数字化角色扮演 (Rollespill)

Trinn: Nivå I
Tema: Rollespill
Tid: 1-2 timer

Opplegget på kinesisk

Kort beskrivelse

Et rollespill som kan gjennomføres hjemme, digitalt, og kan hjelpe elevene med å delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • forstå tekster skrevet på målspråket for å kunne presentere sine egne muntlige tolkninger av teksten
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant

Ressurser

Plan for opplegget

Mange lærebøker inneholder en rekke dialoger og fortellinger. Målet med dette opplegget er oppmuntre elevene til å lage sine egne dialoger. 

  • elevene ser videoen under ressursen. Her vises det en kreativ og annerledes innspilling av én av dialogene fra læreboka 
  • elevene jobber i par eller i grupper og forbereder sine egne tolkninger av dialogene fra læreboka
  • dialogene kan ha som utgangspunkt at de må foregå over kamera, enten webkamera eller på mobil
  • klippene skal settes sammen til en film. Elevene kan redigere og legge på musikk, effekter og leke med klippingen. Kostymer, innlevelse og personlig tolkning av karakterene fra læreboka kan være med på å gjøre dialogene enda morsommere
  • elevene øver på uttale, flyt og blir oppfordret til å huske replikkene sine på målspråket
  • elevene kan gjerne bytte på noen av ordene, legge til setninger eller forandre på den eksisterende dialogen
  • når alle videoene er ferdiglaget, kan klassen arrangere en filmfestival og ev. dele ut premier for beste kostyme, beste musikk, beste tolkning m.m.

Kjerneelementer

Kommunikasjon

  • Elevene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter for å kommunisere hensiktsmessig muntlig, og språket skal tas i bruk.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter

Elevene skal skape mening gjennom å lytte, snakke og samtale.

Digitale ferdigheter

Elevene skal bruke digitale ressurser selvstendig for å kommunisere muntlig.

Kompetansemål i LK20

  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant

Idé og utarbeidelse

Øystein Øksenvåg, revidert av Han Han © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon K1, Språklæring og flerspråklighet K1, Språk og teknologi K1
Publisert 27. apr. 2020 08:39 - Sist endret 20. okt. 2023 13:01