordan man uttrykker beliggenhet på spansk, og lærer skriver regelen inn i Del 3 på tavlen. Viktige ord og begreper kan også føyes til i Del 3.
  4. Dialogen fortsetter så på spansk: Lærer ber elevene foreslå personer som skal reise til den utvalgte byen. Elevene skal formidle/uttrykke personenes navn og alder. Lærer skriver dette inn i Del 2 og ber elevene formulere en regel for hvordan man uttrykker alder på spansk, og skriver den inn i Del 3.
  5. Nå kan reisen starte! Lærer spør elevene på spansk hvor personene skal reise fra, om avreisetidspunkt og transportmiddel. Elevenes forslag skrives inn i Del 2. Relevante ord og regler skrives kontinuerlig inn i Del 3. Elevene kan for eksempel oppfordres til å formulere en regel for hvordan man på spansk angir tidspunkt eller reisemiddel.
  6. Elevene utvikler så resten av reiseplanene på egenhånd (egneark). De kan fortelle hvor personene skal overnatte, hva og hvor de skal spise, hva de skal se og gjøre, hva de skal handle osv. De kan også angi priser for overnatting og aktiviteter. Lærer veileder elevene i informasjonssøk. Elevene noterer i Del 3 på arket (evt. i egen ramme) nyttige ord og regler de får bruk for.
  7. Felles gjennomgang i plenum der de forskjellige gruppene kommer med forslagene de har til videre reiseplan. Lærer skriver forslagene inn i Del 2.
  8. Til slutt kan elevene presentere muntlig for hverandre de ulike reiseplanene de har utarbeidet. 

Differensiering: I punkt 8 kan elevene variere bruken av verbtider hvis de ønsker det.  De kan forestille seg at de oppdiktede personene allerede er på plass i utvalgte by og fortelle hva personene gjør/har gjort i løpet av en dag/en uke. De kan også forestille seg at personene er tilbake fra reisen og fortelle hva disse har foretatt seg/foretok seg. Elvene kan også legge inn i historien hva personene liker/ikke liker med byen de besøker / hva de har likt/ikke likt på turen.

Evaluering og vurdering

  • Underveisvurdering og/eller muntlig produksjon: Historiene/reiseplanene elevene presenterer muntlig i plenum kan vurderes med karakter. 

Oppfølging

Skriftlig produksjon

Elevene kan også tenke seg at de oppdiktede personene som er på reise skriver et postkort, en e-post eller en reiseblogg. Disse kan publiseres, henges opp i klasserommet og lignende.

Idé og utarbeidelse

Marianne Felin Bjørgaas, © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon S1, Språklæring og flerspråklighet S1
Publisert 4. feb. 2020 14:52 - Sist endret 26. mai 2024 09:41