Gunhild Brænne Bjørnstad

Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4769608242
+4748336466
Studiested
Halden
Kontornr.
F1-066

Faglige interesser

  • Dramapedagogikk og teaterkommunikasjon
  • Estetiske fag og læreprosesser
  • Studentaktive læringsformer i lærerutdanningene
  • Skapende, kreative og innovative læreprosesser
  • Kunst, kultur, demokrati og danning
  • Internasjonale perspektiv på utdanning, kunst og kultur

Undervisning

Verv

Internasjonal koordinator ved Fakultet for lærerutdanninger og språk (LUSP) og Institutt for Real-, Praktisk-/Estetiske, Samfunns- og Religionsfag (RES).

Prosjektleder NoZa - Intercultural Mobility Project. Samarbeidsprosjekt med State University of Zanzibar, støttet av NOTED-programmet til DIKU. Varighet 2019-2024.

Prosjektleder STIL2.0 - prosjektet STudieIntensiverende Læringsformer er finansiert av ProTed (senter for fremragende lærerutdanning) og har fokus på økt prosesskvalitet i lærerstudiet. Samarbeidslæring og studentrespons med digitale verktøy er sentrale aspekt ved HiØs delprosjekt. Avsluttet 2018.

Prosjektkoordinator DLAB - Prosjektet Digital Learning Across Borders er et internasjonalt prosjekt, med både høyere utdanningsinstitusjoner og praksisskoler som samarbeidspartnere i Belgia, England og Danmark.

Bakgrunn

2009-2015 Universitetslektor i Drama/teaterkommunikasjon ved Institutt for Grunnskolelærerutdanning, Idrett og Spesialpedagogikk (IGIS) ved Universitetet i Stavanger.

2007-2009 Teaterlærer ved Taasisi ya Sanaa na Utamaduni Bagamoyo (TaSUBa) Tanzania

Samarbeid

NoZa - et samarbeid med State University of Zanzibar, med fokus på å bygge interkulturell kompetanse ved begge institusjoner. Prosjektet består av studentmobilitet, utvikling av joint course, ansattmobilitet, forskningssamarbeid.

KROM på Tvers - et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanningen ved HiØ, Rom for Dans Oslo og DKS Østfold, med fokus på å styrke fremtidige læreres kompetanse i møtet med kunst i skolen.

Storyline i Lærerutdanningen - et tverrfaglig undervisningsprosjekt i samarbeid med OsloMet

Social Innovators - et EØS-finansiert prosjekt i regi av menneskerettighetsorganisasjonen PiNA i Slovenia, med partnere i Bulgaria, Kroatia og Slovenia.

Emneord: drama, estetiske læreprosesser, skapende prosesser, kreativitet, kunst, kultur, studentaktive læreprosesser

Publikasjoner

  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Ellinggard, Stine (2023). Performativ vurderingspraksis, Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget. ISSN 9788215056746. s. 80–96.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Omand, Carol (2023). En leken tilnærming til læring. I Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060965. s. 23–57.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg (2023). An artful encounter with dance - empowering future teachers in cross-sectoral collaborations with the Cultural Schoolbag as the example. Dance Articulated. 9(1), s. 99–118. doi: 10.5324/da.v9i1.5068.
  • Toft, Solveig & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2020). Being in the moment - an investigation of the aesthetic learning processes in a Storyline. I Karlsen, Kristine Høeg & Häggström, Margaretha (Red.), Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education . Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3986-3. doi: 10.31244/9783830989868. Fulltekst i vitenarkiv
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Remberg Høeg, Heidi (2020). Magic in Movements! The art of teaching creative dance through the cultural schoolbag. I Nielsen, Charlotte Svendler & Burridge, Stephanie (Red.), Dancing Across Borders Perspectives on Dance, Young People and Change. Routledge. ISSN 9781003008569. s. 179–182. doi: https:/doi.org/10.4324/9781003008569.
  • Arntzen, Ragnar & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2019). The Lark's Lonely Twittering: An Analysis of the Monologues in A Doll's House. Ibsen Studies. ISSN 1502-1866. 19(2), s. 88–121. doi: 10.1080/15021866.2019.1640928. Fulltekst i vitenarkiv
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2019). Kunstpedagogiske møter i lærerutdanningen: – en studie av lærerstudenters oppfatning av dansekunstprosjektet KROM på tvers i grunnskolelærerutdanningen. I Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029979. s. 123–142.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Lockhart-Pedersen, Virginia (2019). Hva slags lærer vil du bli’a? Grunnskolelærer-studenters opplevelse med Storyline som metode i lærerutdanningen. I Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029979. s. 45–75.
  • Songe-Møller, Anna; Bjerkestrand, Karin Brunvathne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2018). The responsible citizen: An investigation of the Theatre of the Oppressed. Applied Theatre Research. ISSN 2049-3010. 6(2), s. 139–153. doi: 10.1386/atr.6.2.139_1.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2018). “…but, it’s really grown on me, Storyline, as practical as it has been’: A critical inquiry of student teachers’ experiences of The Scottish Storyline Approach in teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 77, s. 150–159. doi: 10.1016/j.tate.2018.09.017. Fulltekst i vitenarkiv
  • Songe-Møller, Anna; Bjerkestrand, Karin Brunvathne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2017). Den ansvarlige medborger - en utfordring av de undertryktes teater, Drama, teater og demokrati : Antologi II : I kultur og samfunn. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2144-8. s. 65–81.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne (2015). Sukumiwa Mpakani - et demokratisk teatereksperiment? InFormation - Nordic Journal of Art and Research. ISSN 1893-2479. 4(2). doi: 10.7577/if.v4i2.1549.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Ellinggard, Stine (2023). Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget. ISBN 9788215056746.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2019). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISBN 9788215029979.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg (2024). From motion to pedagogy – Dance as a catalyst for empowering future teachers in cross-sector collaborations .
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Thomas, Andrew John; Næsje, Ragnhild Louise; Juma, Said; Ismail, Maryam Jaffar & Gora, Mwanamrisho Haji (2024). Intercultural encounters as educational adventures.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Næsje, Ragnhild Louise (2023). Into the big world...
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne (2023). Twende - kom, bli med! DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. s. 52–55.
  • Østern, Tone Pernille; Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2023). Editorial. The hard, but rewarding, work of collaborating across sectors - dance in cross-sectoral educational collaborations. Dance Articulated. 9(1), s. 2–10. doi: 10.5324/da.v9i1.5596.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Karlsen, Kristine Høeg (2023). Vi er alltid der som støtte: Lærerstudenters erfaringer med kunstmøter i utdanningen.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne (2023). The characteristics of African Contemporary Dance in Tanzania.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Karlsen, Kristine Høeg & Glomsrød, Anne-Lene Løvig (2023). Vi er alltid der som støtte: Lærerstudenters erfaringer med kunstmøter i utdanningen.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Ellinggard, Stine (2023). Performative innganger til fagovergripende kompetanser.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Jensen, Magne Skibsted (2023). Grunnskulelærarstudentar som brubyggjarar i samfunnet. [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Maugesten, Marianne; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Hoff-Jenssen, Reidun & Fjeld, Hilde Sofie (2023). "I really feel like I've come back as a different person".
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Ismail, Maryam Jaffar (2023). Dunia yetu - our world - vår verden, Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget. ISSN 9788215056746.
  • Vik, Malin Kathrine & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2023). Deltakerens mulighetsrom for dybdelæring gjennom lærer-i-rolle, Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget. ISSN 9788215056746.
  • Ellinggard, Stine & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2023). Innledning, Performative innganger til undervisning - perspektiver på skapende læring med tverrfaglige tema. Universitetsforlaget. ISSN 9788215056746.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne (2023). Successful presentation at NERA 2023.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Ismail, Maryam Jaffar (2023). Learning together - digital opportunities and challenges when designing a joint course across continents.
  • Spernes, Kari Iren; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Jacobsen, Kjersti Berggraf (2022). Understanding culture.
  • Hoff-Jenssen, Reidun; Fjeld, Hilde Sofie; Maugesten, Marianne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2022). Student Teacher Practice in Malawi, from Norwegian Educators’ Perspective.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Toft, Solveig (2022). Aesthetic learning in a Storyline - A critical inquiry.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Jabiri, Shabani (2022). Dance students' perception of contemporary dance in Tanzania.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2021). Lærerstudenters deltakelse i kunst-hendelser: et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold, Høyskolen for dansekunst og Den kulturelleskolesekken Viken.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2021). Fremtidens lærere: Å tilrettelegge for estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Maugesten, Marianne; Hoff-Jenssen, Reidun & Fjeld, Hilde Sofie (2021). International Student Teacher Practice.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Ismail, Maryam (2021). Implementing pre-school curriculum through indigenous pedagogies.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Næsje, Ragnhild Louise & Pilskog, Hanne Eik (2021). Hvordan jobbe tverrfaglig på en engasjerende og lærerik måte? .
  • Hafnor, Johannes; Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2020). Den kulturelle skolesekken Viken hos lærerstudentene. [Internett]. Den Kulturelle Skolesekken Viken.
  • Toft, Solveig & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2020). Being in the moment. An investigation of aesthetic learning processes in a Storyline.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2019). Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Hafnor, Johannes & Myhre, Camilla Merete (2019). The Art of Teaching Creative Dance through the Cultural Schoolbag .
  • Karlsen, Kristine Høeg; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Nesse, Carolline Wahlström; Myhre, Camilla Merete & Hafnor, Johannes (2019). The Cultural Schoolbag in Teacher Education: A theoretical framework on how to integrate artistic activities provided by DKS in the teacher’s pedagogical practice .
  • Nagel, Ilka; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Jansson, Benthe Kolberg (2019). Hverandrevurdering av filmede presentasjoner og videoessay i Canvas med verktøyet ARC.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Jansson, Benthe Kolberg & Nagel, Ilka (2019). Prosjekt STIL2.0. Samarbeidslæring, studentrespons og digitale verktøy. Gjennomføring og resultater.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne & Fossbråten, Liv Anne (2019). Den varme stolen - En utforskning av læring i et skjæringspunkt mellom fiksjon og virkelighet. I Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029979.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2019). Antologiens overordnede tema og innhold. I Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029979.
  • Braaten, Bjørn Espen Pontus; Aae, Rune; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Øen, Hilde (2018). STEM to STEAM online course (MOOC).
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Høeg, Ellen (2018). Teachers-in-team: Promoting innovation and creativity through The Storyline Approach in Norwegian Teacher Education.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Jansson, Benthe Kolberg & Nagel, Ilka (2018). Kva kan vi rapportere frå STIL-prosjektet ved HiØ?
  • Nagel, Ilka; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Jansson, Benthe Kolberg (2018). STIL 2.0 - Studieintensive læringsformer 2.0 (foreløpige resultat).
  • Karlsen, Kristine Høeg; Lockhart-Pedersen, Virginia; Bjørnstad, Gunhild Brænne & Høeg, Ellen (2018). Facilitating creative and cross-curriculum learning in teacher education through The Storyline Approach.
  • Songe-Møller, Anna; Mo, Grethe; Fossbråten, Liv Anne; Bjørnstad, Gunhild Brænne; Foss, Karen Sofie Falk & Lyngstad, Mette Bøe (2017). Dignity III.
  • Ellinggard, Stine & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2017). Snøhetta - et eksempel til etterfølgelse? Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2017). "Storyline i grunnskolelærerutdanningen: læring gjennom rollespill og fantasi".
  • Jansson, Benthe Kolberg; Bjerke, Christian Bjørn & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2017). Samarbeidslæring og studentrespons.
  • Songe-Møller, Anna; Ellinggard, Stine & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2015). Oliventrærne brenner: kan teaterkunsten bidra til økt opplevelse og forståelse av verdighet hos undertrykte? Stavanger Aftenblad. ISSN 0804-8991.
  • Songe-Møller, Anna & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2015). De undertryktes teater- Solidaritetsforum teater.
  • Songe-Møller, Anna; Bjerkestrand, Karin Brunvathne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2015). EØS- prosjektet: "Eguality of national communities of the former Yugoslavia and their members in Slovenian Istria".
  • Songe-Møller, Anna; Bjerkestrand, Karin Brunvathne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2015). The Oppressed Theater and the Joker role.
  • Songe-Møller, Anna; Ellinggard, Stine Nielsen & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2015). DIGNITY.
  • Bjørnstad, Gunhild Brænne; Fotland, Anne Karin & Kaabuka, Msamiru Kassim (2015). "Ukjent".
  • Songe-Møller, Anna; Ellinggard, Stine & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2015). Oliventrærne brenner. Stavanger Aftenblad. ISSN 0804-8991.
  • Gjærum, Rikke Gürgens; Songe-Møller, Anna; Bjerkestrand, Karin Brunvathne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2015). Det mest grunnleggende faget: for å forstå det å være menneske . Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. s. 36–37.
  • Songe-Møller, Anna; Bjerkestrand, Karin Brunvathne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2014). The Oppressed Theatre and Democratic Prosess.
  • Gjærum, Rikke Gürgens; Songe-Møller, Anna; Bjerkestrand, Karin Brunvathne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2014). Dramafaget (med-)skaper humanioras fremtid. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. ISSN 0332-5296. s. 46–47.
  • Melberg, Jorunn & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2011). Interaktiv skygge-Rødhette. Ånd i hanske. ISSN 0800-2479. s. 32–33.
  • Fjeld, Hilde Sofie; Hoff-Jenssen, Reidun; Maugesten, Marianne & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2020). Rapport om studentpraksis i Malawipraksis - et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold, Kjølberg skole og skoler i Malawi. Høgskolen i Østfold.
  • Kvam, Hilde & Bjørnstad, Gunhild Brænne (2007). The aesthetics of contemporay african dance. Institutt for kunst- og medievitenskap.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:42 - Sist endret 28. feb. 2023 22:01