-
Andreassen, Marianne
(2024).
Gamle dekorteknikker på nye motiv. Utprøvinger for å gjenskape teknikker som ble brukt til å formgi og dekorere platter i keramikkindustrien
i Halden på 50 og 60-tallet.
-
Andreassen, Marianne
(2024).
Norwegian folk culture and art history through the formative years after 1814.
-
Andreassen, Marianne
(2023).
refleksjon over eget kunstnerisk utviklingsarbeid, vaseserien.
-
Andreassen, Marianne
(2023).
Frihet, likeverd og solidaritet.
Tre skulpturer i steingods.
-
Andreassen, Marianne
(2022).
Haldenkeramikkens "rise and fall". Fra stor suksess på femtitallet, til brå nedgang da Asia overtok markedet på syttitallet. .
-
Andreassen, Marianne
(2022).
Arnold Wiigs industrieventyr i Halden på 50-tallet. Hvordan gjorde han det, egentlig?
-
Andreassen, Marianne
(2022).
Fire flaskeformer. Glasert steingods.
-
Andreassen, Marianne
(2022).
Sytten vaser.
-
Andreassen, Marianne
(2021).
[Etterord : Arne Clausen, livet og kunsten],
Arne Clausen, livet og kunsten.
Mette Marie Clausen.
ISSN 978-82-692912-0-9.
-
Andreassen, Marianne
(2021).
Liten flokk. Tre skulpturarbeider i stengods med variasjon i glasur og overflatebehandling.
-
Andreassen, Marianne
(2021).
Haldenkeramikk
https://www.haldenkeramikk.net/
.
-
Andreassen, Marianne
(2021).
Utprøving i linosnitt, monotrykk, etsing og dyptrykk.
-
Andreassen, Marianne
(2021).
Historisk blikk på keramikkproduksjon i Østfold og Halden, fra jernalder til etterkrigstiden.
-
Andreassen, Marianne
(2021).
Keramikksommer på Rød. En utstilling av design og brent leire fra Kina, Norden og Halden.
-
Andreassen, Marianne
(2020).
Haldens keramikkæra i bokform.
[Avis].
Halden Arbeiderblad.
-
Andreassen, Marianne
(2019).
Eksperimentering i støpeteknikker og overflatebehandling.
-
Andreassen, Marianne
(2019).
Sleeping beauty. Digitalfoto som verktøy. Kroppen som uttryksmiddel.
I Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Red.),
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215029979.
s. 209–222.
-
Andreassen, Marianne
(2019).
-Akkurat sånn har vi hjemme óg! Elever i skjetteklasse blir kjent med keramikktradisjonen i Halden.
Med vekt på kulturarvens betydning for danningsoppdraget i grunnskolen blir elever kjent med nær håndverks- og industrihistorie.
-
Andreassen, Marianne
(2018).
En reise i keramiker Otto Mulders mange monumentale relieff. Offentlige utsmykningsoppdrag i Halden kommune.
-
Andreassen, Marianne
(2018).
Min favorittgjenstand. Identitet og estetikk knyttet til keramikkproduksjonen i Halden i etterkrigsårene. .
-
Puvatcha, Marianne
(2017).
«Alle» er fotografer"
Jeg har valgt å i første omgang undersøke hvordan uttrykket i portretter har utviklet seg med smarttelefonen og bildedelingskulturen som følger i kjølvannet. Metoden er tradisjonell bildeanalyse ved hjelp av Roland Barthes og Erwin Panovskys teorier.
-
Puvatcha, Marianne
(2016).
Morgendagens antikviteter. Få Haldenkeramikken ut av skapene og ned fra loftet!
Halden Arbeiderblad.
1.
-
Puvatcha, Marianne
(2016).
Akrylmalerier "Selfieprosjektet".
-
Puvatcha, Marianne
(2016).
Bidrag til diskusjon vedr kunstnerisk utviklingsarbeid som FoU-prosjekt. "Hvordan her smarttelefonen vært avgjørende for paradigmeskifte innen portrettfotografi?".
-
Puvatcha, Marianne
(2016).
Det interessante ved et selvportrett er hvordan det får deg til å føle, og gjenkjenne hvordan du hadde det den dagen, den stunden.
The interesting thing about a selfportrait is how it makes you feel and recognize how you felt that dag, that moment.
-
Puvatcha, Marianne
(2015).
Paradigmeskifte i portrettfotografering. Selfie-begrepet innen digitalfotografi ser ut til å ha gitt nye og utvidede rammer for selvportrettet. Ved å tolke flere selfies tatt fra Instagram og og overføre dem til forstørrede malerier har jeg nærmet meg en forståelse av dette nye uttrykket. Arbeidet fortsetter. Seks malerier høst 2015.
-
Puvatcha, Marianne
(2014).
Når metall ikke bare er metall.
Fredriksstad Blad.
-
Puvatcha, Marianne
(2014).
Mosaikkarbeider med utgangspunkt i gjenbruk av porselenservise med gjenkjennbare mønster fra norsk husholdning. Et narrativt uttrykk forsterket gjennom portrett av norske kvinnelige forfattere, Sigrid Undset og Amalie Skram.
-
Puvatcha, Marianne
(2013).
Primaler 2013 Objekter i steingodsleire+gull stilt ut ved ATEE-konferansen ved høgskolen i Østfold 22.-25 august 2013.
-
Puvatcha, Marianne
(2011).
Pølseteknikk i primærfarger.
-