Storyline - profesjonsutvikling og forskning – «ja, takk begge deler!»

Ansatte ved Fakultet for lærerutdanninger og språk bidrar til profesjonsutvikling  i Norge gjennom storyline-workshops og lærerseminarer.  I skoleåret 2021-2022 har Kristine Høeg Karlsen og Virginia (Gini) Lockhart Pedersen avholdt flere nasjonale workshops og lærerseminar om storyline. Responsen har vært over all forventning.

Storyline som undervisningsmetode skaper engasjement og innlevelse! Bildet er tatt fra en workshop med Ringstabekk ungdomsskole i Bærum. Her er Yngvild Elvemo, Thomas Hame, Vigdis Storsveen, Kristine Jerven, Eivind Beck og Tone Merete Udland i aksjon.

- Vi får mange forespørsler hvert år, og det er ikke alltid lett å finne tid til dem. Men det siste året har vi fått flere forespørsler som vi måtte rydde tid til, sier Kristine, ansatt som førsteamanuensis ved institutt for pedagogikk, IKT og læring.

Sammen med Gini, høgskolelektor ved Fremmedspråksenteret, har hun gjennomført storyline på ungdomsskoler og begge er pådrivere i utviklingen av det tverrfaglige miljøet som finnes på høgskolen.

Yrkesfag og storyline

I fjor høst spurte to yrkesfaglige videregående skoler om mulighet for workshop om storyline. 
Yrkesfag og storyline er et område som er i utvikling.  Det nye søkelyset på tverrfaglig arbeid og de tverrfaglige temaene som har kommet i den reviderte læreplanen (LK20), gjorde det ekstra spennende å jobbe med disse skolene.

Kreativt arbeid under workshopene


I dialogen med skolene utviklet Kristine og Gini et tilpasset storyboard og workshop for hver skole med bærekraft som hovedtema.  Åssiden vgs. i Drammen er Norges største yrkesfaglige skole og ønsket et søkelys på elektrofag. Charlottenlund vgs. i Trondheim ønsket fokus på design og re-design.

 



Samarbeid med OsloMet

I tillegg til samarbeidet med de videregående skolene i høst, gjennomførte Kristine og Gini en storyline-workshop for 4.års lærerstudenter som har begynneropplæring som hovedtema. OsloMet og HiØ har tidligere etablert et samarbeid om storyline gjennom GLU 5-10 og samfunnsfag, men i workshopen i høst var det første gang at lærerstudenter fra GLU 1-7 deltok.

Ringstabekk ungdomsskole

I januar ble HiØs storyline-miljø igjen kontaktet av ledelsen ved Ringstabekk ungdomsskole i Bærum.  Ringstabekk har gjennomført storyline på skolen siden 1998 og kan betraktes som Norges mest erfarne skole på området. Til tross for mange års erfaring, ønsket ledelsen en 2,5 dagers lærerseminar om storyline for hele personalet.  Ledelsen ville forankre lærernes forståelse av metoden med forskningen og LK20, med et spesielt søkelys på de estetiske elementene av storyline. Gini samarbeidet tett med skolens ledelse i over to måneder for å utvikle en unik storyboard og en storyline hvor lærerne kom inn i roller som lærere på en ny bærekraftig skole.

Engasjerte lærere på workshop, her ved Timothy Schuster, Anne Barlindhaug, Anette Lund, Anne-Sophie Kvikstad.

Den "nye" skolen skulle bruke storyline som metode og lærerne måtte presentere elementene av denne metoden til et folkemøte.  I gjennomføringen av seminaret fikk lærerne erfare flere metoder for å skape roller og å være-i-rolle og reflektere over hvordan det å-være-rolle bidra inn i Storyline som en metode.  Lærerne skapte flere multimodale produkter for å vise fram deres forståelse og refleksjoner av flere elementer som for eksempel vurdering, tilpasset opplæring, og tverrfaglig arbeid.  Den siste dagen fikk lærerne jobbe på trinnteam og skape sine egne nye storyboards og storylines. 
- Det var så inspirerende å jobbe med kreative, positive og faglig dyktige lærere i to og en halv dag, forklarer Gini. - Jeg smiler fortsatt når jeg tenker på energien jeg fikk og latteren som var til stede gjennom hele seminaret!

 

Forskning og storyline-workshops

Storyline- workshopene har bidratt til flere muligheter for forskning. Kristine og Virginia har intervjuet lærerne på Charlottenlund og Åssiden vgs. for å høre deres refleksjoner om storyline- workshop og deres forståelse av storyline som metode. De ønsket å undersøke lærernes refleksjoner om mulighetene og utfordringene som storyline legger til rette for i utvikling av elevens resilience og forståelse av bærekraft. 
Denne forskningen skal bidra inn i et ERASMUS + prosjekt og en lærebok om storyline og de tverrfaglige teamene. Opplevelsen fra OsloMet skapte interesse hos en student til å skrive sin masteroppgave om storyline og begynneropplæring. På Ringstabekk skole fikk deltakerne et innblikk i forskningen om storyline fra kapittelet Story-based Cross-Curricular Teaching and Learning: A Systematic Mapping of the Research Literature on  The Scottish Storyline Approach  (2020) og flere andre utdrag fra Storyline Antologien og forskningen som tilhører ERASMUS + prosjektet Education for resilience and sustainability.

På slutten av seminaret fikk lærerne selv skrive ned hva de ønsker skal forskes på innen storyline. Disse ønskene tar forskningsgruppen med seg i sin videre planlegging av fremtidige storyline-prosjekter.  

Publisert 1. sep. 2022 13:38 - Sist endret 20. jan. 2023 12:20