VGS-lærere er interesserte i samarbeid om digital fabrikasjon i skolen

Denne uka har forskere fra HiØ besøkt Glemmen VGS for å presentere sitt forskningsprosjekt om digital fabrikasjon i kunst- og håndverksutdanningen og få til et samarbeid med lærerne som underviser i de relevante utdanningsprogrammene ved skolen. Skolebesøket var et neste ledd i DigiFabArt prosjektet (Digital Fabrication in Arts and Crafts) og skal lede til videre forskningsarbeid sammen med skoler, lærere og partnere fra andre forskningsinstitusjoner.

Her vises lærere fra Team 2 – Kreative fag ved Glemmen VGS sammen med HiØ forsker og overingeniør Fahad Faisal Said.

Lærere fra Team 2 – Kreative fag ved Glemmen VGS sammen med HiØ forsker og overingeniør Fahad Faisal Said (t.h.). (Foto: HiØ/Daniela Blauhut)

11 lærere fra Glemmen VGS i Fredrikstad, inkludert fagleder for Kunst, design og arkitektur (KDA), Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBIE) og Håndverk, design og produktutvikling (HDP), Anne Marthe Enghaugen, tok imot Fahad Faisal Said og Daniela Blauhut fra Høgskolen i Østfold tirsdag denne uken. Said og Blauhut fikk anledning til å presentere forskningsgruppen og prosjektet de startet sammen med forsker og undervisningsleder Susanne Koch Stigberg i fjor høst.

Hovedmålet med prosjektet er å kartlegge i hvilken grad digital fabrikasjon i videregående skoler med studieforberedende program og yrkesfagprogram innen kunst, design, håndverk og arkitektur allerede er i bruk, eller alternativt kan introduseres i undervisningen, samt undersøke hvorvidt ulike fabrikasjonsteknologier som laserkuttere, 3D-printere, broderimaskiner o.l. kan berike tradisjonelle håndverksteknikker og kunstneriske uttrykksformer.

I diskusjonen med lærerstaben og under en omvisning på de ulike verkstedene, fikk Said og Blauhut et godt førsteinntrykk av lærernes arbeid med formidling av kreativ design og fabrikasjon av ulike produkter, for eksempel innen tekstil, interiør og arkitektur. Glemmen VGS tilbyr totalt sju yrkesfagprogrammer og to studieforberedende programmer og er veldig godt utstyrt med både tradisjonelle maskiner og digitale fabrikasjonsteknologier som elevene får brukt i sine produksjonsprosesser.

Både fagleder og lærerne viste et smittende engasjement og stor interesse for et samarbeid med høgskolen. I den videre prosessen skal det nå planlegges for neste besøk på Glemmen VGS hvor forskergruppen vil gjennomføre intervjuer og deltagende observasjoner i ulike læringsomgivelser. I tillegg vil vi planlegge et besøk av en gruppe VGS-lærere på høgskolen der vi ønsker å gi en omvisning av våre laber og drøfte konkrete former for samarbeid. 

Skolebesøket ga forskergruppen og lærerne en første anledning til å dele erfaringer innen digital fabrikasjon og diskutere viktige temaer som design og bærekraft. Vi ser gode forutsetninger og en gjensidig interesse for samarbeid.

Av Daniela Blauhut
Publisert 1. des. 2023 13:56 - Sist endret 1. des. 2023 13:56