Zwei Freizeitaktivitäten

Trinn: Nivå I
Tema: Korsang og håndballspill
Tid: Én undervisningsøkt (2 x 45 min)

Unterrichtseinheit auf Deutsch

Kort beskrivelse

Opplegget er laget rundt en lydfil for nivå I der to tyske personer snakker om sine fritidsaktiviteter (det å synge i kor og spille håndball). Ulike øvelser for før, under og etter lyttingen skal lette elevenes lytteforståelse, få dem til å lytte aktivt og befeste ord, strukturer samt tekstinnhold.

Kompetansemål

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner.
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen. 
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • forstå og bruke et ordforråd innen temaet fritid (kor og håndball).
  • velge og bruke hensiktsmessige lyttestrategier.
  • forstå hovedinnholdet i muntlig tale om fritid i tyskspråklig land.

Ressurser

Lenker

Vedlegg

Forberedelser

Elever

  • Opplegget er tenkt som et supplement til kapitler om fritid i læreverk for nivå I.

Lærere

  • Gjøre seg kjent med innholdet i lydfilen.
  • Kopiere og klippe opp vedlegg 1, 2 og 3 (med vedlegg 1 og 2 jobber elevene i par. Vedlegg 3 består av 14 "lapper" som fordeles blant elevene).

Plan for opplegget

Før lytting

(ord i fokus)

1. Elevene går sammen to og to. De informeres om at de skal få høre en lyttetekst som handler om fritidsaktiviteter. Som forberedelse blir elevparene presentert for en samling lapper med ord og uttrykk fra lytteteksten (vedlegg 1):

  • Elevparene tar for seg lapp for lapp og sjekker om de forstår ordene/uttrykkene. 
    - Om man forstår, markeres dette ved å notere egne initialer på gjeldende lapp .
    - Der bare den ene forstår, forklarer den andre. 
    - Om det er ord/uttrykk ingen av dem forstår, tyr elevene til hjelpemidler.
    Avslutningsvis gjennomgår lærer, med deltagelse fra elevene, dokumentet med ord/uttrykk (vedlegg 1) for å sikre at forståelsen er korrekt.
  • Neste oppdrag for elevparene er å kategorisere lappene etter et selvvalgt system. I dette tilfellet er ordene/uttrykkene valgt ut med følgende tre kategorier i bakhodet:
    I. Korsang – eks.: Sänger und Sängerinnen / Konzerte vorbereiten.
    II Håndball – eks.: in einer Sporthalle / andere Mannschaften treffen.
    III Tidsuttrykk – eks.: vor drei Jahren / Einmal im Jahr / zweieinhalb Stunden.

Det er likevel viktig å understreke at det ikke finnes noen fasit - elevene kan komme fram til flere eller færre kategorier. Elevene må forholde seg til ordene/uttrykkene på en annen måte enn i foregående øvelse, og får anledning til å merke seg bruk, betydning og skriftbilde. Målet med øvelsen er å få en forforståelse av innholdet i lytteteksten.

Når alle lappene er systematisert, gjør hvert par kort rede for hvilke kategorier de endte opp med.

Under lytting 

(tekstinnhold i fokus):

2. Lærer gjør klart for avspilling av lydfilen Zwei Freizeitaktivitäten

  • De samme elevparene får en bunke med bilder (vedlegg 2) som illustrerer ulike innholdsaspekter i lytteteksten. Elevene får i oppgave å legge bildene i den rekkefølgen de mener er riktig (dvs. når innholdselementet opptrer i lytteteksten).
  • Lydfilen spilles av to ganger for å gi elevene tid til å vurdere bilderekkefølgen. Deretter viser lærer dokumentet med bilder (vedlegg 2) på lerret – og rekkefølgen diskuteres.

Etter lytting

(repetisjon i fokus)

3. Etter at elevene har hørt på lytteteksten, skal de vise sin lytteforståelse gjennom en Loop-aktivitet (vedlegg 3). Vedlegget består av 14 lapper, dvs. at klassen deles i to og at hver del gjennomfører Loop-aktiviteten samtidig. Dersom det er færre elever enn 14 elever i hver gruppe, får noen elever to lapper.

  • Aktiviteten gjennomføres ved at hver elev får utdelt en lapp som inneholder både et spørsmål og et svar, men med den vrien at lappens spørsmål og svar ikke stemmer overens - svaret på eget spørsmål er det en annen elev som har.
  • Aktiviteten starter med at en elev stiller spørsmålet på lappen sin til klassen “Hvem har…?”
  • Eleven som sitter med svaret, leser dette høyt: “Jeg har …”. Vedkommende fortsetter så med å stille sitt spørsmål til klassen.
  • Og slik drives spørsmål/svar-aktiviteten videre som en slags “sløyfe”, fra den ene til den andre, før hele seansen avrundes med svaret på den første lappen.
  • Om det det er behov for repetisjon, kan elevene bytte lapper og gjenta Loop-aktiviteten.

Loop er en aktivitet man kan gripe til for en lettere og effektiv tekstgjennomgang. Elevens oppgave begrenses til forståelse og gjenkjenning av saksforhold fra lytteteksten. De får vist lytteforståelse uten at de selv må produsere noe på målspråket, og aktiviteten egner seg derfor særlig for begynneropplæringen.

Refleksjon og vurdering

Elevene bes reflektere over lyttestrategier

  • Hvordan vurderer de eget læringsutbytte av øvelsene i forbindelse med lytteteksten, dvs. før, under og etter?
  • Hvilke lyttestrategier benytter elevene bevisst? (Her kan eventuelt strategiarket for lytteferdigheten i Europeisk Språkperm 13-18 være til nytte)

Idé og utarbeidelse

© Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon T1, Språklæring og flerspråklighet T1
Publisert 11. feb. 2020 14:41 - Sist endret 16. mai 2024 10:16