Kort beskrivelse
Elevene skal trene på gloser ved hjelp av Wordle-verktøyet.
Kompetansemål
Kommunikasjon
- bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
Språklæring
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
Læringsmål
- Å samle ord og uttrykk innenfor et gitt tema ved hjelp av programmet ”Wordle”.
- Å lage huskelapper med ordene på.
Ressurser
- Nettsiden wordle.net
- Printer (helst fargeprinter)
- Vokabularlister, for eksempel:
www.lepointdufle.net
www.languageguide.org
Forberedelser
Klassen jobber med et bestemt tema. Wordle-verktøyet brukes i etterkant for å samle nøkkelord/ord fra et bestemt semantisk felt.
Plan for opplegget
- Læreren introduserer Wordle-verktøyet. Elevene lager sine lister over ord som hører sammen.
- Svake elever velger færre/ enklere ord og utrykk enn dem som ønsker større utfordringer eller kan mye fra før
- Listene printes ut (helst i farger) og henges opp i klasserommet, eller elevene tar dem med seg hjem for å pugge.
Evaluering og vurdering
Ingen vurdering. Elevene kan teste hverandre på deres individuelle lister.
Oppfølging
Etter at det har gått noen undervisningstimer kan klassen deles i to og utfordre hverandre: «Comment se dit … en français?» for å se hvor mye de husker.
Kommentarer
Det sies at ord fra samme semantiske felt aktiveres fortere enn ord fra andre semantiske felt. Ved å ha listene synlige i klasserommet, blir elevene minnet om det de har lært.
Idé og utarbeidelse
Hazel Davies og Anne-Marie Torp, Asker vgs. © Fremmedspråksenteret