Ungdoms-OL - Lillehammer 2016

Trinn: Nivå I og II. Tema: Intro: Fakta om OL. Tid: 3-5 timer

Kort beskrivelse

Lillehammer 2016 er en fin anledning til å sette fokus på emnet Ungdoms-OL. Dette opplegget er tenkt som en introduksjon til temaet og danner utgangspunktet for de andre undervisningsoppleggene våre om Ungdoms-OL. Elevene lærer fakta om både de olympiske leker og de olympiske leker for ungdom. Ved hjelp av en PowerPoint presentasjon (foreligger på norsk, fransk, spansk og tysk), fokuseres det på OL-historie, -symboler og -verdier. 

Kompetansemål

Nivå I

Kommunikasjon

  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser

Språk, kultur og samfunn

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge 

Nivå II

Kommunikasjon

  • forstå innholdet i skriftlige og muntlige autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i spontane samtaler om ulike temaer og aktuelle emner
  • gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner

Språk, kultur og samfunn

  • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge

Læringsmål

  • Kunne forstå informasjon om OL historie, symboler og kultur på målspråket
  • Kunne nevne de olympiske verdier og sette dem i kontekst
  • Kunne fortelle hva Ungdoms-OL er og hvordan det foregår

Ressurser

PowerPoint med fakta om OL

Forberedelser

Gjøre seg kjent med innholdet i PowerPoint presentasjonen.

Plan for opplegget

1. - 3.time

  • Læreren begynner med å skrive ned målene på tavlen. Han/hun spør hva elevene kan fra før om tema OL og Ungdoms-OL.
  • Læreren viser PowerPoint-presentasjonen på språket det gis opplæring i. Presentasjonen består av disse delene:
    - Olympiske leker (fakta + spørsmål)
    - Ungdoms-OL (fakta + spørsmål)
    - Lillehammer 2016
    - Olympiske symboler
    Ringene (fakta + spørsmål)
    Flagget (fakta + spørsmål)
    Ild (fakta + spørsmål)
    - Olympiske verdier (fakta + spørsmål)
  • Lysbildene leses høyt i plenum, og spørsmålene besvares fortløpende. Arbeidsmetodene når det gjelder spørsmål-svar kan eventuelt varieres (individuelt/i grupper, skriftlig/muntlig). I kommentarfeltet i PowerPointen står det fasit til spørsmålene og forslag til fordypningsoppgaver.

4. og 5. time

  • Etter arbeidet med presentasjonen, deles elevene i grupper. De får i oppdrag å fortelle med egne ord til klassen hva de de har lært om et av temaene: OL, Ungdoms-OL, Lillehammer 16, de olympiske symbolene, de olympiske verdiene.

Refleksjon og vurdering

 

Elevene kan eventuelt skrive et sammendrag (tekst, plakat) som oppsummerer det de har lært om temaet.

Oppfølging

  • Forslag til fordypningsoppgaver til PowerPointen
    Se boken Teaching Values. An Olympic Education Toolkit utarbeidet av den Internasjonale Olympiske Komite i 2007. Fransk versjon .

    Boken er en lettfattelig informasjonskilde. Olympismen er forklart med bilder og korte tekster som omfatter temaer som OL-symboler og OL-verdier. Boken er laget for lærere som underviser ungdommer. Mange gode praktiske oppgaver er klare til utskift. Det anbefales å se på relevante sider i denne sammenhengen for å konkretisere og utvide kunnskapene om OL.

    For å jobbe mer med verdien fair-play, for eksempel, finner en på sidene 83 og 84 (81-82/133) tre letteste tekster som beskriver situasjoner hvor utøvere har spilt ærlig. Noen spørsmål følger tekstene for å få elevene til å tenke og uttrykke sine meninger. På side 85 er det foreslått tre skriftlige oppgaver for gjenbruk av gloser fra tekstene og diskusjonene, mens på side 86 skal elevene forklare hva de mener er fair-play eller ikke, med konkrete eksempler tilknyttet sansene. Den praktiske oppgaven på side 88 utfordrer elevene til å finne på en lek som krever fair-play fra deltagerne.

    Etter å ha fullført dette opplegg, kan man fortsette med ett eller flere av disse undervisningsoppleggene (oppleggene er spesielt tilrettelagt for fransk, men kan også gi ideer til og inspirere lærere i andre språkfag til videre arbeid med temaet):

  • Før OL: Vinterdisipliner/Trening/Utøvere
  • Rett før OL: Lillehammer som reisedestinasjon
  • Under OL: Som publikum / Som utøver
  • Etter OL: Tibakeblikk på Ungdoms-OL 2016
  • Neste OL: Neste OL-vertsby

Kilder

Den offisielle nettsiden om Ungdoms-OL

Bok utarbeidet av den Internasjonale Olympiske Komite

PowerPoint presentasjon fra Binder

Dokument fra det olympiske museet, 2007 

Idé og utarbeidelse

 

Solena Pradayrol, Fremmedspråksenteret

Publisert 18. jan. 2020 13:05 - Sist endret 18. jan. 2020 13:05