Kort beskrivelse
Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i en lyttetekst på nivå I om temaet fritidsaktiviteter. Til sammen er det seks personer som forteller oss hva de liker å gjøre, men i dette opplegget har vi valgt å jobbe med hva tre av disse seks personene sier (kvinne 1, kvinne 2, mann 1 – 00:31-02:14).
Målet er at elevene skal bli kjent med bruk av andre verb som fungerer på samme måte som gustar i tillegg til at de skal kunne forstå og bruke ord fra lytteteksten.
Kompetansemål i LK20
- lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
- muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
- skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- forstå og bruke verb som gustar, encantar, interesar
- forstå og bruke ord tilknyttet temaet fritid for å kunne bruke disse både muntlig og skriftlig
Ressurser
- Audio Tiempo libre (nr. 2)
- Anexo 1: Transcripción
- Anexo 2: Diferentes aficiones
- Anexo 3: Registramos información
- Anexo 4: Tira el dado y escribe
Forberedelser
- Ta med terninger
Plan for opplegget
-
FØR LYTTING
Før elevene hører på lydfilen skal de koble sammen viktig informasjon tilknyttet personene fra lytteteksten. Bruk vedlegg 2 (diferentes aficiones). Elevene må finne ut hvilke interesser disse har ut ifra personligheten deres og hvorfor de liker å gjøre det. Deretter må de formulere fullstendige setninger med riktig informasjon om hver person. -
UNDER LYTTING
Denne aktiviteten krever at elevene lytter nøye og egner seg derfor best til å jobbe individuelt slik at hver elev kan bestemme antall ganger han/hun vil høre lytteteksten. Bruk vedlegg 3 (registramos información). De skal nemlig registrere i en tabell ord tilknyttet bestemte kategorier som forekommer i lytteteksten. Aktiviteten styrker samtidig bevissthet på noen språklige ordklasser. Det er uproblematisk om elevene ikke får med seg alle ord siden klassen kan presentere i plenum svarene sine slik at alle kan supplere informasjon. -
ETTER LYTTING
Elevene skal jobbe i små grupper for å skrive setninger basert på forskjellige kategorier av innhold som bestemmes av et terningkast. Kategoriene er hentet fra tidligere aktiviteten «Registramos información». Innholdet i hver rute av tabellen velges av klassen i felleskap. Bruk vedlegg 4 (tira el dado y escribe).
Refleksjon og vurdering
Dette opplegget åpner for flere type tilbakemeldinger (egenvurdering, hverandrevurdering og vurdering i plenum).
Opplegget er ikke tenkt for å brukes som karaktergrunnlag, men forslaget som beskrives nedenfor under oppfølging gir også mulighet for at elevene blir vurdert skriftlig eller muntlig.
Oppfølging
Elevene kan ta utgangspunkt i lytteteksten og i registreringstabellen for å snakke/skrive om sin fritid.
Kommentarer
Aktiviteten «kast terningen og skriv» er hentet fra senterets skrivehefte. Og tipset «registreringstabell» finner du under tips for muntlige ferdigheter - lytting.
Idé og utarbeidelse
Natali Seguí Schimpke, © Fremmedspråksenteret