Kort beskrivelse
Aktiviteten handler om å hjelpe elevene til å øve på uttale av pinyin.
Pinyin er et viktig verktøy for å lære kinesisk uttale og skrive inn kinesiske tegn med datamaskiner eller mobiltelefoner.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- matche uttale med tilsvarende bokstaver
- uttale enkelte konsonanter, enkle vokaler/sammensatte vokaler og en hel stavelse
Ressurser
Plan for opplegget
- Læreren deler ut kortene fra ressursen. Ett/to kort til hver elev.
- Læreren leser opp stavelser på listen.
- Hver gang læreren leser opp en stavelse, skal elevene som har kortene med konsonanten/enkle vokalen/sammensatte vokalen fra denne stavelsen reise seg opp.
F.eks.: dersom læren sier «Qiu», skal eleven som har konsonanten «Q» og eleven som har sammensatte vokaler «IU» reise seg opp. (Det kan regnes som riktig også hvis elevene som har enkle vokaler: «I» og «U» reiser seg opp). - Læren sjekker om elevene som har reist seg opp har riktige pinyin-bokstaver på kortene sine.
- Elevene som hadde riktig kort leser opp det som står på kortene sine.
- Alle elevene gjentar hele stavelsen en gang etter læren.
For ytterligere informasjon av metoden se gjerne tipset «Vis deg».
Kjerneelementer
Språklæring og flerspråklighet
Kunnskap om språk og utforsking av egen språklæring gjør elevene bedre i stand til å lære og forstå språk i et livslangt perspektiv.
Grunnleggende ferdigheter
Muntlig ferdigheter
Elevene skal skape mening gjennom å lytte og snakke.
Elevene kan lese tekster skrevet i pinyin, både på papir og digitalt.
Kompetansemål i LK20
- bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
Forberedelser
Lærer: Skriv ut pinyin kort og lag en liste med en serie stavelser (uttale av forskjellige kinesiske ord).
Idé og utarbeidelse
Li Zhang, revidert av Han Han © Fremmedspråksenteret