Kort beskrivelse
Elevene skal lære om klokka og kunne skrive og muntlig produsere setninger med klokkeslett.
Elevene jobber med før-, under- og etteraktiviteter knyttet til videoer som forklarer hvordan man sier hva klokka er på fransk.
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- telle til 60 på fransk
- si og forstå hva klokka er på fransk
- fortelle om rutiner med klokkeslett
- bøye er-verb i nåtid
Kompetansemål i LK20
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
- skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
Ressurser
- For å repetere tall: Les nombres de 1 à 100 (4:07)
- For å lære klokka: Quelle heure est-il? (3:02)
- For lytteforståelse av klokkeslett: Vocabulaire et exercices (0:45)
- Bøyning av er-verb i presens: Hvordan bøye et er-verb på fransk (4:45)
- Eksempelvideo: fortelle om rutiner med klokkeslett: Video La Routine de Lu (2:46)
- Oppgave: Tem ville setninger
- For å kaste en digital terning: https://terningekast.dk/
Forberedelser
Det kan være nyttig at elevene repeterer verbbøyning (er-verb i presens) på forhånd. Se lenke under Ressuser.
Plan for opplegget
Instrukser for elevene:
- Jobb med tall: du skal kunne telle til 60 helt utenat (gjerne mer). Se videoen Les nombres de 1 à 100 og prøv å si tallene før de kommer opp (juster avspillingshastighet etter behov)
- Se på videoen Quelle heure est-il? som forklarer hvordan man sier klokka på fransk. Husk å pause og spole fram og tilbake etter behov.
- Hør på videoen L'heure - vocabulaire et exercices og gjør følgende to oppgaver:
Første lytting: skriv ned klokkeslettene
Andre lytting: skriv ned hele setningene - Husk at når man gir et klokkeslett, sier man à + klokkeslett. Eks: Je prends le petit-déjeuner à 7h30.
Lag minst seks setninger med et klokkeslett ved å spille Tem ville setninger: Du skal kaste en terning tre ganger. Med utgangspunkt i forslag til utførelse, (se lenke under Ressurser), utgir første terningkast subjekt, andre kast verb, og tredje kast objekt.
Setningene som blir dannet, kan være ganske «ville». Rett opp setningen slik at den blir syntaktisk og innholdsmessig korrekt: Verbet må stå i samsvar med subjektet, og ordene må eventuelt byttes ut for at setningen skal gi meining:
For eks: terningkast 1 (je), 5 (avoir), 6 (la musique) blir til «J’ai une réunion» eller «J’écoute la musique» og man tilsetter et klokkeslett som passer: J’ai une réunion à dix heures / J’écoute la musique à sept heures quinze.
Elevene kan eventuelt lage setningselementene til Tem ville setninger selv i forkant av timen. Noen kan komme med forslag til subjekter, mens andre foreslår verb i infinitiv og andre substantiver. Setningselementene kan også erstattes med bilder.
Refleksjon og vurdering
Elevenes setninger sendes skriftlig eller muntlig (i en lydfil) til skolens digitale plattform. Setningselementene som har blitt brukt under Tem ville setninger kan danne utgangspunkt for en spontan samtale. Læreren velger et ord/bilde fra oppgaven og ber en elev om å lage en setning med klokkeslett i sammenheng med ordet/bildet.
Alt etter hvilket språknivå elevene er på, kan flere setningselementer legges til, som for eksempel: le matin, le soir, l’après-midi, tous les jours, tous les mardis, tous les week-end.
Idé og utarbeidelse
Soléna Pradayrol, © Fremmedspåksenteret