Lucas hat Geburtstag

Auf Deutsch

Trinn: Nivå II
Tema: Modale hjelpeverb, presens perfektum, direkte objekt  og klokkeslett
Tid: 45-60 minutter

Kort beskrivelse

  • Elevene får mulighet til å teste sine grammatiske og tematiske kunnskaper samt ferdigheter ved å jobbe alene eller i grupper med dette digitale escape-rommet (enten i klasserommet eller hjemmefra). Et escape-rom krever at elevene løser en rekke gåter og oppgaver for å finne fasiten på en problemstilling innen en tidsfrist.  
  • Det overordnete temaet for dette escape-rommet er bursdagsfeiring og ellers fokuseres det på modale hjelpeverb, presens perfektum, direkte objekt og klokkeslett på tysk.
  • Opplegget inneholder en rekke varierte digitale oppgaver som elevene skal løse for å komme fram til fasiten. For å bekrefte at fasiten er riktig skal de skrive inn de tallene de har fått etter hver oppgave inn i nedtellingsklokka som finnes på Start-symbolet 
  • Det er viktig at elevene har forkunnskaper om de ovennevnte temaene.

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå tydelig tale om personlige faglig relevante emner og aktuelle saker
  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

Læringsmål

  • Elevene skal kunne forstå og bruke modale hjelpeverb, presens perfektum, direkte objekt og klokkeslett på tysk

Ressurser

Plan for opplegget

Dette escape-rommet er ganske intuitiv og følger en naturlig progresjon. 
Elevene skal kun klikke seg gjennom de ulike ikonene og løse tilhørende oppgaver.

  • Start-symbol: Her forklares selve opplegget og elevene blir presentert for de ulike delene
  • Pil-symboler: Disse inneholder en kort informasjon om videre oppgaver eller aktiviteter i læringsstien.
  • Tall-symbol: Elevene skal hoppe fra det ene til det neste tallet. Hvert tall inneholder en aktivitet som elevene skal jobbe med. 
  • Note-symbol: Dette symbolet inneholder en sang
  • Spørsmål-symbol: Dette symbolet inneholder en informasjonstabell om et grammatiske emne. 

Refleksjon og vurdering

Siden opplegget er tenkt brukt på en selvstendig måte, enten alene eller sammen med andre, gir alle aktivitetene direkte tilbakemelding. 

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon T2, Språklæring og flerspråklighet T2
Publisert 18. jan. 2021 11:54 - Sist endret 10. jan. 2024 09:15