Chile, un país muy variado

Explicación en español

Nivå I. Tema: lytte - og leseforståelse og skriving  Tid: ca. to økter à 90 minutter hver

Kort beskrivelse

I denne læringsstien skal elevene utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i Chile, og se sammenhenger med egen bakgrunn.
Opplegget fokuserer ikke på konkrete grammatiske emner, men åpner for å jobbe mye med vokabular samt lese- og lytteforståelse gjennom varierte oppgaver.
Læringsstien er veldig intuitiv og elevene trenger kun å klikke seg gjennom de ulike ikonene og løse de oppgavene som blir foreslått.

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler 
  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
  • utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • informasjon om ulike kulturelle og geografiske aspekter ved Chile og se sammenhenger med egen bakgrunn.

  • skrive egne tekster ved hjelp av et digitalt verktøy.

Kjerneelementer

  • Kommunikasjon: Elevene skal trene på både lytting, lesing og skriving.
  • Interkulturell kompetanse: Elevene skal anvende kunnskap om andre språk og kulturer og se sammenhenger med egen bakgrunn.
  • Språk og teknologi: Elevene skal utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og anvende den på en kreativ måte.

Ressurser

Forberedelser

  • Det er en fordel hvis læreren setter seg inn i læringsstien på forhånd for å kunne hjelpe elevene i etterkant.
  • Ta med terninger.

Plan for opplegget

Læringsstien er veldig intuitiv, og den følger en naturlig progresjon. 
Elevene skal kun klikke seg gjennom de ulike ikonene.

    Refleksjon og vurdering

    Læringsstien er tenkt som et supplement for å hjelpe elevene på veien mot nye eksamensformer (LK20). Det er derfor at det anbefales at elevene jobber selvstendig. De fleste aktivitetene gir direkte tilbakemelding. Læreren fungerer som veileder underveis i hele prosessen.

    Idé og utarbeidelse

    Natali Seguí Schimpke og Rodrigo Arche Claudio © Fremmedspråksenteret

    Emneord: Kommunikasjon S1, Språklæring og flerspråklighet S1
    Publisert 20. mai 2021 08:14 - Sist endret 18. des. 2023 09:36