Med e-tekstil på Moss skaperfestival!

Vår studentassistent, Thomas, har deltatt på skaperfestival i Moss, der han blant annet lot elever leke seg med e-tekstil. Interessant nok, møtte han også på et par-tre utfordringer som kan være fine å øve seg på, før man går ut i lærergjerningen. Hvordan organisering, skaperfestival og e-tekstil henger sammen? Les mer i Thomas' blogginnlegg.

viser standen som Thomas lagde på skaperfestivalen

Thomas jobber med e-tekstil på stand

Foto: Thomas Olsen

Skaperfestival i Moss!

Torsdag 25. og fredag 26. august foregikk skaperfestivalens siste runde, i Moss, som vi gjennomførte i samarbeid med Inspiria. De stilte opp med utstyr, og vi (DLV) med bemanning til å undervise elevgrupper i løpet av dagen. Som studentassisten ved DLV var jeg så heldig og fikk muligheten til å delta på dette arrangementet, sammen med faglærer Marianne Hagelia. Her kan du lese litt om hva jeg opplevde.

En skaperfestival handler, enkelt sagt, om å samle folk (gjerne i alle aldre) som jobber kreativt, utforskende og - ja - skapende med ulike verktøy, både analoge og digitale. Du kan lese mer om skaperverksteder for eksempel her.

Hva og hvorfor e-tekstil?

Kort sagt kan vi kanskje si at e-tekstil er et slags hybridarbeid mellom en elektriker og en skredder. Man bytter ut den vanlige tråden med en ledende tråd, og tradisjonell pynt og dill med en batteriholder og f.eks. små LED-pærer. På denne måten kan man pynte opp tekstil ved å sy i alt fra små enkelt-kretser bestående kun av batteri og lys, til avanserte kretser med ulike typer lys og brytere som kan kobles opp imot en styringsenhet som for eksempel micro:bit. Micro:bit-en kan programmeres til å utføre ulike handlinger basert på for eksempel lys og bevegelse. Man kan altså lett knytte arbeid med e-tekstil til for eksempel kompetansemål i kunst og håndverk, matematikk og naturfag.

Foto: T. Olsen

Planen for disse øktene var forholdvis enkel. Hver elev skulle få utdelt en liten pose med nødvendig utstyr til å kunne sy en sluttet krets på et handlenett.

Elevene fikk utlevert:

  • handlenett
  • batteriholder med av og på bryter og muligheten til å koble to kretser
  • en LED pære
  • en nål
  • ca. 1 meter med ledende tråd.   

Elevene skulle starte med å sy fra + til +, så avslutte og starte på nytt fra - til -. Når det var gjort gjenstod test av krets med batteri og en eventuelt feilsøking om det lyste.

Dag 1: Maks 15 elever per gruppe, sa de!

Første gruppe var oppsatt kl. 09.15 og andre gruppe etter lunsj, i ungdomsavdelingen på Moss Bibliotek. Oppstarten var, mildt sagt, noe hektisk, allerede før elevene kom på plass. Det ble brukt litt tid på å finne utstyret og riktig sted vi skulle være, og mens forberedelsene pågikk i all sin hast sto eleven brått klare og spente på utsiden kl. 09.00. Klokken 09.15 stormet det inn 27 elever, alle klare for at noe skulle skje!

De som har arbeidet eller hatt noen form for ansvar med litt større grupper barn/elever, eller for så vidt bare større grupper, har gjerne på ett eller annet tidspunkt opplevd at evnen til å tilpasse seg og gjøre endringer underveis, kan være en viktig nøkkel for suksess. Dette fikk vi en påminnelse om på torsdag!

Marianne startet med en introduksjon om hva økten skulle dreie seg om, mens jeg klargjorde de 12 utstyrssettene vi hadde. Det at elevgruppen nesten var doblet i antall i forhold til hva vi trodde, vil selvfølgelig ha noe å si for hvor godt i dybden vi fikk gått, i gjennomføringen av et opplegg ment for femten elever. Det viste seg at en misforståelse hadde ført til at vi fikk begge elevgruppene med fra start. Den gode nyheten ble likevel at vi dermed hadde (i teorien) mer tid etter lunsj, sånn at vi kunne hjelpe alle til å komme i mål.

Dag 2: Stand by!

Også denne dagen startet med spennende nytt: skolen som skulle til oss hadde meldt avbud. Av den grunn var det liten vits for oss å sitte bortgjemt inne i biblioteket, da det var en rekke spennende stands i lobbyen. Og dermed satte også vi opp en stand.

Vi fant fort ut at dette var en løsning som passet mye bedre, der vi på torsdag slet litt med å hjelpe de som var interesserte fordi vi samtidig kjempet om oppmerksomheten til de som var mest lystne på å utforske lobbyen. Og det er jo klart, når det formidles blant annet: 3D- printing, lodding av egen diskokule, cosplay, workshop der en kunne lage egne buttons, muligheten til å kunne sykle sin egen smoothie ved hjelp av flytende nitrogen, osv., så sto nok ikke våre e-tekstiler like sterkt hos alle. Og derfor klarte vi kanskje ikke helt og formidle e-tekstil til de som faktisk var interesserte, på en god måte.

elever jobber på stand
Ivrige elever (foto: T. Olsen)

Men på fredag derimot! Med workshop i lobbyen fanget vi lettere oppmerksomheten til de som var interesserte. De kunne komme og sette seg, få en gjennomgang og oppfølging underveis. Etter hvert som de løste oppgaven fikk de som ønsket, muligheten til å starte med større og friere prosjekter, om de ville. De fleste klarte seg fint med en krets og litt tegning med tusj til slutt, men det var også de som satte i gang større prosjekter som f.eks. å lage lysende tegninger av stjernetegnet Karlsvognen. Det var til enhver tid elever ved vår workshop som jobbet flittig med sine prosjekter, og vi opplevde både ved lunsj og dagens slutt, elever som løp av gårde med nål og tråd i armene for å ta igjen klassen sin. Dette tar vi som et godt tegn! Vi håper interessen for å skape med e-tekstil er noe de tar med seg tilbake, ikke bare til fritiden, men også "maser" litt på lærerne sine om å få jobbe med på skolen. Her er det mye læring å hente!

Emneord: dlv, læringsverksted, skaperfestival, e-tekstil, pfdk Av Thomas Olsen (stud.ass, MAGLU)
Publisert 30. aug. 2022 16:24 - Sist endret 30. aug. 2022 16:24