Déscription de tableaux

Nivå A1+
Tema: Art et grammaire
Tid: 120 min

Explication en français

Kort beskrivelse

Mål for opplegget er å få forståelse for ordstilling i franske substantivgrupper bestående av artikkel, substantiv og adjektiv, gjennom å se på likheter og ulikheter mellom norsk, evt. morsmål og fransk. For muntlig praktisering av det grammatiske momentet benyttes bilder av franske kunstnere.

Læringsmål

  • sammenligne norsk og fransk ordstilling i substantivgrupper og komme fram til regler om samsvar mellom artikkel, adjektiv og substantiv og plassering av artikkel og adjektiv
  • beskrive et fransk kunstbilde med fokus på ordstilling i substantivgrupper

Kompetansemål i LK20

  • utforske og beskrive kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egne opplevelser
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

    Ressurser

    • Videopresentasjon av bildet Sur la terrasse av Pierre Auguste Renoir med fokus på både helhet og detaljer.
    • Fransk nettside med ordforråd for bildebeskrivelse.

    Forberedelser

    Lærer forbereder en muntlig presentasjon av maleriet Sur la terrasse av Pierre Auguste Renoir. 

    Hun/han lager også en liste med nyttige substantiv i entall og flertall. Det kan også være nyttig å ha gått gjennom grunnleggende kunnskap om adjektiv.

    Plan for opplegget

    1. Læreren presenterer motivet i et maleri (f.eks. Sur la terrasse av Pierre Auguste Renoir, 1881) muntlig to ganger. 
      • Elevene får i oppgave å skrive ned substantivene de hører, med ubestemt artikkel (alle bør skrive minst fem substantiv med artikler).
      • Læreren viser illustrasjoner av de enkelte substantivene i kunstbildet og spør hva illustrasjonen viser.
         
    2. Læreren deler ut et ark med mange substantiv i entall og flertall. Elevene får i oppgave å fylle ut med rett artikkel. Refleksjonsspørsmål: Hvilke likheter og ulikheter er det mellom norsk, evt. morsmål og fremmedspråk når det gjelder plassering av artikkel?
       
    3. Elevene studerer maleriet nærmere. Substantiv¬gruppene suppleres nå med adjektiv. Elevene beskriver motivet på bildet for hverandre i par: På bildet ser jeg / er det… Bildet viser… Refleksjonsspørsmål: Hvilke likheter og ulikheter er det mellom norsk, evt. morsmål og fremmedspråk når det gjelder plassering av adjektiv?

    Kommentarer

    Opplegget kan være en føraktivitet til arbeid med mer inngående bildeanalyse.

    Lærer står selvsagt fritt til å finne et annet egnet kunstbilde - f.eks. et som passer tematisk til emnet man for tiden jobber med.

    Idé og utarbeidelse

    Anne-Lise Titlestad © Fremmedspråksenteret

    Emneord: Språklæring og flerspråklighet F1
    Publisert 18. des. 2019 15:58 - Sist endret 15. mai 2024 14:45