Tidsbruk
10 minutter
Du trenger
Ball, mål
Forslag til gjennomføring
- Læreren låner en myk ball og f.eks. et lite fotball- eller håndballmål. Alternativt kan aktiviteten gjennomføres med tomflasker og et søppelspann.
- Elevene deles opp i to grupper. Store klasser kan med fordel deles i to ganger to grupper, men da trenger man også bedre plass og flere baller/mål. Læreren utpeker i så fall en av elevene til spill-leder for to av gruppene.
- En elev fra lag A kommer fram. Læreren stiller et spørsmål eller nevner et ord på norsk. Hvis eleven svarer/oversetter ordet riktig, får laget et poeng. Resten av laget støtter selvsagt eleven, men de får ikke hjelpe til. Eleven kan tjene et ekstra poeng for laget sitt ved å kaste ballen i mål.
- Turen går videre til en elev fra lag B. Aktiviteten fortsetter til alle elever har vært framme i klassen. Laget med flest poeng vinner.
Tilpasning
Læreren kan sørge for differensiering idet hun/han lager tre kategorier med spørsmål: enkelt (ett poeng), middels (to poeng) og vanskelig (tre poeng). Faglig sterke elever kan på dette viset prøve å tjene flere poeng til laget sitt.