Tegnediktat

Elevene beskriver bilder slik at de kan «kopieres». Aktiviteten egner seg godt for å feste beskrivende adjektiver.

Tidsbruk

10 til 15 minutter

Du trenger

Ark med bilder, penn og papir

Forslag til gjennomføring

  • Læreren velger to forskjellige bilder.
  • Elevene jobber i par. Hvert par får to bildeark.
  • Elevene setter seg rygg mot rygg. Elev A begynner med å beskrive bildet på sitt ark. Elev B «kopierer» bildet med utgangspunkt i instruksene fra elev A.  
  • Når bildet er ferdig, bytter elevene roller. Når bildene er ferdige, sammenlikner elevene original og kopi.

Tilpasning

Faglig sterke elever kan få flere bilder eller bilder som er vanskeligere å beskrive. Det er også mulig å variere oppdraget, for eksempel idet elev A får en tegning av en by med visse bygninger (stort tårn, skolebygg, rekkehus osv.) og elev B får en tegning av samme by uten disse bygningene. Elev A må så gi nøyaktige instrukser mht. plassering, størrelse osv.

Publisert 28. jan. 2020 10:33 - Sist endret 15. des. 2020 15:28