Kort beskrivelse
Elevene vil i dette opplegget jobbe med vokabular som omhandler møbler, farger og preposisjoner og målet er at elevene skal innøve setningsstrukturer som kan overføres til andre temaer.
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- bruke vokabular for å beskrive møblene på rommet sitt
- bruke preposisjoner for å plassere ting i forhold til hverandre
- bruke farger i riktig kjønn (og tall) for å beskrive rommet og møblene
- beskrive hvilke strategier han/hun har brukt til å lære å fortelle og skrive om sitt eget rom
Kompetansemål i LK20
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
- skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
Ressurser
- Video 1: navn på møbler på rommet: Ma chambre
- Video 2: farger med bøyning for kjønn: Les couleurs
- Video 3: preposisjoner: Les prépositions (frem til 3:06)
- Digitale oppgaver til emnet rom fra Fagbokforlaget
- Bilde av et rom med navn på møbler: meubles dans la chambre
- Eksempelsetninger (PDF)
Forberedelser
- Lærer tar kopier av eksempelsetningene (PDF)
- Det forutsettes at elevene kan litt om farger, møbler og preposisjoner, derfor er det lurt å se på videoene 1, 2 og 3 i forkant.
Plan for opplegget
1. time
- Lærer begynner med en repetisjon av noen gloser om møbler, farger og preposisjoner (f. eks. preposisjonene i vedleggets tekst).
- Lærer sier den første setningen fra vedlegget på NORSK og ber elevene om å oversette den muntlig til FRANSK, før han/hun skriver setningen på tavla. Slik fortsetter han/hun med de to neste setningene.
- Elevene skriver ned setningene og velger ordene som passer for sitt eget rom.
- Lærer leser setningene på fransk høyt for elevene, som gjentar dem i kor.
- Elevene øver muntlig på setningene to og to.
- De fremfører de tre setningene med notater.
- Lekse til neste time: Elevene skal lære de tre setningene utenat.
2. time
- Elevene fremfører teksten sin for klassen (f. eks. kan fire-seks elever stå foran klassen og fremføre etter tur).
- Hvis elevene trenger stikkord, kan de skrives på NORSK på tavla.
- Lærer fortsetter med de to siste setningene i PDF-en som i første time.
- Disse setningene skal elevene lære utenat til neste time.
3. time
- Elevene fremfører de to siste setningene. Hvis noen elever har lyst, kan de fremføre hele teksten.
- Lærer/elever vurderer fremføringene, opplegget og strategiene elevene har brukt.
Evaluering og vurdering
Opplegget kan vurderes i fellesskap. Lærer velger vurderingskriteriene sammen med elevene (innhold, uttale, flyt, kroppsspråk etc.). Gruppene gir tilbakemeldinger til hverandre etter fremføringene. Det kan også være en av flere «tellende» fremføringer i forhold til sluttkarakteren: I dette tilfellet skulle elevene være i stand til å fremføre hele teksten.
Oppfølging
- Opplegget kan brukes til andre emner som «Min dag» eller faktatekster, slik at elevene lærer seg grunnleggende setningsstrukturer som de kan overføre til liknende tekster.
- Elevene kan lage en PowerPoint-presentasjon med lydfiler om sitt eget rom. Noen elever liker å bruke egne bilder, andre foretrekker fantasi-bilder.
- Underveis kan elevene gjøre oppgaver som går på bruk av preposisjoner og av «il y a / c’est», bøying av farger med mer.
Kommentarer
Opplegget tar ikke alltid en hel time, andre aktiviteter bør tenkes inn i tillegg. Hvis elevgruppen er stor, tar fremføringene mye tid, men det lønner seg å la hele klassen fremføre, slik at elevene blir trygge på seg selv. Det gjelder spesielt for elever som er litt sjenerte.
Idé og utarbeidelse
Christiane Delord © Fremmedspråksenteret