Monica Nordbakke

Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4769608322
Studiested
Halden
Kontornr.
E1-054

Faglige interesser

  • matematikk og matematikkdidaktikk
  • læring hos elever og studenter
  • praksis på ulike læringsarenaer

Undervisning og veiledning

  • Ansvarlig for matematikkemner i Masterutdanning for grunnskolelærerstudenter 5-10
  • Oppfølging av skoler i Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (Dekomp)

Bakgrunn

  • 4-årig almennlærerutdanning
  • Master i matematikkdidaktikk med masteroppgave om tilpasset opplæring i matematikk

Verv

  • Nestleder i LAMIS Østfold (Landslaget for matematikk i skolen)

Samarbeid

  • Har forskningssamarbeid med andre i matematikk - og naturfagsseksjonene ved Høgskolen i Østfold
Emneord: matematikk, matematikkdidaktikk

Publikasjoner

  • Bredberg, Johan Per Ivar Bo & Nordbakke, Monica (2023). "Du får en mye mer 'hands-on-feeling' på hva du bruker matematikken til". I Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Red.), Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060941. s. 199–219.
  • Nordbakke, Monica (2022). På en bro av muligheter i matematikkopplæringen. En kartlegging av studier om overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 229–244.
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2020). Studenters forståelse av matematikk ved bruk av gjensidige studentrettinger. UNIPED. ISSN 1500-4538. 43(4), s. 344–355. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2020-04-06. Fulltekst i vitenarkiv
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2019). Å identifisere dybdelæring i en undersøkende matematikkoppgave på ungdomstrinnet. I Klaveness, Elise; Karlsen, Lisbet & Kverndokken, Kåre (Red.), 101 grep for å aktivisere elever i matematikk : matematikkdidaktikk i teori og praksis. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2452-4. s. 56–75.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena (2012). Idéhefte til matematikkdagen 2013. Landslaget for matematikk i skolen. ISBN 978-82-91999-26-5. 197 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2023). Utforsking i multiplikasjon og divisjon - et etterutdanningsprosjekt ved to skoler (runde 2).
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2023). Utforsking i multiplikasjon og divisjon - et etterutdanningsprosjekt ved to skoler (runde 1).
  • Knigge, Veronica; Olaussen, Irene Felde; Nordbakke, Monica & Häbler, Camilla (2023). Lærerstudenter starter studieåret med jobbskygging i skolen. [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Nordbakke, Monica (2023). Bruk av vertikale tavler.
  • Nordbakke, Monica & Stigberg, Henrik (2023). Teaching and learning in mathematics.
  • Nordbakke, Monica & Johansson, Veslemøy Maria Fossum (2022). Med regning inn i et inkluderende fellesskap i Halden-skolene.
  • Nordbakke, Monica & Johansson, Veslemøy Maria Fossum (2022). Med regning inn i et inkluderende fellesskap i Halden-skolene.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2022). Å forske på egen praksis - Studenters forståelse av matematikk gjennom gjensidige studentrettinger.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2022). Professionally-oriented teacher education – how can peer assessment contribute? .
  • Nordbakke, Monica (2022). På en bro av muligheter i matematikkopplæringen. En kartlegging av studier i overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.
  • Nordbakke, Monica (2022). Min vei til merittert underviser.
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2022). Hverandrevurdering som arbeidskrav .
  • Häbler, Camilla; Nordbakke, Monica; Næsje, Ragnhild Louise & Stabell, Kristin (2022). Hva kjennetegner førsteårsstudenten?
  • Nordbakke, Monica & Lockhart-Pedersen, Virginia Jean (2021). Erfaring fra Dekomp-arbeid.
  • Nordbakke, Monica (2021). Min vei fra høgskolelektor (via merittert underviser) til førstelektor.
  • Fredheim, Nina Skajaa; Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2021). Skippertak er ingen god metode for studenter. [Internett]. forskning.no.
  • Maugesten, Marianne; Nordbakke, Monica & Fredheim, Nina Skajaa (2021). Skippertaksarbeid er ingen god løsning: Studenter ønsker mer tilrettelegging for å kunne jobbe jevnt. [Internett]. Høgskolen i Østfold.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2021). Hverandrevurdering som arbeidskrav – noe mer enn et arbeidskrav?
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2021). Hverandrevurdering som arbeidskrav – kan skippertak unngås?
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2021). Matematikkfaget i endring – var alt så mye bedre før? Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Nordbakke, Monica & Lockhart-Pedersen, Virginia (2020). Erfaringer fra en Dekomp-skole.
  • Nordbakke, Monica; Stigberg, Henrik & Johnsen, Morten Andre (2020). Desentralisert kompetanseutvikling (DEKOMP) i Fredrikstad.
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2019). Hvordan ivareta kjerneelementene i arbeidet med matematikk på ungdomstrinnet?
  • Nordbakke, Monica & Stigberg, Henrik (2019). Programmering i skolen.
  • Nordbakke, Monica (2019). Tren tanken. I Klaveness, Elise; Karlsen, Lisbet & Kverndokken, Kåre (Red.), 101 grep for å aktivisere elever i matematikk : matematikkdidaktikk i teori og praksis. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2452-4. s. 346–347.
  • Nordbakke, Monica (2019). Problemløsingsstrategier (3a): Å tegne for å løse problemer. I Klaveness, Elise; Karlsen, Lisbet & Kverndokken, Kåre (Red.), 101 grep for å aktivisere elever i matematikk : matematikkdidaktikk i teori og praksis. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2452-4. s. 190–191.
  • Nordbakke, Monica (2019). Problemløsingsstrategier (2): Å prøve og feile. I Klaveness, Elise; Karlsen, Lisbet & Kverndokken, Kåre (Red.), 101 grep for å aktivisere elever i matematikk : matematikkdidaktikk i teori og praksis. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2452-4. s. 188–189.
  • Nordbakke, Monica & Motzfeldt, Gitte Cecilie (2019). Hva skal vi med alle disse dingsene?
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2019). Velkommen til den kreative og utforskende matematikkopplæringen! - når engasjement, relevans og motivasjon kan stå i sentrum. I Karlsen, Kristine Høeg & Bjørnstad, Gunhild Brænne (Red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget. ISSN 9788215029979. s. 118–130.
  • Nordbakke, Monica (2018). Utvikling av kjerneelementer. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. s. 35–40.
  • Nordbakke, Monica (2018). Veien til matematikkforståelse og forberedelse som framtidig profesjonsutøver i matematikk.
  • Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø; Kristoffersen, Victoria Sandberg & Anne, Stafne (2018). Arbeid med "Alle Teller".
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2018). Studentintensive arbeidsformer og samarbeid i matematikk.
  • Jensen, Roald; Pedersen, Ellen & Nordbakke, Monica (2018). Samarbeidet mellom HiØ og Moss kommune .
  • Nordbakke, Monica; Jensen, Roald & Pedersen, Ellen (2018). Arbeidet mellom Moss kommune og Høgskolen i Østfold .
  • Nordbakke, Monica (2017). Den andre skissen i utviklingen av kjerneelementer i matematikk.
  • Pedersen, Ellen; Sandberg-Kristoffersen, Victoria & Nordbakke, Monica (2017). Høgskole og kommune hånd i hånd - Høgskolen i Østfold og Moss kommune.
  • Nordbakke, Monica (2017). Første skisse i utviklingen av kjerneelementer i matematikk.
  • Nordbakke, Monica (2017). Første skisse i utviklingen av kjerneelementer i matematikk.
  • Nordbakke, Monica (2017). Høgskole og kommune hånd i hånd.
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2017). Mathematical teachers' professional development through networking.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2017). Utdanningskvalitet og studentaktive læringsformer.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2016). Kunnskapsdeling og utprøving etter deltakelse i matematikknettverk.
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2016). Flipped classroom in the education og teacher students in mathematics.
  • Nordbakke, Monica & Halstvedt, Camilla Blikstad (2016). Grunnskolelærerstudenters erfaringer tilknyttet matematikk-og naturfaglæring etter praksis ved et vitensenter.
  • Nordbakke, Monica & Halstvedt, Camilla Blikstad (2016). Fra lærerhøgskolen til ungdomsskolen. [Avis]. Rakkestad avis.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2016). Omvendt undervisning i grunnskolelærerstudenters matematikkopplæring .
  • Nordbakke, Monica (2015). Tiltaket realfagskommuner – med matematikk og naturfag i hovedrollene. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 26(4), s. 70–71.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2015). Omvendt undervisning og studenters egen oppfatning av hva som påvirker læring.
  • Nordbakke, Monica (2015). Regning som grunnleggende ferdighet i barnehage og skole.
  • Nordbakke, Monica; Gummesen, Kjersti; Halstvedt, Camilla Blikstad; Mellegård, Ingebjørg Merete; Bjerke, Christian Bjørn & Elisenberg, Marion [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2014). En regnende organisasjon - eksempel på tverrfaglig samarbeid ved en høgskole.
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2014). Omvendt undervisning- et prosjekt ved HiØ.
  • Nordbakke, Monica (2014). Grunnleggende ferdigheter i matematikk. I Skovholt, Karianne (Red.), Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-41447-4. s. 88–125. doi: 9788202414474.
  • Maugesten, Marianne & Nordbakke, Monica (2014). Regning som grunnleggende ferdighet.
  • Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena (2013). Presentasjon av Idéhefte til matematikkdagen 2013.
  • Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena (2013). Presentasjon av Idéhefte til matematikkdagen 2013.
  • Nordbakke, Monica; Bjerke, Christian Bjørn & Blikstad, Camilla (2013). Innlegg om de grunnleggende ferdighetene.
  • Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena (2013). Presentasjon av årets idéhefte til matematikkdagen 2013.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2013). Mener variert undervisning er nøkkelen til suksess. [Avis]. Fredrikstad Blad.
  • Nordbakke, Monica; Hågensen, Lena & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø (2013). Tren Tanken - Muntlig matematikk i klasserommet.
  • Nordbakke, Monica & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø (2013). Tren Tanken - med forståelse i fokus. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 24(1), s. 65–71.
  • Nordbakke, Monica & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø (2013). Presentasjon av Idéhefte til matematikkdagen 2013.
  • Nordbakke, Monica; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Hågensen, Lena (2013). Presentasjon av Idéheftet til matematikkdagen 2013.
  • Nordbakke, Monica (2012). Presentasjon av læreverket Matte Overalt.
  • Nordbakke, Monica (2012). Presentasjon av læreboka Matte Overalt.
  • Nordbakke, Monica (2012). Presentasjon av matematisk spill.
  • Hågensen, Lena; Karlsen, Kari-Anne Bjørnø & Nordbakke, Monica (2012). Idéhefte til matematikkdagen 2013. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 23(4), s. 66–68.
  • Nordbakke, Monica (2012). Innledning til faggruppearbeid - en reise med de grunnleggende ferdighetene fra Kunnskapsløftet til matematikk ved HiØ.
  • Nordbakke, Monica; Hågensen, Lena & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø (2012). Lanserer ny mattebok. [Avis]. Fredrikstad Blad.
  • Nordbakke, Monica & Maugesten, Marianne (2011). Kurs i forkant av besøk på Inspiria.
  • Nordbakke, Monica; Bjerke, Christian Bjørn & Halstvedt, Camilla Blikstad (2011). Om de grunnleggende ferdighetene i Grunnskolelærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold.
  • Nordbakke, Monica & Karlsen, Kari-Anne Bjørnø (2010). Dagens problem torsdag i Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapporten 2010 O'(h)val - en hyllest til hvalen, Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapport 2010. NTNU-trykk. ISSN 9788291999234. s. 232–240.
  • Nordbakke, Monica (2010). Språk og matematikk på småskoletrinnet i Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapport 2010, Matematikk - nå snakker vi. Sommerkursrapport 2010. NTNU-trykk. ISSN 9788291999234. s. 214–223.
  • Nordbakke, Monica (2010). Bruk av språket i matematikk på småskoletrinnet.
  • Nordbakke, Monica & Halstvedt, Camilla Blikstad (2016). Rapport etter hospitering ved Rakkestad Ungdomsskole. Høgskolen i Østfold.
  • Sivertsen, Trygve; Juliussen, Kirsti Merethe; Siqveland , Arvid; Steinsvåg , Anne Grethe; Baraas , Rigmor C. & Bugge, Thorleif [Vis alle 15 forfattere av denne artikkelen] (2011). Fusjonsutredningen - rapport ekstern samhandling - utredningsgruppe III. Oslofjordalliansen.
  • Nordbakke, Monica (2010). Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk - en kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk. Universitetet i Agder.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:23 - Sist endret 17. juni 2021 13:28