Velg entreprenøriell masteroppgave som kronen på ditt GLU-verk!

Er du klar for å utforske og skape et produkt, med god veiledning fra et nysgjerrig og tverrfaglig fagmiljø på GLU? Studieåret 2024-2025 får grunnskolelærerstudenter muligheten til å pilotere en ny vri på sitt masterprosjekt, nemlig entreprenøriell masteroppgave.

Foto: Cecilie Olandersson

Utforsk og skap et produkt som kan benyttes i skolen

Gjennom en entreprenøriell masteroppgave tilrettelegges det for at du kan utforske og skape et produkt som kan benyttes i skolen, relevant for ditt masterfag. Det utviklede produktet skal bygge på vitenskapelige metoder og være forankret i teori og forskning, noe du fremstiller i en tekst og i en muntlig eksaminasjon. Delene i den entreprenørielle «masterpakken» vurderes med en samlet karakter basert på følgende vekting: 50% produkt, 25% tekst, 25% muntlig. For entreprenøriell masteroppgave i engelsk eller fremmedsspråk forventes det at de ulike delene av pakken gjennomføres på tilsvarende språk. Delene utdypes under.

Produktet

Som student med entreprenøriell masteroppgave har du ansvar for å utvikle et produkt. Produktet du utvikler skal kunne benyttes i skolen i ditt masterfag, og kan eksempelvis være en applikasjon, et omfattende didaktisk opplegg, et spill, en nettressurs, eller liknende. Produktet skal være en prototype, og det skal inneholde en skriftlig brukerveiledning. Utvikling av produktet gjøres hovedsakelig i høstsemesteret. Utprøving av produkt skjer i to sykluser tidlig i vårsemesteret; først testes det ut i grunnskolen av deg som lærerstudent, hvor det så er mulig å gjøre noen justeringer på produkt og brukerveiledning etter uttesting. Deretter skal en annen lærer i grunnskolen teste det ut, mens du observerer.

Akademisk tekst

Det er viktig at din entreprenørielle masteroppgave er forankret i det aktuelle fagfeltet og den er vitenskapelig motivert ved at den bygger på teoretiske perspektiver fra tidligere forskning. Dette arbeidet er sentralt og skal gjennomsyre alle fasene i tilnærmingen til produktet. Skriftliggjøring av dette fremstilles i en akademisk tekst på cirka 5000 ord.

Muntlig eksaminasjon

I etterkant av innlevering av produkt og tekst, møter du til en muntlig presentasjon og samtale rundt arbeidet som er gjort, med vekt på vitenskapelig og profesjonsfaglig refleksjon.

Tverrfaglig studentgruppe og workshop

Studenter som velger entreprenøriell masteroppgave blir en del av en tverrfaglig gruppe med studenter og masterveiledere, som møtes til workshops på høsten 2024 og våren 2025. HiØs entreprenørielle masteroppgave i GLU er inspirert av arbeid utviklet av OsloMet, som du kan lese mer om her.

Den entreprenørielle masteroppgaven følger krav til læringsutbytter i ditt masteremne. Entreprenøriell masteroppgave kvalifiserer til høgskolens ph.d-utdanninger, på lik linke med en tradisjonell masteroppgave.

Kontaktinformasjon

Meld din entreprenørielle masteroppgaveidé til Åshild Søfteland innen 15. april 2024.

Kontakt oss ved spørsmål knyttet til entreprenøriell masteroppgave i ditt masterfag!

Emneord: entreprenøriell masteroppgave, masteroppgave, grunnskolelærerutdanning Av Cecilie Olandersson
Publisert 7. mars 2024 10:30 - Sist endret 13. mars 2024 14:31