L'environnement

Kompetansemål

Språklæring

  • gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner
  • skrive sammenhengende tekster i ulike sjangre

Språk, kultur og samfunn

  • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

Læringsmål

  • Få kunnskap om miljøvern, både i teori og praksis gjennom å rydde en strand eller skolens nærområde, med fokus på alt søppel som kastes og hva som skjer med det.
  • Bevisstgjøre elevene om egen og andres adferd angående forsøpling av naturen og andre uteområder; et viktig tema både globalt og lokalt.
  • Elevene skal kunne fortelle om sine funn i en skriftlig rapport, eller blogg

Ressurser

Tekster/oppgaver:

  • Contours (Gyldendal 2006) s. 322: "La deuxième vie de vos déchets" + vocabulaire + oppgave 33 s. 322 (muntlig i par)
  • Contours: Poème: "Tant de forêts", Jacques Prévert s. 319
  • Contours: Oppgave A s. 331 (repetisjon av verbtidene)

Nettside:

  • «The majestic plastic bag»

Sang:

  • Onésia Rithner: «Sous les déchets la plage»

Forberedelser

Lærer skaffer søppelsekker og engangshansker til søppelryddingen. Gi elevene beskjed om å ta med gode sko og evt. varme klær og regntøy.

Plan for opplegget

1. økt (90 min)

 Lese teksten «La deuxième vie de vos déchets».
Snakke med elevene om søppel og ulike materialers nedbrytningstid i naturen (vedlegg 1). Elevene skriver ned gloser knyttet til tema og tar notater som de tar med seg på strandryddingen.
Videoklipp: ”The majestic plastic bag” (på engelsk, men veldig informativ og varer bare fire minutter). 

Høre og gjennomgå sangteksten (vedlegg 2).
En dag brukes til strandrydding (evt. en økt for rydding rundt skolen). Elevene får beskjed om at de skal skrive en rapport fra denne dagen som en innlevering. Det er viktig at de tar med egnede klær og sko, mat og drikke, samt skrivesaker for å kunne ta notater underveis. De må også ta med støttearket med gloser og notater som kan hjelpe dem i arbeidet med å registrere funnene sine.

2.-3. økt

Arbeid med å skrive rapporten. Først skriver de en innledning om hva prosjektet handler om – i presens. Deretter forteller de detaljert i fortid (passé composé og imparfait) om hva de har gjort, hva de fant, samt beskrivelser av vær og landskap. Bruk også vokabular fra miljøtema-tekstene. Her kan man differensiere lengden på innleveringen. På dette nivået skal alle beherske fortid. Enkelte elever vil fortsatt trenge mye hjelp i denne prosessen, så det er viktig at de får mye tid på skolen til dette. Man kan evt. bruke tre økter her.

4. økt

Som avslutning på prosjektet kan elevene skrive dikt med Prévert-diktet som inspirasjon. Kriterier for diktet: Trenger ikke rime, men vokabular som har med miljøvern og søppel å gjøre, må brukes.

Evaluering og vurdering

Jeg gav ikke karakter på innleveringen, da de fikk skrive i timene, og jeg gav tilbakemeldinger underveis, men man kan selvfølgelig velge å gi en formell karakter på rapporten.

De fleste har uoppfordret kommet med positive tilbakemeldinger om at dette var et interessant prosjekt å være med på.

Oppfølging

Filmen Les glaneurs et la glaneuse (2000) av Agnes Varda, som handler om søppel og gjenbruk, kan anbefales.

Kommentarer

Dette var et fint prosjekt, da elevene følte at det de gjorde var nyttig og interessant, i tillegg til at de skulle skrive om det på fransk etterpå. De likte å gjøre noe i praksis, ikke bare jobbe med læreboka, og de hadde et konkret mål med det de gjorde. I tillegg var det sosialt sett veldig fint å starte et nytt skoleår ved å gjøre noe sammen ute (i naturen), hele klassen og læreren. Uansett om man bare rydder i nærområdet, kan man like fullt ta en rast i bakken ute. Da er det ekstra populært om læreren har med kake! Jeg anbefaler altså å gjøre dette helt i begynnelsen av skoleåret, da blir prosjektet samtidig med på å bygge opp et godt klassemiljø. Vi deltok, litt på forskudd, på den internasjonale strandryddedagen som er 17. september, og registrerte alt vi fant nøye i aksjonens skjema. Norge deltok for første gang i år. 

For mer info: 
http://ryddenstrand.no/blogg/
http://www.facebook.com/Strandryddedagen
Kongsbakkens hjemmeside
www.holdnorgerent.no (Her kan man få diverse skolemateriell om miljøvern gratis!)

Andre ting man kan gjøre med søppel, er å bruke det til noe, for eksempel lage kunst, og ha utstilling på Rådhuset.

Man kan også lage en blogg og legge bilder og rapporter her, særlig interessant dersom man har en samarbeidsskole i et annet land, som også lager blogg, da kan man utveksle informasjon og erfaringer. Som eksempel, se gjerne bloggen jeg hadde med min fransk III, Vg3-klasse i fjor: http://fransk3-2010-2011.blogspot.com/

Emneord: Kommunikasjon F2, Språklæring og flerspråklighet F2
Publisert 7. jan. 2020 15:08 - Sist endret 4. apr. 2022 07:51