Honorering av studenter i råd og utvalg – rutine for utbetaling av møtegodtgjørelse

Høgskolestyret                                                              
Studenter som deltar i høgskolestyret godtgjøres i henhold til satser fastsatt i Kunnskapsdepartementet og den praktiske siden håndteres sentralt av Seksjon for lønn.

Studenter som deltar i følgende råd og utvalg godtgjøres i henhold til satser fastsatt i Statens Personalhåndbok (SPH) 10.14.2, hvis ikke annet er nevnt. Det honoreres for varighet av møte samt tid til forberedelse utregnet med faktor 1,5 (2 timer møte + 1 time forberedelse = 3 timer totalt).  Gjeldende sats fra 01.01.2024 er kr 545,- pr time.

  • Seksjonsstyret ved Akademi for scenekunst
  • Utvalg for utdanningskvalitet
  • Formidlingsutvalget
  • Sentralt forskningsutvalg
  • Valgstyret til høgskolestyret
  • Ansettelsesutvalget for UF stillinger
  • Ansettelsesutvalget for lederstillinger
  • Programutvalg ved fakulteter
  • Valgstyret ved fakulteter
  • FoU utvalg ved fakultetene
  • Klagenemnd
  • Skikkethetsnemd
  • Fakultetsstyrer *
  • Læringsmiljøutvalg **
  • Periodisk programevaluering ***

* Studenter som er medlemmer av fakultetsstyrer i inneværende styreperiode (til 2025) vil motta honorar utregnet etter faktor 2 (2 timer møte + 2 timer forberedelse = 4 timer totalt)

** Hvis en student innehar ledervervet i læringsmiljøutvalget, mottar vedkommende kr. 2500 i slutten av hvert semester, totalt kr. 5000 per år

*** Studentrepresentanten i Periodisk programevaluering  avlønnes i henhold til vedtatte satser for studentassistenter.

Godtgjørelse utbetales etter at siste møtet i hvert semester er avviklet og ved at student melder inn følgende opplysninger til lonn@hiof.no:

  • navn
  • mobiltelefon
  • e-post
  • navn på aktuelt råd / utvalg
  • navn på utvalgssekretær
  • dato for når møtet ble avviklet
  • møtets varighet i antall time(r)

Seksjon for lønn vil på bakgrunn av disse opplysningene foreta nødvendig kontroll,  utarbeide digital arbeidsavtale som sendes student for godkjennelse. Seksjon for lønn vil deretter håndtere kontrakten i den digitale flyten frem til utbetaling.

Rutinen er gjeldende fra studieåret 2023/2024.

Du finner mer informasjon om inngåelse av digitale arbeidsavtaler her: 

Kontrakt for eksterne oppdragstakere og timelønnede – For ansatte – Høgskolen i Østfold (hiof.no)

Publisert 21. nov. 2023 15:11 - Sist endret 22. feb. 2024 14:27