Décrire sa chambre

Nivå: A1-A2
Tema: Maison et meubles
Tid: 3-4 undervisningstimer

Explication en français

Kort beskrivelse

Elevene vil i dette opplegget jobbe med vokabular som omhandler møbler, farger og preposisjoner og målet er at elevene skal innøve setningsstrukturer som kan overføres til andre temaer.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • bruke vokabular for å beskrive møblene på rommet sitt
  • bruke preposisjoner for å plassere ting i forhold til hverandre
  • bruke farger i riktig kjønn (og tall) for å beskrive rommet og møblene
  • beskrive hvilke strategier han/hun har brukt til å lære å fortelle og skrive om sitt eget rom

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler

Ressurser

Forberedelser

  • Lærer tar kopier av eksempelsetningene (PDF)
  • Det forutsettes at elevene kan litt om farger, møbler og preposisjoner, derfor er det lurt å se på videoene 1, 2 og 3 i forkant.

Plan for opplegget

1. time

  • Lærer begynner med en repetisjon av noen gloser om møbler, farger og preposisjoner (f. eks. preposisjonene i vedleggets tekst).
  • Lærer sier den første setningen fra vedlegget på NORSK og ber elevene om å oversette den muntlig til FRANSK, før han/hun skriver setningen på tavla. Slik fortsetter han/hun med de to neste setningene.
  • Elevene skriver ned setningene  og velger ordene som passer for sitt eget rom.
  • Lærer leser setningene på fransk høyt for elevene, som gjentar dem i kor.
  • Elevene øver muntlig på setningene to og to.
  • De fremfører de tre setningene med notater.
  • Lekse til neste time: Elevene skal lære de tre setningene utenat.

2. time

  • Elevene fremfører teksten sin for klassen (f. eks. kan fire-seks elever stå foran klassen og fremføre etter tur).
  • Hvis elevene trenger stikkord, kan de skrives på NORSK på tavla.                                                                                                 
  • Lærer fortsetter med de to siste setningene i PDF-en som i første time.
  • Disse setningene skal elevene lære utenat til neste time.   

3. time

  • Elevene fremfører de to siste setningene. Hvis noen elever har lyst, kan de fremføre hele teksten.
  • Lærer/elever vurderer fremføringene, opplegget og strategiene elevene har brukt.

Evaluering og vurdering

Opplegget kan vurderes i fellesskap. Lærer velger vurderingskriteriene sammen med elevene (innhold, uttale, flyt, kroppsspråk etc.). Gruppene gir tilbakemeldinger til hverandre etter fremføringene. Det kan også være en av flere «tellende» fremføringer i forhold til sluttkarakteren: I dette tilfellet skulle elevene være i stand til å fremføre hele teksten.

Oppfølging

  • Opplegget kan brukes til andre emner som «Min dag» eller faktatekster, slik at elevene lærer seg grunnleggende setningsstrukturer som de kan overføre til liknende tekster.
  • Elevene kan lage en PowerPoint-presentasjon med lydfiler om sitt eget rom. Noen elever liker å bruke egne bilder, andre foretrekker fantasi-bilder.   
  • Underveis kan elevene gjøre oppgaver som går på bruk av preposisjoner og av «il y a / c’est», bøying av farger med mer.

Kommentarer

Opplegget tar ikke alltid en hel time, andre aktiviteter bør tenkes inn i tillegg. Hvis elevgruppen er stor, tar fremføringene mye tid, men det lønner seg å la hele klassen fremføre, slik at elevene blir trygge på seg selv. Det gjelder spesielt for elever som er litt sjenerte.

Idé og utarbeidelse

Christiane Delord © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon F1, Språklæring og flerspråklighet F1
Publisert 15. des. 2019 14:22 - Sist endret 21. mai 2024 10:37