Una historia de amor

Trinn: Nivå II. Tema: fortidsformer (pretérito perfecto simple / pretérito imperfecto). Tid: én undervisningsøkt

Kort beskrivelse

Dette opplegget tar utgangspunkt i lydfilen Una historia de amor. Elevene skal høre på en lyttetekst på spansk hvor Elena forteller om hvordan hun møtte sin fremtidige mann på fotballkamp på Santiago Bernabeu stadion i Madrid. Den romantiske historien begynner der og fortsetter med fantastisk bryllup et drygt år senere på La Palma.

Lytteteksten fokuserer på bruk av fortidsformer, og vi har lagt til rette for at elevene skal kunne jobbe selvstendig både før, under og etter lytting. 
Det forutsettes at elevene allerede har jobbet noe med bruk av disse fortidsformene på spansk. De skal først trene på bruk av disse tidene ved å gjøre noen øvelser på nett. Deretter kan de prøve å ta lydopptak hvor de forteller om noe med samme tematikk som i lytteteksten.

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant

Læringsmål

  • Elevene skal befeste bruk av disse fortidsformene samt vokabularet i lytteteksten for å kunne forklare muntlig etterpå en liknende opplevelse på målspråket.

Ressurser

Forberedelser

Det forutsettes at elevene allerede har jobbet noe med bruk av disse fortidsformene på spansk.

Plan for opplegget

Før lytting: 
Elevene trener på nyttig vokabular fra lytteteksten på Quizlet. 

Under lytting: 
Elevene fokuserer på bruk av pretérito perfecto simple og pretérito imperfecto i lytteteksten og ev. noterer 2 setninger til følgende kategorier: a) en handling som har skjedd en gang tidligere og er avsluttet, b)   beskrivelse av konteksten til den handlingen som ble gjennomført i fortiden og c) resultatet / konklusjonen av den handlingen som ble fullført i fortiden

Etter lytting:
Elevene trener videre på bruk og kontrast av disse fortidsformene ved å gjøre noen oppgaver online som tar utgangspunkt i grammatikken og tematikken fra lytteteksten
Learning apps-kategorisere; Learningapps-fylle ut

Refleksjon og vurdering

Elevene kan prøve å ta selv lydopptak der de selv forteller hvordan de ble kjent med kjæresten sin eller med beste vennen/venninna si. Lydopptaket kan sendes til læreren. 

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspåksenteret

Emneord: Kommunikasjon S2, Språklæring og flerspråklighet S2
Publisert 23. mars 2020 10:16 - Sist endret 12. mars 2021 07:42