Tiempo libre

Nivå A1.
Tema: Audio sobre aficiones.
Tid: Én til to undervisningsøkter

Explicación en español

Kort beskrivelse

Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en lyttetekst på nivå I om temaet fritidsaktiviteter. Til sammen er det seks personer som forteller oss hva de liker å gjøre, men i dette opplegget har vi valgt å jobbe med hva tre av disse seks personene sier (kvinne 1, kvinne 2, mann 1 – 00:31-02:14). 
Målet er at elevene skal bli kjent med bruk av andre verb som fungerer på samme måte som gustar i tillegg til at de skal kunne forstå og bruke ord fra lytteteksten.

Kompetansemål i LK20

  • lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
  • delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
  • skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • forstå og bruke verb som gustar, encantar, interesar
  • forstå og bruke ord tilknyttet temaet fritid for å kunne bruke disse både muntlig og skriftlig

Ressurser

Forberedelser

  • Ta med terninger

Plan for opplegget

  • FØR LYTTING
    Før elevene hører på lydfilen skal de koble sammen viktig informasjon tilknyttet personene fra lytteteksten. Bruk vedlegg 2 (diferentes aficiones). Elevene må finne ut hvilke interesser disse har ut ifra personligheten deres og hvorfor de liker å gjøre det. Deretter må de formulere fullstendige setninger med riktig informasjon om hver person. 

  • UNDER LYTTING
    Denne aktiviteten krever at elevene lytter nøye og egner seg derfor best til å jobbe individuelt slik at hver elev kan bestemme antall ganger han/hun vil høre lytteteksten. Bruk vedlegg 3 (registramos información). De skal nemlig registrere i en tabell ord tilknyttet bestemte kategorier som forekommer i lytteteksten. Aktiviteten styrker samtidig bevissthet på noen språklige ordklasser. Det er uproblematisk om elevene ikke får med seg alle ord siden klassen kan presentere i plenum svarene sine slik at alle kan supplere informasjon. 

  • ETTER LYTTING
    Elevene skal jobbe i små grupper for å skrive setninger basert på forskjellige kategorier av innhold som bestemmes av et terningkast. Kategoriene er hentet fra tidligere aktiviteten «Registramos información». Innholdet i hver rute av tabellen velges av klassen i felleskap. Bruk vedlegg 4 (tira el dado y escribe).

Refleksjon og vurdering

Dette opplegget åpner for flere type tilbakemeldinger (egenvurdering, hverandrevurdering og vurdering i plenum). 
Opplegget er ikke tenkt for å brukes som karaktergrunnlag, men forslaget som beskrives nedenfor under oppfølging gir også mulighet for at elevene blir vurdert skriftlig eller muntlig. 

Oppfølging

Elevene kan ta utgangspunkt i lytteteksten og i registreringstabellen for å snakke/skrive om sin fritid. 

Kommentarer

Aktiviteten «kast terningen og skriv» er hentet fra senterets skrivehefte. Og tipset «registreringstabell» finner du under tips for muntlige ferdigheter - lytting.

Idé og utarbeidelse

Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon S1, Språklæring og flerspråklighet S1
Publisert 24. apr. 2020 11:14 - Sist endret 24. mai 2024 10:00