L'heure

Nivå: A1
Tema: L'heure
Tid: én undervisningsøkt (45-60 min)

Explication en français

Kort beskrivelse

Elevene skal lære om klokka og kunne skrive og muntlig produsere setninger med klokkeslett. 

Elevene jobber med før-, under- og etteraktiviteter knyttet til videoer som forklarer hvordan man sier hva klokka er på fransk. 

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • telle til 60 på fransk
  • si og forstå hva klokka er på fransk
  • fortelle om rutiner med klokkeslett
  • bøye er-verb i nåtid

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen

Ressurser

Forberedelser

Det kan være nyttig at elevene repeterer verbbøyning (er-verb i presens) på forhånd. Se lenke under Ressuser.

Plan for opplegget

Instrukser for elevene:

  1. Jobb med tall: du skal kunne telle til 60 helt utenat (gjerne mer). Se videoen Les nombres de 1 à 100 og prøv å si tallene før de kommer opp (juster avspillingshastighet etter behov)
  2. Se på videoen Quelle heure est-il? som forklarer hvordan man sier klokka på fransk. Husk å pause og spole fram og tilbake etter behov.
  3. Hør på videoen L'heure - vocabulaire et exercices og gjør følgende to oppgaver:
    Første lytting: skriv ned klokkeslettene
    Andre lytting: skriv ned hele setningene
  4. Husk at når man gir et klokkeslett, sier man à + klokkeslett. Eks: Je prends le petit-déjeuner à 7h30.

Lag minst seks setninger med et klokkeslett ved å spille Tem ville setninger: Du skal kaste en terning tre ganger. Med utgangspunkt i forslag til utførelse, (se lenke under Ressurser), utgir første terningkast subjekt, andre kast verb, og tredje kast objekt

Setningene som blir dannet, kan være ganske «ville». Rett opp setningen slik at den blir syntaktisk og innholdsmessig korrekt: Verbet må stå i samsvar med subjektet, og ordene må eventuelt byttes ut for at setningen skal gi meining:

For eks: terningkast 1 (je), 5 (avoir), 6 (la musique) blir til «J’ai une réunion» eller «J’écoute la musique» og man tilsetter et klokkeslett som passer: J’ai une réunion à dix heures / J’écoute la musique à sept heures quinze.

Elevene kan eventuelt lage setningselementene til Tem ville setninger selv i forkant av timen. Noen kan komme med forslag til subjekter, mens andre foreslår verb i infinitiv og andre substantiver. Setningselementene kan også erstattes med bilder.
 

Refleksjon og vurdering

Elevenes setninger sendes skriftlig eller muntlig (i en lydfil) til skolens digitale plattform. Setningselementene som har blitt brukt under Tem ville setninger kan danne utgangspunkt for en spontan samtale. Læreren velger et ord/bilde fra oppgaven og ber en elev om å lage en setning med klokkeslett i sammenheng med ordet/bildet.

Alt etter hvilket språknivå elevene er på, kan flere setningselementer legges til, som for eksempel: le matin, le soir, l’après-midi, tous les jours, tous les mardis, tous les week-end.

Idé og utarbeidelse

Soléna Pradayrol, © Fremmedspåksenteret

Emneord: Kommuniksjon F1, Språklæring og flerspråklighet F1, Interkulturell kompetanse F1
Publisert 1. apr. 2020 15:00 - Sist endret 7. mai 2024 12:26