Ungdoms-OL - Lillehammer 2016

Trinn: Nivå I og II. Tema: Før OL: Vinterdisipliner. Tid: 6-8 timer

Kort beskrivelse

Med dette opplegget trener elevene muntlige og skriftlige språkferdigheter ved å lære om Ungdoms-OL, og spesielt olympiske idretter. I anledning Lillehammer 2016 passer det å snakke om vinterdisipliner som vil være representert under Ungdoms-OL. Opplegget er tenkt for elever med fransk nivå I og kan gi grunnlag for karakter.

Kompetansemål

Språklæring

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
  • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

Læringsmål

Eleven skal kunne

  • vurdere seg selv og se sin forbedringspotensial
  • et ordforråd knyttet til idrett, vinterdisipliner og fritidsaktiviteter
  • fortelle hva man liker eller ikke liker ved en aktivitet
  • fortelle om historie, regler, utstyr, øvelser og kjente utøvere når det gjelder en selvvalgt vinteridrett
  • sjangerregler og uttrykk for å skrive et postkort

Ressurser

1. time

2. time

7. og 8. time

Forberedelser

  • Gjøre seg kjent med vedleggene
  • Finne fram til og undersøke nettressursene
  • Sjekke at prosjektor fungerer
  • Til 1. time: Lage en ord- og bildememory (se mal) med bilder fra Sports et discipline.
  • Til 2. time: Skrive ut og kopiere oppgavearket Choisissez un sport side 76 (74/133) og vedlegg 1.
  • Til 3. og 4.time: Elevene trenger tilgang til datamaskiner og internett for å jobbe med presentasjon
  • Til 7. og 8. time: Skrive ut og kopiere vedlegg 2

Plan for opplegget

1. time

  • Læreren starter ved å presentere temaet og målene.
  • Elevene ramser opp hvilke idretter de kan si på målspråket.
  • Læreren forteller at det er 15 vinterdisipliner på Lillehammer 2016 og ber elevene om å nevne noen (se listen: Sports).
  • Elevene spiller ord- og bildememory for å lære navn på vinterdisipliner.
  • Læreren ber elevene om å legge bildememory-kortene i rekkefølge ut fra de vinteraktivitetene de liker best til de de liker minst. Faglig sterke elever kan gjerne begrunne rekkefølgen ved å bruke adjektiver.

2. time

  • Læreren deler ut oppgaven Choisissez un sport Side 76 (74/133). Elevene fokuserer på gloser og hvordan idrettene er beskrevet.
  • Elevene bruker vedlegg 1 Les Activités sportives for å fortelle hvilke aktiviteter de liker eller ikke liker. Elevene jobber i grupper på to til fire elever og beskriver de forskjellige idrettene ved hjelp av standardsetninger fra tankekartet i vedlegget.

3. og 4. time

  • Elevene danner grupper på tre til fire elever og velger én av de 15 vinterdisiplinene (se liste her og klikk på en disiplin for mer informasjon). De lager en presentasjon hvor de forteller litt om historien til idretten, regler, utstyr, øvelsene på Lillehammer 2016 og om kjente utøvere i denne idretten.

5. og 6. time

  • Elevene fremfører presentasjonene foran klassen.

7. og 8. time

  • Læreren deler ut vedlegg 2: À l’aide, Nicolas! som er et fiktivt utdrag fra et forum hvor ungdommer kan stille spørsmål til en spesialist for å få veiledning og tips om hva de skal gjøre. Klassen leser innlegget fra Julie som kvier seg for å dra på vinterleir. Elevene skal finne ut hva de tror den berømte psykologen Nicolas ville anbefalt og skriver anbefalingen. Etterpå sammenligner de sitt svar med fasiten (= Nicolas sitt svar). Elevene skriver deretter et postkort fra Julie hvor hun forteller om vinterleiren.

Refleksjon og vurdering

  • Læreren vurderer sluttproduktet (presentasjon/postkort) med eller uten karakter. Uansett gis det skriftlig eller muntlig tilbakemelding på deltagelse, kommunikasjon, innlevelse, intonasjon og uttale, bruk av et passende register og korrekthet i språket.
  • Elevene kan vurdere seg selv på de samme punktene. Elevene skal svare på spørsmålene: Hva har du lært? Hvordan? Hva vil du vite mer om? Elevene kan også fortelle hva som var vanskeligst/lettest å få til og kan foreslå to områder hvor de skal prøve å utvikle seg.

Oppfølging

Etter å ha fullført dette opplegg, kan man fortsette med ett eller flere av disse undervisningsoppleggene (oppleggene er spesielt tilrettelagt for fransk, men kan også gi ideer til og inspirere lærere i andre språkfag til videre arbeid med temaet):

Læreren ber elevene om å lese artikkelen De nouvelles épreuves passionnantes ajoutées au programme de Lillehammer 2016 om nye vinterdisipliner. Elevene skal finne på en ny idrett.

Kilder

Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL

Fremmedspråksenterets ressurs Ordinnlæring med tips til å variere arbeidet med ordinnlæring på nivå I.

Carte heuristique: En artikkel på fransk om bruk av tankekart

Idé og utarbeidelse

Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret

Publisert 18. jan. 2020 13:36 - Sist endret 18. jan. 2020 13:36