Å forestille seg en annerledes fremtid

Nylig presenterte Storyline-miljøet ved Fakultet for lærerutdanning og språk ved Høgskolen i Østfold spennende ny forskning på The European Conference on Educational Research (ECER), arrangert i samarbeid med University of Glasgow i Skottland.

Gitte og Margaretha står foran presentasjonen sin.

Gitte Motzfeldt og Margaretha Häggström presenterer forskning om bærekraftig utvikling og storyline i skolen. Foto: Privat

Å møte fremtidens behov

Gitte Motzfeldt fra Høgskolen i Østfold og Margaretha Häggström fra Universitet i Gøteborg, presenterte sin forskning på bærekraftig utvikling i skolen på årets ECER konferanse, som gikk av staben 22. – 25. august 2023 i Skottland. Tittelen på innlegget var «Å forestille seg en annerledes fremtid».

- Vi opplevde stor interesse for forskningen vår. Det var også stor interesse for å diskutere hvordan storyline kan møte fremtidens behov for en elevsentrert og utforskende læringsprosess i skolen, forteller Gitte Motzfeldt.

Antologi om bærekraft

Forskningen vil bli publisert i antologien «Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft», som publiseres høsten 2023 av Universitetsforlaget. I denne antologien er Gitte Motzfeldt førsteredaktør og Margaretha Häggström medredaktør, sammen med Ragnhild Louise Næsje, Stein Berggren og Kristine Høeg Karlsen.

Antologien inngår i en triologi om storyline i skolen. Arbeidet representerer en betydelig innsats innen forskning på storyline, både ved Høgskolen i Østfold og ved Universitetet i Gøteborg.

Universitetet i Glasgow. Foto: Gitte Cecilie Motzfeldt
Emneord: storyline, bærekraft, grunnskolelærerutdanning, ECER, tverrfaglig læring og undervisning Av Kristine Høeg Karlsen og Irene Felde Olaussen
Publisert 18. okt. 2023 13:52 - Sist endret 18. okt. 2023 13:52