Kompetansemål
Kommunikasjon
- forstå og bruke tall og størrelser i praktiske situasjoner
Læringsmål
- Utvikle kompetanse om tall, telling og måleenheter.
- Bli i stand til å lese, skrive, regne og forstå tall og måleenheter.
Ressurser
Lærebøker:
- B. Veland 2007: Comme ça. Fransk aktivitetsgrammatikk for den videregående skolen. Cappelen. Kap. 7: Tallord og tidsuttrykk.
- H. Hønsi, C. M. Kjetland og S. Liautaud 2007: Rendez-vous 2. Cappelen. Kapittel 13, s. 238-240. Grammaire, s. 293 og s. 300.
- G. Lokøy og B. Ankerheim 2006: Contours. Gyldendal. Kap. 1, s. 30.
- G. Lokøy og B. Ankerheim 2006: Contact. Gyldendal. Kap. 1, s. 49-50.
Nettsteder
Vedlegg/oppgaveark
- Vedlegg 1: Måleenheter (PDF)
- Vedlegg 2: Termer for måleenheter (Word)
- Oppgaver om måleenheter
Forberedelser
Lærer og elever
- Repeterer tall: Elevene skal kunne telle til store tall og de skal kunne sammenligne tall og uttrykke størrelse på varierte måter.
Elever
- Leser de aktuelle sidene i (noen av) de oppgitte lærebøkene, samt gjør seg kjent med nettsiden
- http://www.clase-frances.com.ar/nombres.php
Lærer
- Finner fram noen måleinstrumenter og tar med til klassen
Plan for opplegget
1. time
Øve på tallene: skrive, lese, lytte og uttale. Denne linken kan være nyttig: http://www.clase-frances.com.ar/nombres.php)
2.-3. time
Læreren går gjennom alle måleenheter som beskrevet i vedlegg 1. Elevene kan få i oppgave å måle forskjellige ting i klasserommet med måleinstrumentene læreren har med og si/notere resultatet på fransk.
4. time
Elever gjør disse oppgavene om måleenheter og jobber med oversettelse av termer for måleenheter, se vedlegg 2.
Evaluering og vurdering
Elevene får vurdering på oppgavene de gjør, og tenker igjennom hva de har lært og hva de må øve mer på.
Oppfølging
Forslag om en innlevering: a eller b:
a) Écrivez un texte sur les résultats d'une compétion sportive ( par exemple une course), dans lequel vous décrivez les distances parcourues et le temps utilisé.
b) Ecrivez un texte qui a comme titre » le menu ». Vous donnez la recette d'un repas. Vous devez bien préciser les quantités à utiliser.
Kommentarer
Jeg tror mange elever lærer mye ved visualisering, samt at denne varianten presenterer Paris på en litt annerledes måte; litt seriøst og mye morsomt.