Tittel
Spontan samtale med hjelp av rollekort
Hvordan og hvorfor
- Rollespill er en type øvelse i spontan samhandling hvor elever bruker språket i en så ekte situasjonen som mulig. Rollebeskrivelsen setter rammer for samtalen, men innenfor disse rammene varierer elevene språket så mye de klarer. Rollespill imiterer autentiske situasjoner der samtalepartnere har et mål med kommunikasjonen.
- «Rollen» er beskrevet på kort som kopieres og klippes opp til hver elev. Elevene deles i par/grupper avhengig av antall roller. Elevene skal bare kjenne sin egen rolle.
- Rollespillet kan forberedes ved at elevene hver for seg samler ord og utrykk som de tror de vil få bruk for i gjennomføringen. Deretter setter de seg sammen i par/grupper og utfører samtalen.
- Kortene kan være enten på norsk eller russisk, avhengig av språknivå.
Forberedelse
- Skrive ut og klippe opp rollekort til hver elev.
Ressurser
- Vedlegg: eksempler på rollekort for russisk nivå 1.
- Rollekort, KLOKKA (mangler ressurs)
- Rollekort, PÅ RESTAURANT (mangler ressurs)