Kruseløkka ungdomsskole

Skolen vår

Kruseløkka ungdomsskole er plassert sentralt i Sarpsborg sentrum. Skolen har 600 elever og 80 ansatte, der vi har både pedagoger, miljøveiledere og fagarbeidere/assistenter. Skolen har helsesykepleier i 100 % stilling, psykiatrisk sykepleier og utekontakt. Vi tar imot elever fra fire barneskoler fra i ulike deler av byen, som settes sammen til åtte klasser på hvert trinn. 40 % av elevene våre har minoritetsbakgrunn.

Hver elev har en hybrid-PC. Vi bruker skolestudio.no som lærebokplattform, i tillegg til noen analoge lærebøker. Vi tror at en veksling mellom PC og bok gir en sunn variasjon og mer læring. Vi bruker Office 365 og Zokrates som læringsplattform.

 

Masteroppgaven 

Kruseløkka Ungdomsskole er åpne for all forskning som kan være med på å utvikle eller være til nytte for fag og skole. Videre følger konkrete temaer og eksempler på problemstillinger som er aktuelle for vår skole, inndelt på fag.

Engelsk

  • Vi ønsker utforsking rundt vurderingssituasjoner i engelsk, og spesielt hvordan egenvurdering og kameratvurdering kan fremme god læring underveis.
  • Vi ønsker utforsking rundt bruk av digitale verktøy og språkopplæring, herunder også bruken av kunstig intelligens.
  • Vi ønsker utforsking rundt internasjonalt samarbeid, og hvordan best opprette trygge fora med klasser i andre land. Hvordan vil et slikt samarbeid øke gleden og forståelsen av engelskfaget?
  • På hvilken måte vil ny eksamensform endre praksis i klasserommet?
  • Norsk

  • Flere elever med spesialundervisning kommer til skolen uten å kunne lese. Hvordan kan vi best gjennomføre leseopplæring på nybegynnernivå for ungdommer?
  • Lesing på skjerm vil være en viktig ferdighet fremover, men forskning peker på at særlig svake lesere har utfordring med forståelsen og utbyttet av lesing på skjerm. På hvilken måte kan en datapenn bidra i denne sammenhengen?
  • Kruseløkka har en del elever med særskilt norskopplæring på alle trinn. Vi ønsker utforskning rundt hvordan vi gjennomfører undervisningen i særskilt norsk for å få en best mulig overgang til ordinær norskplan.
  • Vi ønsker utforsking rundt kunstig intelligens og fag generelt, og hvordan dette kan bidra til annerledes og bedre læring?
  • Matematikk

  • Gjennom flere år har vi sett at elever med minoritetsbakgrunn skårer gjennomgående lavere på nasjonale prøver i regning på 8. trinn, enn andre elever. Hvilke faktorer kan skolen påvirke i denne sammenhengen?
  • Ny læreplan i matematikk og ny muntlig og skriftlig eksamen åpner for andre arbeidsmåter. Hvordan legger det føringer for endret praksis?
  • Skolen har hatt programmering/ koding som valgfag i 5 år. Mange gutter velger dette. Vi ønsker utforsking om koding øker forståelse i matematikk.
  • Skolen har matematikk fordypning og her får ofte elever bedre resultater enn i matematikkfaget. Hvilke arbeidsmetoder kan her være overførbare til den ordinære matematikkundervisningen?
  • Profesjonsrettet pedagogikk

  • Skolen skårer lavt på elevundersøkelsen rundt elevmedvirkning. På hvilken måte kan skolen forbedre praksisen på dette området?
  • Undersøkelser peker på at forebyggende arbeid er et av de mest effektive tiltakene mot mobbing. Hvordan bør skolen jobbe med klassemiljø og skolemiljø for å forebygge konflikter, plaging, utestengelser og mobbing?  Skolen ønsker utforskning på konkrete og gjennomførbare aktiviteter/tiltak når det gjelder ytterligere kartlegging og forbyggende arbeid.
  • Vi har en «Dialogdag» i samarbeid med ulike religionssamfunn, som holdes på 8. trinn. Vi ønsker utforskning rundt hva som best forhindrer både utenforskap og radikalisering.
  • Kroppsøving

  • Vi har samarbeid med St. Olav VGS og toppidrett, der elevene våre kan velge toppidrett valgfag. Hvordan forbereder dette for valg av retning i videregående skole?
  • Ulike former for vurdering, hvilke motiverer mest?
  • Hvordan inkludere og motivere alle elever for alle aktiviteter.

Tilvalgsfag

Tilvalgsfag på Kruseløkka er tysk, fransk og spansk, samt engelsk- og matematikk fordypning og arbeidslivsfag.

  • Utforske potensiale med kunstig intelligens, datateknologi og språk. Hvordan bygge opp et språk med hjelp av datateknologi?
  • Hvorfor faller flere og flere elever av i fremmedspråk? Hvorfor synes elevene det er vanskeligere å lære et fremmedspråk nå enn før?
  • Hvordan best innlemme grammatikkundervisning i et moderne klasserom?
  • Annet

  • Skolen jobber systematisk med tilrettelegging rundt alle læringssituasjoner for dyslektikere. Det arrangeres samlinger for dyslektikere og individuell støtte ved behov. Hvordan kan skolen best lykkes i å få dyslektikere mest mulig selvhjulpne? 
  • Skolen jobber systematisk med de tverrfaglige temaene i læreplanen på alle trinn. Skaper integrert faglighet mer motivasjon for dybdelæring? Lærer elevene mer av for eksempel fagdager?
  • Hvordan utnytte elevenes flerspråklighet og minoritetsbakgrunn til å fremme mangfold i undervisningen? 
  • Kognitiv kondis”. Hvordan opprettholde og øke elevenes utholdenhet, med tanke på læring på et høyere kognitivt nivå? Vi ser at elever hopper over komplekse utfordringer og problemstillinger, og dermed går glipp av viktig læring. Hvordan kan praksis justeres for å øve opp dette?

Forskningsmetode og datainnsamling

Vi kan stille opp på telefonintervju eller fysisk intervju, og fordele klasser og lærere ved spørreundersøkelse eller annen forskningsmetode.

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å koble til skolen

To-tre i hvert fagfelt.

Henvendelse

Studenter kan henvende seg til kontaktpersonene under. Ta kontakt tidlig i prosessen, sørg for å ha med informasjon om fag, tema og problemstilling, samt ønsket antall deltakere.

Kontaktpersoner

Virksomhetsleder: Anne Beth Gulland aneg@sarpsborg.com 

Praksiskoordinator: Hege Gauslaa Wilhelmsen hega@sarpsborg.com

Epost til skolen: kruseloekka.ungdomsskole@sarpsborg.com 
Besøksadresse: Hans Nielsens Hauges gate 33, Sarpsborg.

Tlf. 69 11 62 50

Emneord: Ungdomsskole, Sarpsborg
Publisert 11. feb. 2022 13:35 - Sist endret 9. mars 2023 12:55