English version of this page

Møter på tvers av kulturer

Seks zanzibarske masterstudenter har nylig vært på observasjonspraksis i skoler i Østfold. Studentene har med seg mange erfaringer og tanker knyttet til skole og utdanning tilbake til Zanzibar.

De besøkende fra State University of Zanzibar står oppstilt utenfor HiØ.

Fra venstre: Khairat H. Haji, Dr. Maryam Ismail, Wacheni M. Vuai, Amour S. Bakari, Khadija M. Juma, Ali I. Suleiman og Maryam S. Ramadhan. Foto: Gunhild Brænne Bjørnstad.

Lærere i dagens klasserom møter mange kulturer og må forholde seg til ulike tradisjoner og behov i elevgruppen. Gjennom NoZa-prosjektet, som er et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og State University of Zanzibar, skal lærerstudenters kompetanse på flerkulturelle klasserom styrkes. Prosjektet har siden 2019 jobbet med studentmobilitet, ansatt-utveksling, samforsking og utviklet et felles kurs innen flerkulturell pedagogikk.

Til Norge for å bli kjent med norsk skole

I september kom 6 masterstudenter fra Zanzibar til Halden og Fredrikstad for å delta i en 3 ukers observasjonspraksis i norske skoler. Studentene studerer Master of Education med fokus på Youth, Gender and Development ved Universitetet på Zanzibar. Som del av utdanningen har studentene tatt det felles kurset Learning Together – educating for multicultural democracies/Multicultural Pedagogies, hvor zanzibarske og norske lærerstudenter sammen lærer, deler og studerer hvordan ulike aspekter ved kultur og kulturforståelse kan jobbes med i klasserom. Kurset undervises hovedsakelig av lokale forelesere ved Universitetet på Zanzibar, mens de norske foreleserne bidrar med undervisningsvideoer og et par ukers praktisk undervisning. Studentene har ulike erfaringer med seg inn i studiet, og disse brukes aktivt for å belyse tematikker og problemstillinger som diskuteres og anvendes i undervisningssammenheng.

"Studentene fra Zanzibar er imponert over hvordan de norske lærerne jobber i team for å sikre god progresjon og tilrettelegging for elevene."

Gunhild Brænne Bjørnstad

Kræsjkurs i norsk hverdagskultur

I Norge ble de zanzibarske studentene møtt av sine to forelesere fra Zanzibar, Dr. Maryam Ismail og Mr. Abrahman Babu, samt prosjektleder for NoZa, Gunhild Brænne Bjørnstad, fra HiØ. Studentene ble innlosjert ved studenthyblene på Bjølstad ved campus Fredrikstad, og fikk enkle instrukser for hvordan de kunne komme seg rundt på egen hånd med buss. De fikk kjenne på egen kropp hvordan nye systemer, tid, vær og annerledes kultur oppleves, og måtte finne ut av hvordan de kunne tilpasse seg det norske samfunnet på sin måte. 

Gjensynet med de norske studentene, Nazdar Shawali, Ingrid Sørensen og Ingrid Schau, som de hadde studert sammen med på Zanzibar, var hjertelig og varmt (Rezarta Obrtinca var dessverre forhindret fra å komme). De norske jentene inviterte på fredagstaco i god norsk ånd, bidro med omvisninger og var behjelpelige med løsninger på praktiske utfordringer de zanzibarske studentene møtte.

Studentene forsyner seg med taco.
De norske studentene inviterte på fredagstaco. Foto: Privat

Studentenes perspektiver på norske skoler

Fasinert av utstyrsrom og utearealer

I løpet av de tre ukene studentene fra Zanzibar var i Norge, skulle de besøke ulike skoler for å få et innblikk i norsk utdanning og skolehverdag. Første besøk gikk til Gimle barneskole i Halden, hvor studentene ble møtt av Anne-Lene Glomsrød, som er praksislærer i kombinasjonsstilling (tilknyttet HiØ i 20% stilling), og rektor Anita Gundrosen. Ifølge studentenes egen rapport møtte de et rent skolemiljø hvor elevene har mulighet til å utfolde seg og utforske egne interesser og talenter. Studentene var spesielt opptatt av utstyrsrommene både for musikk og kroppsøving, men også utearealer hvor barna kan få leke fritt. Elevene i 6. klasse var interesserte i å vite mer om andre måter å leve på, som for eksempel med storfamilier og polygami, som ledet til mange gode diskusjoner. 

Fra musikkrommet. Foto: Privat

Teamarbeid og tilpasset opplæring

Neste besøk var ved Haugeåsen Ungdomsskole i Fredrikstad, hvor studentene ble tatt imot av praksislærer i kombinertstilling Åsa Torstensson. Studentene holdt en presentasjon om Zanzibar og zanzibarsk kultur, og brukte dette som en inngang til å diskutere aktivt med elevene. De fikk delta i ulike fag, og viste stor interesse for å snakke med elevene. Studentene selv trekker frem hvordan de norske lærerne jobber i team for å sikre god progresjon og tilrettelegging for elevene. Khadija Juma utbryter: «...og de er faktisk punktlige» (oversettelse ved Bjørnstad). Dette vil de ta med seg tilbake til Zanzibar.

Studentene fra Zanzibar står utenfor Haugeåsen ungdomsskole. Navnet på skolen står oppført på veggen.
De zanzibarske studentene utenfor Haugeåsen Ungdomsskole. Foto: Privat

Ved Kråkerøy Ungdomsskole i Fredrikstad ble studentene tatt imot av praksislærer i kombinasjonsstilling Marie Kronby. Ettersom flere av dem er særlig interesserte i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring, ble de veldig fascinert av hvordan vi jobber med barn med spesielle behov i Norge. For eksempel trekker de frem at uteskole og erfaringen de fikk med honningproduksjon også er interessante for rurale skoler på Zanzibar.

To honningkuber står ute i terrenget.
Honningkuber ved Kråkerøy ungdomsskole. Foto: Privat

Digitale hjelpemidler

Den praktiske tilnærmingen i alle fag har ifølge Amour Bakari inspirert dem til «utforske elevenes talenter uavhengig av kjønn, religion, rase eller etnisitet» (oversettelse ved Bjørnstad). Også bruken av digitale hjelpemidler som smartboards, PCer, iPADs og podcaststudioer har trigget nye ideer om hvordan undervisning kan gjøres på en engasjerende måte. Utfordringen er tilgangen på slikt utstyr, men også på Zanzibar har de egne Educational Hubs, hvor skoler kan ta med elever for å utforske digitale muligheter.

Status og språk i utdanningen

Studentene fikk også besøke Halden videregående skole, hvor de hadde et tett program sammen med Monika Gjersøe. Her fikk de et innblikk i både studiespesialiserende og yrkesfaglige program. Studentene fikk idéer til hvordan status for yrkesfag kan økes på Zanzibar og hvordan studieforberedende undervisning kan gjøres mer praktisk og relevant. Studentene fra Zanzibar lot seg også inspirere av at all undervisning foregår på norsk gjennom hele studieløpet. De mener dette er noe av grunnen til at man lykkes så godt både med gjennomstrømming av elever i norsk skole, og at kompetansenivået blir så høyt. I følge Maryam Ramadhan gir dette «elevene mulighet til å lære mer og være frie. De er komfortable med å delta fullt ut i klasserommet, stille mange spørsmål og bidra under læringsprosessen» (oversettelse ved Bjørnstad). Studentene forteller at undervisningsspråket på Zanzibar er swahili frem til elevene går i 5. trinn og deretter går de over til engelsk. Utfordringen da er at elevene ikke er godt nok forberedt på denne overgangen og at verken elever eller lærere har god nok engelsk språkkompetanse til å gjøre undervisningen relevant. 

«Dette (at undervisningsspråket er norsk gjennom hele skolen) gir elevene mulighet til å lære mer og være frie. De er komfortable med å delta fullt ut i klasserommet, stille mange spørsmål og bidra under læringsprosessen.»

Maryam Ramadhan, student fra Zanzibar

Hva tar de med seg hjem? 

Når besøket i Norge er over har studentene med seg mange erfaringer og tanker knyttet til skole og utdanning tilbake til Zanzibar. Et slikt opphold setter egen hverdag i perspektiv og man kan la seg inspirere til å tenke nytt. Slike erfaringer må allikevel kalibreres opp mot den virkeligheten man lever i. De zanzibarske studentene har blitt oppfordret til å se med kritisk blikk på norsk skole, for å ikke la seg blende helt av utstyr og gode fasiliteter. Virkeligheten på Zanzibar er en annen og kanskje må man pløye dypere inn i både kunnskapssyn og elevsyn for å skape endringer både på Zanzibar og i Norge.

I tillegg til observasjonene i skoler har studentene blitt eksponert for en helt fremmed kultur, noe som i seg selv gir personlig vekst. Studentene blir mer bevisst egen kultur og viser den stolt frem i møtet med elever i norsk skole. Lytting og aktiv deltagelse blir viktige komponenter når man skal tilpasse seg en ny kultur, noe studentene fikk kjenne på kroppen.

Vi takker for besøket for denne gang og gleder oss til videre samarbeid!

Rundt bordet fra venstre: Dr. Maryam Ismail, Amour S. Bakari, Ali I. Suleiman, Marie Kronby, Maryam Ramadhan, Wacheni Vuai, Khairat Haji, Khadija Juma, Åsa Torstensson og Anne-Lene Glomsrød. Foto: Gunhild Brænne Bjørnstad
Emneord: NoZa, studentmobilitet, norsk skole, norsk utdanningssystem Av Gunhild Brænne Bjørnstad
Publisert 17. okt. 2023 10:55 - Sist endret 20. okt. 2023 09:00