Amélie de Montmartre

Nivå: B1-B2
Tema: Le film "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain".
Tid: Ca. 4-6 undervisningsøkter
Explication en français

Kort beskrivelse

Elevene skal etter å ha sett den prisbelønte filmen "Le fabuleux destin d'Amélie Poulin" trene opp skriftlige og muntlige ferdigheter rundt temaet film samt personbeskrivelser. Elevene skal også bli bedre kjent med bydelene Montmartre og Pigalle i Paris.

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • Bruke passé composé for å gjenfortelle handlinger i filmen
  • lære å beskrive personer/rollefigurer 
  • formidle reaksjoner på filmen de har sett (muntlig og skriftlig), både når det gjelder enkeltscener og fortellingen i sin helhet
  • trene på å dikte videre omkring hovedpersonene muntlig og skriftlig
  • bli kjent på stedene der handlingen foregår: Montmartre, Brasserie des 2 Moulins  og bydelen Pigalle

Kompetansemål i LK20

  • utforske og presentere kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for egne opplevelser
  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte

  • muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant

  •  skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler

Ressurser

  • Filmen "Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain".
  • Vedlegg 1 - Personbeskrivelser 
  • Vedlegg 2 - personskjema
  • Vedlegg 3 - Skriveoppgave: "brevet"
  • Vedlegg 4a eller b - kort diktat
  • Vedlegg 5 - spørsmålene til filmen på fransk
  • Vedlegg 6 - skriftlige oppgaver
  • Vedlegg 7 - flere skriftlige oppgaver
  • Vedlegg 8 - lenker til musikk fra filmen

Forberedelser

Lærer skaffer filmen og fotokopierer nødvendige vedlegg.

Plan for opplegget

Uke 1 

  • Se filmen (den varer i 116 minutter). Det kan være hensiktsmessig å bruke deler av alle 4 timene i første uka til å se filmen. I slutten av første time presenterer en vedlegg 1 (personbeskrivelse) og vedlegg 2 (personskjema).
  • Som lekse til neste time kan elevene få i oppgave å beskrive noen av personene de har møtt i filmen til da. Vedlegg 1 vil være til hjelp for elevene i en slik oppgave.
  • I andre eller tredje time vil en kunne la elevene presentere sine beskrivelser for hverandre parvis, og kanskje noen i plenum før en fortsetter å se filmen.
  • Mot slutten av uka kan en gi elevene i oppgave vedlegg 3 - brevet Marc Bredoteau skrev til sin datter etter at han hadde funnet metallesken.

Uke 2

  • I den første timen kan en begynne med vedlegg 4a eller b - kort diktat. Diktatene varierer i vanskelighetsgrad fra det enkle til det litt krevende. Fasiten presenteres umiddelbart.
  • Elevene kan så øve på å lese høyt og lytte til seg selv, eventuelt lese parvis.
  • Dernest kan en presentere vedlegg 5 - spørsmålene til filmen på fransk, for å få i gang muntlig samtale. Samtalen kan foregå i par, i smågrupper og eventuelt til slutt i plenum.
  • Lekse til andre eller tredje time kan være en av oppgavene i vedlegg 6 - skrive brevet faren til Amélie skrev fra Rio de Janeiro, eller brevet Amélie skrev til kollegene sine fra bryllupsreisen til Korsika. Begge oppgavene er en fin måte å repetere passé composé og "fjellverbene" på.
  • I tredje eller fjerde time kan en igjen begynne med en diktat, etterfulgt av fasit samt lesetrening. Eller en kan la elevene presentere brevet de har forberedt i lekse. Med andre ord la elevene trene seg i å lese og å snakke.

Uke 3

  • Denne siste uken fokuseres det først på  vedlegg 7 - flere skriftlige oppgaver.
  • Det skriftlige arbeidet kan elevene gjøre i noen av fransktimene denne uka i tillegg til hjemme. Innlevering i slutten av uka.
  • En presentasjon av oppgavene i plenum, vil lett kunne lede til en samtale og analyse av filmen. Her kan en vekselvis se for seg arbeid i par, smågrupper eller i plenum.
  • I vedlegg 8 finner du lenker til musikk fra filmen, som kan benyttes når som helst som eventuell igangsetter eller avrunding av en arbeidsøkt.

Evaluering og vurdering

  • Opplegget kan vurderes i fellesskap. Lærer velger vurderingskriteriene sammen med elevene. Både muntlige og skriftlige øvinger gir rom for både uformelle og formelle vurderinger gjennom hele prosjektperioden. 
  • Elevene vil kunne vurdere sin egen mestringsevne siden flere av oppgavene er nokså like; diktat, muntlige- og skriftlige øvinger knyttet til personene og enkeltscener i filmen.
  • Mestring av passé composé, hvordan stille spørsmål og hvordan beskrive mennesker på fransk er elementer som kan evalueres på en naturlig del av undervisningen i prosjektperioden.
  • Elevene vil helt sikkert ha oppnådd en fornemmelse av bedre mestringsevne av de forskjellige oppgavene mot slutten av prosjektperioden i forhold til i begynnelsen.

Idé og utarbeidelse

©Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon F2, Språklæring og flerspråklighet F2
Publisert 18. des. 2019 17:11 - Sist endret 11. juni 2024 13:49