På tur til Lillehammer

Trinn: Nivå I. Tema: Å utarbeide et helhetlig reiseprodukt. Tid: 90 minutter

Explication en français

Kort beskrivelse

Elevene skal lære hva et helhetlig reiseprodukt består av med utgangspunkt i et ferieopplegg på fransk (se under). I tillegg skal de evaluere kostnadene til et slikt produkt, vurdere om produktet er konkurransedyktig og lete etter eventuelle alternativer.

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • presentere ulike emner muntlig
  • forstå og bruke tall i praktiske situasjoner

Språklæring

  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler

Reiseliv og språk I, Reiselivsproduktet

  • beskrive det helhetlige reiselivsproduktet på en destinasjon og vurdere destinasjonens konkurransedyktighet

Læringsmål

  • beskrive ferien i Norge for en fransk familie på fire med vekt på de forskjellige aspektene som inngår i et helhetlig reiselivsprodukt
  • lage et budsjett ut i fra relevante opplysninger som de henter fra en tilpassede tekst  
  • vurdere Lillehammers konkurransedyktighet som reiselivsdestinasjon

Ressurser

Førberedelser

Lærer

  • Leser og tar kopier av vedleggene under «Ressurser»

Elever

  • Bør ha lest side 71 til 90 i boken «Reiseliv og språk 1» eller en liknende tekst.
  • Skal ha tilgang til PC-er og printer.

Plan for opplegget

1. time

  • Lærer forklarer opplegget.
  • Han/Hun deler ut teksten på fransk (se vedlegg 1 under «Ressurser»).
  • Elevene leser teksten to og to og oversetter den.
  • Lærer lager grupper på to eller fire.
  • Elevene skal regne ut ferieutgiftene til den franske familien. De fordeler oppgavene blant seg, noen skal regne ut reiseutgiftene, andre hotell-utgiftene osv.
  • De leter etter prisene til fly/tog/hotell osv. på internett med opplysningene de finner i teksten «Vacances en Norvège».
  • De lager en oversikt over utgiftene på fransk og begrunner på fransk hvorfor denne familien har valgt dette flyselskapet/toget/hotellet…
  • Lærer hjelper til underveis ved behov.

2. time

  • Gruppene «syr» de forskjellige ferieutgiftene sammen og forbereder en muntlig presentasjon av arbeidet på fransk med en begrunnelse for hvert produktvalg. Elevene skal også presentere familien de skal snakke om og reisen familien har planlagt.
  • De første gruppene som er ferdig presenterer arbeidet sitt for klassen.

3. time

  • Presentasjonene fortsetter.
  • Lærer deler ut fasiten om utgiftene til familie Dujardin (se vedlegg 2 under «Ressurser»).
  • Gruppene ser på fasiten og sammenlikner med informasjonen de har funnet.

4. time

  • Elevene jobber nå i par.
  • Lærer deler ut spørsmålene om det helhetlige reiseproduktet som elevene har jobbet med (se vedlegg 3 under «Ressurser»).
  • Elevene diskuterer og svarer skriftlig på spørsmålene.
  • Lærer hjelper til ved behov.
  • Klassen evaluerer opplegget i slutten av timen eller i neste økt.

Refleksjon og vurdering

Uformell

  • Elevene gir sin mening i plenum om nyttighet av opplegget i forhold til hva et helhetlig reiseprodukt er.

Formell

  • Lærer setter karakter på presentasjonene eller vurderer med lav/middels/høy-begrepene. Kriteriene settes i samarbeid med elevene, men presentasjonskvalitet og realistiske fakta skal være blant kriteriene.
  • Svarene knyttet til spørsmålene (se vedlegg 3 under «Ressurser») bør ikke vurderes formelt, fordi denne oppgaven kun skal bidra til elevenes refleksjon.

Oppfølging

Opplegget kan selvsagt også brukes for andre destinasjoner i Norge. Ellers kunne det vært interessant å la elevene undersøke om Lillehammer som reiselivsdestinasjon kunne tilby et helhetlig reiseprodukt til en grei pakkepris for den typen familieferie som beskrives i opplegget.

Kommentarer

  • Teksten «Vacances en Norvège» kan virke noe uoversiktlig, men det er en mening i det: Ved å hente informasjonen i teksten vil elevene finne ut de forskjellige delene et helhetlig reiseprodukt består av (transport, overnatting, servering og opplevelser/aktiviteter) og strukturere presentasjonen sin deretter.
  • Opplegget krever et relativt høyt nivå i fransk. Hvis noen elever strever med det, kan de droppe den siste delen av opplegget, spørsmålene i vedlegg 3, og bruke mer tid på presentasjonene.
  • Tallene på arket «Coût des vacances» kan avvike fra prisene elevene finner.

Idé og utarbeidelse

Christiane Delord, © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon F1, Språklæring og flerspråklighet F1
Publisert 17. des. 2019 16:32 - Sist endret 1. apr. 2022 08:28