Klistrestafett

Elevene konkurrerer om å klistre ord på ulike gjenstander så raskt som mulig.

Klasserom hvor lapper med ord er klistret på ulike gjenstander

Tidsbruk

5 - 10 minutter

Forslag til gjennomføring

  • Læreren deler klassen opp i grupper på fem-seks elever. Hver gruppe får utdelt samme sett med lapper (post-its). Læreren skriver enkeltord på lappene – enten gjenstander (i eller utenfor klasserommet) eller for eksempel farger.  Hvis målet med aktiviteten er å introdusere nye ord, kan læreren sørge for å plassere passende gjenstander i rommet før timen starter.
  • Hver gruppe skal ha like mange lapper, og det skal være minst én lapp per elev. Elevene får noen minutter til å snakke om ordene på lappene og finne ut hva som er hva, fordele lappene seg imellom og bestemme seg for hvem som går først i stafetten.
  • Stafetten starter når læreren gir tegn. Elevene som er pekt ut som førstemann av hver sin gruppe tar lappen sin, finner fram til den betreffende gjenstanden så fort som mulig og løper tilbake til gruppen sin for å sende neste elev av gårde.
  • Gruppen som har klart å kvitte seg med lappene først, kåres til klassens klistremestre.
  • Læreren oppsummerer aktiviteten med å skrive ordene og deres betydning på tavlen.
Publisert 27. jan. 2020 13:39 - Sist endret 6. jan. 2021 08:15