Ungdoms-OL - Lillehammer 2016

Trinn: Nivå I og II. Tema: Under OL som publikum Tid: 8-10 timer

Kort beskrivelse

 

I anledning Lillehammer 2016 passer det med et undervisningsopplegg om temaet Ungdoms-OL. Muntlige og skriftlige språkferdigheter trenes gjennom oppgaver som å beskrive et bilde, kommentere en sportslig prestasjon, eller fortelle om sin dag som publikum. Opplegget er tenkt for elever på slutten av nivå I og kan gi grunnlag for karakter. Opplegget kan utvides på tvers av fag.

Kompetansemål

Språklæring

  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

  • presentere ulike emner muntlig
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
  • kommunisere med forståelig uttale
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner
  • bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge

Læringsmål

Eleven skal kunne

  • vurdere seg selv og se sin forbedringspotensial
  • beskrive et bilde av publikum fra Lillehammer 2016
  • si sin mening og uttrykke sine følelser om Lillehammer 2016 på sosiale medier
  • lage en blogg for samarbeid og møte med autentisk språk
  • gloser knyttet til idrett og bevegelse.
  • bøye adjektiver i komparativ- og superlativ-form.

Ressurser

1.og 2. time

3. time

4.og 5. time

  • Vedlegg 3 (PDF): Tankekart om sportskommentarer
  • Vedlegg 4 (PDF): Mimer les verbes d’action (liste over handlingsverb)
  • Les Adjectifs: Oppgaver om adjektiv

6.og 7. time

  • Undervisningsopplegg FØR OL, Vinteraktiviteter

Forslag til sluttprodukt

Forberedelser

  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Finne fram til og undersøke nettressursene
  • Sjekke at projektor og lydanlegg fungerer
  • Til 1.og 2. time: Skrive ut og kopiere opp malen til Våre viktigste ord. Skrive ut og kopiere vedlegg 1 og vedlegg 2
  • Til 3. time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å finne et bilde
  • Til 4.og 5. time: Skrive ut og kopiere vedlegg 3 og vedlegg 4. Ev. kopiere ekstra oppgaver om adjektiv herfra
  • Til sluttprodukt: Opprette klassens blogg på blogorama.fr. Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å skrive et innlegg på sosiale medier eller på en blogg

Plan for opplegget

1.og 2. time

  • Læreren starter ved å presentere temaet og målene. Læreren ber elevene om å for seg hvordan det er å være publikum på Lillehammer under Ungdoms-OL.
  • Læreren spør hva elevene kan om bildeanalyse. Hvis elevene trenger det, kan læreren vise denne linken for å forklare hva man kan si når man beskriver et bilde. 
  • Læreren deler ut bildet av de to unge som er publikum på en ishockeykamp (se vedlegg 1). Elevene deles i grupper og skriver ned ord de knytter til bildet à la Våre viktigste ord. Det er også mulig å gjøre opplegget fra Fremmedspråksenteret om bildebeskrivelse, men med vedlegg 1 som ressurs.
  • Læreren deler ut vedlegg 2 Huskeliste til bildeanalyse. Vedlegg 1 beskrives i plenum ut ifra gruppearbeidet og vedlegg 2

3. time

  • Elevene følger samme prosess for å beskrive (skriftlig eller muntlig) et selvvalgt bilde fra sosiale medier om Lillehammer 2016 (Facebook , Instagram , Twitter). Bildene limes på plakater og henges opp i klasserommet.

4. og 5. time

  • Som publikum blir man underholdt av sportskommentatorer. Elevene får i oppdrag formulere kommentarer som de sannsynligvis ville fått høre om de deltok på Ungdoms-OL på Lillehammer.
  • Læreren spør elevene om å lage et tankekart med temaer og gloser som de mener egner seg for sportskommentarer. De finner ut hva en kommentator kan komme til å trekke fram om en utøver som gjennomfører en av disiplinene på Lillehammer.
  • Læreren viser fram fasiten i etterkant (vedlegg 3) og elevene supplerer sine egne tankekart. 
  • Læreren printer ut dokumentet med verb som uttrykker en sportslig handling (se vedlegg 4). Elevene deles i grupper. Etter tur skal en elev i gruppen mime verbet, mens de andre skal gjette seg fram til det riktige verbet på målspråket.
  • Læreren repeterer bøyning og plassering av adjektiver og elevene øver ved å formulere eksempelsetninger. De kan for eksempel skrive ti setninger som beskriver en idrettsutøver i handling, hvorav fem blir bøyd i komparativ, og fem blir bøyd i superlativ. For flere oppgaver om bøyning av adjektiver, se Les Adjectifs.

6. og 7. time

  • Elevene danner grupper på tre til fire elever og velger en vinterdisiplin blant de som er representert på Lillehammer 2016 (muligens den samme som de valgte i opplegget FØR OL Vinterdisipliner). Elevene skal ha forskjellige roller. En elev skal være kameramann. En elev skal utføre handlinger som illustrerer fem handlingsverb. En elev skal fortløpende kommentere handlingene ved bruk av de fem handlingsverbene og ev. ved hjelp av gloser/uttrykk fra tankekartet. Gruppen samarbeider om planlegging av handling, manus og redigering av video.

8.time

  • Videoene vises for klassen og kommentarene vurderes av læreren. For å kunne vurdere uavhengighet fra manuset, kan elevene kommentere sin video (uten lyd) direkte. Faglig sterke elever kan også prøve å kommentere «lydløse» videoer fra andre grupper i sanntid.

Forslag til sluttprodukt

Kommentar på sosiale medier

Elevene logger seg inn på et sosialt medium Lillehammer 2016 (FacebookInstagramTwitter) og legger ut et innlegg. De skal forestille seg hvordan det er å være publikum på Lillehammer og fortelle på målspråket hva de liker best ved det. De kan også kommentere bilder og filmer på siden.

Blogg

Elevene kan skrive ett blogginnlegg hvor de forteller om sine opplevelser som publikum på Lillehammer og hva dagen(e) går med til. Hvis elevene mangler kreativitet, kan de skrive om et annet arrangement de har vært publikum på. Klassen kan åpne en blogg sammen, slik at man kan samle bidragene. Elevene får se hverandres innlegg, men de får også tilgang til andres blogger og møter dermed autentisk språk. Forslag til blogg-verktøy: blogorama.fr.

Refleksjon og vurdering

  • Læreren vurderer sportskommentar, rollespill eller blogginnlegg med eller uten karakter. Uansett, gis det skriftlig eller muntlig tilbakemelding på deltagelse, kommunikasjon, innlevelse, intonasjon og uttale, bruk av et passende register og korrekthet i språket.
  • Elevene kan vurdere seg selv på de samme punktene. Elevene skal svare på spørsmålene: Hva har du lært? Hvordan? Hva vil du vite mer om? Elevene kan også fortelle hva som var vanskeligst/lettest å få til og kan foreslå to områder hvor de skal prøve å utvikle seg.

Oppfølging

Etter å ha fullført dette undervisningsopplegget, er det meningen å fortsette med et av disse undervisningsoppleggene:

Kommentarer

 

Et tverrfaglig samarbeid med norskfaget rundt bildeanalyse egner seg.

Kilder

Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL

Fremmedspråksenterets ressurs Ordinnlæring med tips til å variere arbeidet med  ordinnlæring på nivå I.

DOTS: Using blogs for language teaching

Enseigner avec la radio: les commentaires sportifs:
Artikkel fra RFI med undervisningsopplegg og lydfiler.

Idé og utarbeidelse

Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret

Publisert 19. jan. 2020 13:26 - Sist endret 27. jan. 2020 11:50