孔子是谁? (Hvem er Konfutse?)

Trinn: Nivå I
Tema: Å stille og svare på spørsmål
Tid: 1-2 timer
 

Opplegget på kinesisk

Kort beskrivelse

Aktiviteten handler om å hjelpe elevene til å stille spørsmål om Konfutse og svare på dem. Konfutse var en viktig historisk skikkelse i Kina, og hans lære har påvirket samfunnssyn og normer i Kina i lange perioder.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • bruke spørreord for å stille spørsmål og svare på dem
  • vite om Kina sin historie, geografi og samfunnsutvikling

Ressurser

  • Basic Chinese: A Grammar and Workbook (Routledge 2003) - Denne boken inneholder forklaringer av bruk av spørreord.
  • Google eller Wikipedia for å finne oppdatert informasjon om Konfutse
  • Tekst om Konfutse
  • Tankekart med spørreord

Plan for opplegget

I den forbindelsen skal lærer skrive en kort tekst om Konfutse på norsk på forhånd.

  • Elevene leser teksten, og læreren forklarer ord som elevene ikke forstår.
  • Læreren begynner med et spørsmål på kinesisk: f.eks.: 孔子是谁? Hvem er Konfutse?
  • Læreren minner elevene med et svar på kinesisk: f.eks.: 孔子是一个中国人。Konfutse er en kineser. (Eller: 孔子是一个哲学家。Konfutse er en filosof.) Her kan læreren også utfordre elevene til å komme med et svar selv.
  • Fortsett med denne metoden i de neste små avsnittene, men elevene skal stille spørsmål og bruke f.eks. spørreordene 什么 hva, 哪里 hvor, 为什么 hvorfor, og 什么时候når, for å lage enkle innledende spørsmål til hvert avsnitt. 
  • Elevene avslutter avsnittet med et eller flere svar på spørsmålene på kinesisk.
  • Når hele teksten er gjennomgått så kan læreren gå tilbake å se på hvordan spørsmålene er bygd opp. Da er det viktig å gjøre elevene oppmerksom på de språklige forskjellene mellom norsk og kinesisk. På norsk setter vi ofte spørreord helt i begynnelsen av setningen. På kinesisk derimot setter man oftest spørreordene der man forventer et svar. Bruk de innledende spørsmålene i teksten til å synliggjøre dette.
  • Dette legger et grunnlag for videre arbeid. Læreren kan lage enkle oppgaver med spørsmål og svar, eller øve på å lage spørsmål av fortalte setninger. Disse oppgavene kan besvares både skriftlig og muntlig. Det er mange muligheter. For de som mestrer dette fort så kan læreren gå videre på andre spørreord som f.eks. 怎么,怎么样,多少,哪/哪些,eller 几 .

Kjerneelementer

Kommunikasjon

Kommunikasjon er selve hovedkjernen i faget. Å stille og svare på spørsmål står sentralt i en kommunikasjonssituasjon.

Tverrfaglige temaer

Demokrati og medborgerskap

Elevene skal øve opp evnen til å tenke kritisk, og at de skal lære seg å håndtere meningsbrytninger og respektere uenigheter.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlig ferdigheter

Elevene skal skape mening gjennom å lytte, snakke og samtale i ulike kommunikasjonssituasjoner.

Digitale ferdigheter

Elevene skal bruke digitale ressurser selvstendig for å innhente kunnskap, utforske kultur og geografi.

Idé og utarbeidelse

Revidert av Han Han, © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon K1, Språklæring og flerspråklighet K1
Publisert 25. jan. 2020 11:27 - Sist endret 20. okt. 2023 11:21