Kort beskrivelse
Dette opplegget tar utgangspunkt i lydfilen Una historia de amor. Elevene skal høre på en lyttetekst på spansk hvor Elena forteller om hvordan hun møtte sin fremtidige mann på fotballkamp på Santiago Bernabeu stadion i Madrid. Den romantiske historien begynner der og fortsetter med fantastisk bryllup et drygt år senere på La Palma.
Lytteteksten fokuserer på bruk av fortidsformer, og vi har lagt til rette for at elevene skal kunne jobbe selvstendig både før, under og etter lytting.
Det forutsettes at elevene allerede har jobbet noe med bruk av disse fortidsformene på spansk. De skal først trene på bruk av disse tidene ved å gjøre noen øvelser på nett. Deretter kan de prøve å ta lydopptak hvor de forteller om noe med samme tematikk som i lytteteksten.
Kompetansemål i LK20
- lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
- muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant
Læringsmål
- Elevene skal befeste bruk av disse fortidsformene samt vokabularet i lytteteksten for å kunne forklare muntlig etterpå en liknende opplevelse på målspråket.
Ressurser
- Lydfilen: Una historia de amor
Transkripsjon
Før lytting: Quizlet
Etter lytting: Learning apps-kategorisere; Learningapps-fylle ut
Forberedelser
Det forutsettes at elevene allerede har jobbet noe med bruk av disse fortidsformene på spansk.
Plan for opplegget
Før lytting:
Elevene trener på nyttig vokabular fra lytteteksten på Quizlet.
Under lytting:
Elevene fokuserer på bruk av pretérito perfecto simple og pretérito imperfecto i lytteteksten og ev. noterer 2 setninger til følgende kategorier: a) en handling som har skjedd en gang tidligere og er avsluttet, b) beskrivelse av konteksten til den handlingen som ble gjennomført i fortiden og c) resultatet / konklusjonen av den handlingen som ble fullført i fortiden
Etter lytting:
Elevene trener videre på bruk og kontrast av disse fortidsformene ved å gjøre noen oppgaver online som tar utgangspunkt i grammatikken og tematikken fra lytteteksten
Learning apps-kategorisere; Learningapps-fylle ut
Refleksjon og vurdering
Elevene kan prøve å ta selv lydopptak der de selv forteller hvordan de ble kjent med kjæresten sin eller med beste vennen/venninna si. Lydopptaket kan sendes til læreren.
Idé og utarbeidelse
Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspåksenteret