Trouvez des mots !

Trinn: Nivå I. Tema: Glosetrening. Tid: 15-20 minutter

Explication en français

Kort beskrivelse

Elevene skal trene på gloser ved hjelp av Wordle-verktøyet. 

Kompetansemål

Kommunikasjon

  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding

Språklæring

  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler

Læringsmål

  • Å samle ord og uttrykk innenfor et gitt tema ved hjelp av programmet ”Wordle”.
  • Å lage huskelapper med ordene på.

Ressurser

Forberedelser

Klassen jobber med et bestemt tema. Wordle-verktøyet brukes i etterkant for å samle nøkkelord/ord fra et bestemt semantisk felt.

Plan for opplegget

  • Læreren introduserer Wordle-verktøyet. Elevene lager sine lister over ord som hører sammen. 
  • Svake elever velger færre/ enklere ord og utrykk enn dem som ønsker større utfordringer eller kan mye fra før
  • Listene printes ut (helst i farger) og henges opp i klasserommet, eller elevene tar dem med seg hjem for å pugge.

Evaluering og vurdering

Ingen vurdering. Elevene kan teste hverandre på deres individuelle lister.

Oppfølging

Etter at det har gått noen undervisningstimer kan klassen deles i to og utfordre hverandre: «Comment se dit … en français?» for å se hvor mye de husker.

Kommentarer

Det sies at ord fra samme semantiske felt aktiveres fortere enn ord fra andre semantiske felt. Ved å ha listene synlige i klasserommet, blir elevene minnet om det de har lært.

Idé og utarbeidelse

Hazel Davies og Anne-Marie Torp, Asker vgs. © Fremmedspråksenteret

Emneord: Språklæring og flerspråklighet F1, Kommunikasjon F1
Publisert 17. des. 2019 15:59 - Sist endret 1. apr. 2022 08:31