Lyttebingo

Å spille bingo krever konsentrert lytting for at man skal henge med i konkurransen. Elevene må raskt oppfatte det som blir lest opp på målspråket. Aktiviteten er fleksibel og kan lett tilpasses ulike tema. 

Forslag til gjennomføring

  • Lærer har med seg bingobrett med bilder tilsvarende antall elever (eventuelt par) i klassen, samt oversikt over ordene som representerer bildene på bingobrettene
  • Elevene får utdelt hvert sitt unike bingobrett
  • Bingoverten (lærer/elev) leser opp ord for ord, og elevene skal lytte, oppfatte og gjenkjenne hvilket bilde som gjelder. Elevene marker fortløpende på bingobrettet
  • Slik fortsetter aktiviteten til de(n) første eleven(e) har fullt brett og roper «BINGO»
  • Eventuelt kan vinneren utfordres muntlig ved at han/hun må si alle ordene som er avbildet på bingobrettet på målspråket  

Forberedelser

  • Lage liste over ordene som skal øves
  • Finne bilder som illustrerer disse ordene eller bruke bingobrettgeneratoren (se Ressurser)
  • Lage unike bingobrett til hver elev (evt. hvert par) i klassen. Noen brett kan være like
  • Brettene kan utformes med f. eks. ni ruter som fylles med bilder
  • For at bingobrettene skal bli ulike, må antall ord/bilder overstige antall ruter
  • Man kan la noen bilderuter være identiske eller utelate bildet/ordet på enkelte brett

Ressurser

Bingobrettgenerator. Enkel å bruke og språkuavhengig - tillater valg av antall ruter og et vell av bilder innen mange emner.

Publisert 18. sep. 2020 14:48 - Sist endret 14. okt. 2020 07:02