Online rollespill

Trinn: Nivå I. Tema: Rollespill Tid: 1-2 undervisningsøkter

Kort beskrivelse

Et rollespill som kan gjennomføres hjemme, over internett

Kompetansemål i LK20

  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • forstå tekster skrevet på målspråket for å kunne presentere sine egne muntlige tolkninger av teksten.

Ressurser

Forberedelser

Ingen forberedelse er nødvendig

Plan for opplegget

De fleste kinesisklærere kjenner til læreverket Integrated Chinese, med deres ensemble av merkelige og enkle karakterer som utgjør grunnlaget for dialogene og fortellingen som læreboka bygger rundt. I ressurser er en video av en innspilling av en av disse dialogene, hvor de medvirkende har tatt seg stor kunstnerisk frihet i musikkvalg, filming og leverer store skuespillerprestasjoner med gripende innlevelse.

Utfordre elevene til å spille inn sine egne videoer med tolkninger av dialoger fra læreboka! Alle dialogene kan ha som utgangspunkt at de må foregå over kamera, enten webkamera eller på mobil. Slik kan elevene jobbe hjemmefra med et prosjektarbeid i par. Klippene skal settes sammen til en film, elevene kan redigere og legge på musikk, effekter og leke med klippingen. Kostymer, innlevelse og personlig tolkning av karakterene fra læreboka kan være med på å gjøre dialogene enda morsommere.

Dette er en tullete og gøyal måte å leke med læreboka som vanligvis er ganske kjedelig og grå. Samtidig må elevene øve på uttale, flyt og huske replikkene sine. Det blir ekstra gøy hvis noen bytter på noen av ordene, legger til setninger eller forandrer på den eksisterende dialogen. Når klassen er samlet igjen kan dere arrangere filmfestival og dele ut premier for beste kostyme, beste musikk, beste tolkning og flere andre ulike kategorier, alt selvfølgelig på målspråket!

Refleksjon og vurdering

  • Læreren kan gi karakter på uttale og flyten i språket. 

Idé og utarbeidelse

Øystein Øksenvåg, Fremmedspråksenteret

Publisert 27. apr. 2020 08:39 - Sist endret 27. apr. 2020 09:05