Hjortsberg skole

- kunnskap, trivsel og kvalitet

Skolen vår

Hjortsberg skole er en barneskole med elever fra 1. til 7.trinn. Vi har 455 elever og 65 ansatte og er en av de største barneskolene i Halden. Skolen ligger sentralt til, med nærhet til både by og skog. er i gang med planleggingsprosessen med å bygge skolehage ved hjelp av midler av Økologi Norge. Vi har et utekjøkken/ grillområde i skolegården og flere etablerte grillområder i marka, og disse brukes aktivt som læringsarena for å styrke både det faglige og det sosiale. Hver tirsdag og fredag tilbys elevene ved skolen gratis frokost på skolekjøkkenet. Sosiallærer og andre voksne er til stede for en god prat. På tirsdag kveld åpner skolen opp for “After school club “ hvor barn og unge i nærområdet er velkomne inn for spill, lek og hygge.

Halden kommune har i flere år satset på digitale skoler. Elever på 1.-3. trinn får tildelt egen IPad og elevere på 4. -7. trinn bærbar PC. Skolens lærere har deltat i DigiLu-prosjektet til Høgskolen i Østfold, og har gjennom 3 år fullført "Pedagogisk bruk av IKT". I tillegg har flere lærere videreutdanning i programmering. Dette gjør at vårt personale er godt rustet for at elevene skal kunne nå målene i den nye lærerplanen, hvor det blant annet presiseres at programmering skal inn i mange av fagene. Skolen har et eget programmeringsrom med mye flott programmeringsutstyr som engasjerer elevene. Dette er en flott arene som bidrar til å gi elevene god digital kompetanse og som gir dem mulighet til å skape og utvikle egne digitale produkter.

Vi er også en:

  • Praksisskole med tilknytning prosjektet lærerutdanningskoler (LUS).
  • Helsefremmede skole og har en del materiell knyttet til dette prosjektet.
  • TL-skole tilknyttet TL- programmet (https://trivselsleder.no/)

Temaer eller eksempler på problemstillinger

Under finner du en oversikt over områder vi som skole gjerne skulle fått undersøkt nærmere. Du står allikevel fritt til å komme med egne forslag til forskningsområde, men det kreves at du kan presentere en gjennomtenkt problemstilling og redegjør for prosessen vi som skole skal igjennom sammen med deg.

Digitale læringsressurser versus fysiske bøker

  • Hvordan påvirker dette lese og regneferdigheter
  • Hvor mye tid går bort i tekniske problemer eller når eleven ikke har med sin pc/pad.
  • Fordeler/ulemper ved digitale læringsressurser
  • Hvilke apper fremmer læring?
  • Dekker de digitale ressursene kompetansemålene?

Leseferdigheter

  • Leseprosjekter
    •  Øyhopping, Bokslukerprisen, Norli lesekonkurranse
  • Lesekvart
    • Effekt?
    • Hva kan gjøres for å sikre/motivere elevene til å lese
  • Begynneropplæringen 
    • Bokstavinnlæring (En, to, tre eller fire bokstaver i uken?) -
    • Bøker eller Pad?
  • Den andre leseopplæringen 
    • Hvordan praktisere god lesefremgang
  • Lesing i alle fag 
    • Hvordan praktiseres dette og hva betyr det?
  • Leselyst
    • Hva fremmer leselyst og hvordan påvirker dette lesekompetansen

Mobbing/ trivsel/tilhørighet -

  • Hvordan jobbe for å bedre trivselen på skolen?
  • Hvordan brukes paragraf 9A i skolehverdagen?
  • Er det noen sammenheng mellom sosial kompetanse og mobbing?
  • Hvordan bruke elevundersøkelsen/klassetrivsel på en hensiktsmessig måte

Matematikk

  • Konkreter i matematikk, hvordan bruke det? Utbytte?
  • Regning i alle fag. Hvordan løses dette?

Forskningsmetode og datainnsamling

Studentene kan bruke observasjon, intervjuer og eventuelt andre innsamlingsmetoder. De vil få tilgang til:

  • Elevundersøkelser
  • Trivselsundersøkelser
  • Medarbeiderundersøkelser
  • Nasjonale prøver
  • Kartleggingsprøver fra Udir.
  • Annet relevant kartleggingsmateriell

Antall studentoppgaver

2- 3 studentoppgaver

Søknadsfrist

September 2023. Studenter som ønsker å skrive en masteroppgave tilknyttet Hjortsberg skole skriver en søknad med en konkret presentasjon av seg selv, motivasjon for å delta i prosjektet, samt forslag til problemstillinger.

Kontaktperson

Monica Hågensen: monica.hagensen@halden.kommune.no

 

 

Emneord: Barneskole, Halden
Publisert 11. feb. 2022 13:35 - Sist endret 16. mars 2023 09:39