Faglige interesser
- Læring og undervisning
- Dybdelæring
- IKT-støttet læring
- Kvalitative forskningsmetoder
Undervisning
Jeg har undervisningserfaring fra bachelor til ph.d.-nivå. Temaene jeg har jobbet mest med er:
- Teknologistøttet læring
- Akademisk lesing og skriving
- Kvalitative metoder og analysestrategier
- Veiledning av master og ph.d.-studenter
Ph.d.-studenter
- Karla Vrbova, Høgskolen i Østfold, 2023 - pågående
- Kamila Misiejuk, Universitetet i Bergen, SLATE (2023)
- Alfredo Jornet, Universitet i Oslo, Institutt for pedagogikk (2015)
- Rolf Steier, Universitet i Oslo, Institutt for pedagogikk (2014)
Bakgrunn
- Professor i IKT og læring, 2023.
- OsloMet - Oslo Metropolian University, Institutt for grunnskole og faglærerutdanning. 2019 (aug) - 2022 (juli). Medlem av ledergruppen på instituttet. Ansvar for videreutvikling og oppbygging av forskningsstøtte på instituttet (ca 230 ansatte), rekruttering av ph.d.-studenter, samt støtte ansatte i arbeidet deres fram mot opprykk til professor, dosent eller førstelektor. Personalledelse av to fagseksjoner (ca 40+ ansatte)
- Professor i samfunnsdidaktikk, 2018.
- Høyskolen Kristiania. Professoratet var innen læring og undervisning med fokus på digitale ressurser. Medlem av ledergruppen på begge instituttene.
- Professor, Institutt for ledelse og organisasjon. 2017 (okt) – 2019 (juli)
- Professor i pedagogikk. Institutt for kreativitet og innovasjon. 2016 (feb) – 2017 (sept)
- Førsteamanuensis. Institutt for kreativitet og innovasjon. 2015 (aug) – 2016 (jan)
- Førsteamanuensis II. Institutt for kreativitet og innovasjon. 2015 (april – juli)
- Universitetet i Oslo
- Forsker. InterMedia og Institutt for pedagogikk. 2010 - 2015. Leder av det NFR-finansierte prosjektet MIRACLE (Mixed-Reality across Contexts for Learning) som designet multimedia løsninger til støtte for faglig sammenheng på tvers av skole og museums omgivelser og studerte bruken av disse.
- Post doc. Institutt for informatikk. 2008 - 2009. Post.doc-prosjektet undersøkte kommunikasjonsprosesser i distribuerte medisinske team i simulerte akuttmottak (VR).
- Ph.d.-stutdent. InterMedia. 2001 - 2008. Ph.d.-prosjektet undersøkte ungdomsskoleelevers læringsprosesser i naturfag der de samhandlet med bruk av digitale 3D-modeller (VR)
- Telenor FoU
- Forsker. 1997 - 2001
- Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
-
Prosjektleder. 1996 - 1997
-
Utenlandsopphold
- Gjesteforsker, Technology-Enhanced Learning in Science, Graduate School of Education, University California Berkeley, US. 2014 (jan – aug)
- Gjeste-ph.d.-student. Center for Language and Communication, Open University, England. 2003 (februar – juli)
Utdanning
- Ph.d. 2008. Spesialisering innen læringsforskning med fokus på data-støttede læringsomgivelser, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo
- Master. 1996. Spesialiseirng innen sosiale bevegelser, Institutt for sosiologi, Universitetet i Oslo
- Bachelor. 1993. Sosiologi, kriminologi og idehistorie, Universitetet i Oslo
Forskergruppe
Jeg leder forskningsgruppen RIDE - Research in Digital Education. RIDE bidrar systematisk inn i høgskolens satsningsområde Det digitale samfunn.
Verv
- Høyskolen i Østfolds kontaktperson og styrerepresentant (vara) i Den nordiske forskerskolen for utdanningsforskning, tidligere WGNERII. 2023 - pågående.
- Representant for utdanningssporet i ph.d.-programutvalget ved Høyskolen i Østfold. 2023 - pågående.
- Redaksjonsmedlem, Lærerutdanningsportalen, Universitet i Stavanger. 2020 - pågående.
- Leder av arbeidsutvalget som utarbeidet Strategi 2030 Fakultet for lærerutdanning og språk. 2022 - 2023.
- Medlem av referansegruppen, NFR prosjektet FUTURED. Høyskolen Vestlandet. 2020 - 2022.
- Institutt for grunnskole og faglærerutdannings vararepresentant til Universitet- og høyskolerådet - Nasjonalt fagorgan for grunnskolelærerutdanningen. 2020 - 2022
- Høyskolen Kristianias vararepresentant til Universitet- og høyskolerådet - Forskning. 2018 - 2019
- Styremedlem, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. 2013
Fagfellevurderer
- Nordisk tidsskrift for veiledningspedagogikk
- Nordic Journal of Comparative and International Education
- ID&A Interaction design & architecture(s)
- Frontline Learning Research
- Learning, Culture and Social Interaction
- Designs for Learning
- Electronic Marked.
- Science Education
- Journal of the Learning Sciences
- British Medical Journal - BMJ Open
- Tidsskrift for ungdomsforskning (Journal of Research on Youth)
- Digital kompetanse (Nordic Journal of Digital Literacy)
- International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning