Rakkestad ungdomsskole

Skolen vår

Rakkestad er en landbruks- og industrikommune med tett opptil 8500 innbyggere og ligger geografisk midt i Østfold. Kommunens motto er «Mangfold og samhold». Rakkestad ungdomsskole har ca. 300 elever fordelt på tre til fire klasser på hvert trinn. Skolen ligger i sentrum av Rakkestad og får elever fra kommunens tre barneskoler.

Rakkestadhallen ligger på skolens område, og skolen disponerer hallflata, dansesal og kommunens svømmehall i skoletiden. Rakkestadhallen inneholder to håndballbaner og fire klasserom for skolens 8. trinn.

Nedenfor følger en kort oversikt over prosjekter og utviklingsområder vi jobber med, og vi har skissert noe av det vi undrer oss over ved egen praksis.

Temaer eller eksempler på problemstillinger

For studenter med masterfordypning i prof.ped.

Skolens undringer:

Hvordan ivaretas elever med spesialundervisning i klassen?

Hvordan er lærernes holdninger til denne elevgruppen?

Hvilke forskjeller finnes mellom fag og klasser, og hvordan samarbeider lærerne om denne elevgruppen?

Hvordan måler/vurderer lærerne bevis for læring for elever som mottar spesialundervisning?

Elevenes stemme er viktig, og vi lurer på hvordan elevene opplever å få tilrettelagt undervisning i klassefellesskapet? Det ville vært interessant å sammenlikne vår praksis med skoler som har mer tradisjonelle spesialundervisningsgrupper.

For studenter med masterfordypning i engelsk

Skolenes undringer i faget:

Skriving: Hvordan kan det gis god underveisvurdering i skriveprosessen? Muntlig vs skriftlig tilbakemelding?

Grammatikk: Hvordan kan man best jobbe med grammatikk i engelskfaget?  Isolert grammatikkundervisning vs. grammatikk som naturlig oppstår i timene? Hva er det elever strever mest med i forhold til grammatikk og språkforståelse?

Litteratur: Hvordan kan vi jobbe med lesing i faget? Lydbøker vs. bøker, lesing på skolen vs. lesing hjemme? Jobbe med noveller vs. bøker? Bildebøker?

Digitale hjelpemidler i faget: Hva er tilgjengelig for oss og hvordan kan dette brukes på gode pedagogiske måter i klasserommet?

Samarbeidslæring i faget: Hvordan kan man bruke læringspartnere på best mulig måte i engelskfaget?

For studenter med masterfordypning i norsk

Skolen undringer i faget:

  • Er skolens tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker god nok?
  • Er skolens vurderingspraksis i faget varierte og læringsfremmede?
  • Blir lese- og skriveutviklingen til eleven støttet og fulgt opp godt nok i tråd med forskning og ny læreplan?
  • For studenter med masterfordypning i matematikk
  • Skolens undringer knyttet til at hver klasse har to-lærer i faget:
  • Hvordan utnyttes disse ekstra lærerressursene, og bidrar det til økt læring?

Hvordan samarbeider lærerne?

Noen lærere deler klassen i mindre grupper (ikke faste grupper og ikke etter nivå), og andre velger å være sammen i full klasse. Hvilke organiseringsformer gir elevene best oppfølging og læringsutbytte?

Er undervisningen i faget kreativ, problemløsende og utforskende i tråd med læreplanen?

Hvordan ivaretas elever med tilretteleggingsbehov i klasserommet av de to lærerne?

Aktuelle fag

De aktuelle fagene er pedagogikk, norsk, matematikk og engelsk.

Forskningsmetode og datainnsamling

Studenten må i hovedsak samle inn data og forske aktivt hos oss/i samarbeid med oss, på vår skole. Det foreligger data fra elevundersøkelser, kartleggingsprøver og nasjonale prøver. Vi er villige til å stille opp på intervjuer, spørreundersøkelser og observasjoner.

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å koble til deres skole

Det er aktuelt å koble inntil fire studentoppgaver til vår skole.

Søknadsfrist

Studentene søker innen 1. oktober til en av personene som er oppsatt i kontaktinformasjonen. Det foretrekkes at søknaden sendes på e-post.

Kontaktperson-/er og evt. link til skolens nettside.

Skolens hjemmeside

Lars Fagerhøi, rektor

 Tlf.: 414 94 711

Ann Helen Aabogen Haugaard, ass. rektor

 Tlf.: 990 98 841

Lars-Øivind Bakke-Jørstad, praksiskoordinator

Tlf.: 416 29 071

 

Emneord: Ungdomsskole, Rakkestad
Publisert 11. feb. 2022 13:35 - Sist endret 9. mars 2023 12:55