Kort beskrivelse
Elevene blir med på en reise i den fransktalende verden på sporet etter Raoul, sønnen til Assane Diop, hovedpersonen i TV-serien fra 2021 om Arsène Lupin.
Elevene blir kjent med forskjellige kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der fransk snakkes. De skal løse oppgaver om blant annet levemåter, tradisjoner og geografi for å samle ledetråder og forhåpentligvis finne Raoul i god behold.
Handlingen er inspirert av TV serien Lupin sesong 2, men det er ikke nødvendig å ha sett serien for å gjennomføre opplegget. Det er anbefalt å ha gjort Escape Game: Lupin à Paris, som baserer seg på hendelsesforløpet fra Lupin sesong 1, men det er heller ikke en forutsetning.
Opplegget kan gjennomføres alene eller i grupper, enten i klasserommet eller hjemmefra.
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- Bli kjent med le Canada, le Sénégal, Madagascar, la Réunion, le Vietnam, le Luxembourg et la Belgique.
- Bruke lese- og lyttestrategier for å løse oppgaver
Kompetansemål i LK20
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
- bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
- utforske og beskrive kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egne opplevelser.
- Utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn.
Kjerneelementer
- kommunikasjon
- interkulturell kompetanse
Grunnleggende ferdigheter
- å kunne skrive
- å kunne lese
- digitale ferdigheter
Ressurser
Forberedelser
-
Det anbefales at læreren gjennomfører Escape Game før elevene.
-
Hver elev skal ha tilgang til en PC koblet til internett.
- Det er anbefalt å ha gjort Escape Game: Lupin à Paris, som baserer seg på hendelsesforløpet fra Lupin sesong 1, men det er ikke en forutsetning.
Plan for opplegget
Læreren fordeler elevene. De jobber helst i grupper på to-tre, men dette digitale Escape Game kan gjennomføres alene eller i grupper (enten i klasserommet eller hjemmefra).
Hver elev har sin egen PC og åpner lenken til opplegget. Elevene samarbeider om å løse oppgavene og hver elev forsøker på sin egen PC mens de opplyser de andre i gruppen underveis når et svar er funnet eller en ledetråd oppdaget.
Opplegget tar cirka 45-60 minutter og avsluttes med en femsifret pin-kode som åpner safen.
Refleksjon og vurdering
Elevene skal skrive en egenvurdering når opplegget er gjennomført:
- Hva har jeg lært?
- Hva fikk min gruppe bra til?
- Hva var vanskelig?
- Tips til meg selv for neste Escape Room-opplegg.
Videre kan elevene velge et fransktalende land og presentere et tre-dagers program om hva de har gjort der som turist. Presentasjonen skal inkludere generelle info om landet og hovedstaden, samt gi uttrykk for egne opplevelser.
Idé og utarbeidelse
Soléna Pradayrol, @Fremmedspråksenteret