Lek og lær språk i bevegelse

Bruke tre ulike språk (f. eks. tysk, fransk og spansk) i lek og bevegelse for å øke motivasjon og fremme læring. Elevene har et felles opplegg i gymsalen, et stort rom eller utendørs, der de deles inn i grupper etter språk, og disse konkurrerer mot hverandre.

Undervisningsopplegg

  • Trinn: 7. trinn (progresjonsmodell)
  • Tema: Bruke tre ulike språk (f. eks. tysk, fransk og spansk) i lek og bevegelse for å øke motivasjon og fremme læring.
  • Tid: 120 minutter (samme dag)

Kort beskrivelse

Bruke tre ulike språk (f. eks. tysk, fransk og spansk) i lek og bevegelse for å øke motivasjon og fremme læring. Elevene har et felles opplegg i gymsalen, et stort rom eller utendørs, der de deles inn i grupper etter språk, og disse konkurrerer mot hverandre. Opplegget forutsetter at elevene på forhånd har jobbet i sine respektive språkgrupper med ord og strukturer som brukes i lekaktivitetene. 

Kompetansemål

Språk og språklæring

  • gi eksempler på hvor forskjellige språk snakkes

Kommunikasjon

  • skrive korte beskjeder og setninger som beskriver, forteller og spør
  • forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser
  • forstå enkle instruksjoner

Læringsmål 

  • forstå og sette sammen løsrevne ord til en kort, sammen-hengende tekst
  • forstå og gi en beskjed videre
  • forstå og følge en muntlig beskjed
  • kjenne til og lære nye navn på flere byer i målspråklandet

Ressurser

Materiell/utstyr til setningsstafetten

  • vester i ulike farger for hvert lag
  • tre esker
  • tre konvolutter med enkeltord som skal danne set-ninger (én konvolutt for hvert språk)
  • hinder og kjegler

Materiell/utstyr til hviskeleken

  • vester (rød, grønn, blå), 3 beskjeder skrevet på hver sin lapp (enkle setninger på 4-5 ord) på henholdsvis spansk, tysk og fransk, 3 ark og 3 penner/blyanter
  • Materiell/utstyr til ”ti pasninger”:
  • vester (rød, grønn, blå), tre baller, kart over språkområdene

Bakgrunnslitteratur for læreren:

  • DDuesund, L. (1995): Kropp, kunnskap og selvoppfatning. Universitetsforlaget. Oslo. Kap. 3, 4 og 8.
  • NNordahl, T. (2010): Eleven som aktør. Fokus på elevens læring og handlinger i skolen. Universitetsforlaget. Oslo.

Forberedelser

Elever:

I hver enkelt av de tre språkgruppene forbereder elevene seg til den kommende fellesaktiviteten ved å øve på ord og strukturer de vil få bruk for.

Lærere:

Til setningsstafetten lager lærerne fem setninger som skal brukes. Deretter deler man setningene opp i ord og skriver ordene på ulike kort som legges i en konvolutt for hvert språk. Lærerne samarbeider seg imellom for å få en noen-lunde jevn vanskegrad på setningene.
De gjør også klar alle rekvisitter som skal være på plass i gymsal/stort klasserom/utendørs før aktivitetene settes i gang (se Ressurser og Plan for opplegget/sekvensen).

Plan for opplegget

Elevene konkurrerer mot hverandre i tre konkrete aktivite-ter: “setningsstafett”, “hviskeleken” og “ti pasninger”.

Lærerne forklarer først elevene hva lekene går ut på.

Setningstafetten:

Elevene skal sette sammen løsrevne ord til hele setninger. Dette krever at de samarbeider godt innad i gruppene.

Mål:

  • Forstå og sette sammen løsrevne ord til en kort, sammenhengende tekst

Forklaring

  • I vårt eksempel er det tre lag, ett for hvert språk.
  1. Lagene stiller opp i den ene enden av banen. I den andre enden ligger det en konvolutt til hvert lag med kort som det er skrevet ulike ord på. Disse ordene skal til slutt danne fem korte setninger.
  2. Én fra hvert lag begynner med å krype under et hinder, løpe fem runder rundt en kjegle, for så å hente ett ord fra konvolutten og løpe tilbake til laget (uten å måtte passere hindrene på tilbakeveien). Slik fortsetter det til laget til slutt har hentet alle ordene og puslet sammen setningene i en eske.

Hviskeleken:

Elevene skal øve seg på å lytte og fortelle videre, mens de gjør andre aktiviteter som push ups.

Mål

Forstå og gi en beskjed videre (hviske beskjeden)

Forklaring

  • Det skal være tre lag. Ett for hvert språk.
  • Lagene stiller opp på hver sin rekke med to meters av-stand mellom hver deltager (bak hverandre).
  • Læreren gir førstemann på hvert lag en skriftlig beskjed på målspråket. Deltageren skal ta 5 push-ups eller 10 sit-ups og så hviske videre til nestemann på laget.
  • Slik fortsetter det til sistemann på laget, som skal skrive ned setningen på et ark og gi den til læreren.

Ti pasninger

Mål

  • Kjenne til og kunne si navn på byer i målspråkområ-det (henholdsvis de franske, spanske og tyske språkområ-dene)

Forklaring

  • Her skal elevene bruke navn på byer de allerede kan samtidig som de lærer nye. Det henger kart over målspråkområdene/et verdenskart på veggen de kan sjekke underveis.
  • Ett lag starter med å kaste ballen til hverandre, mens et annet lag prøver å fange den.
  • Laget som har ballen, må hver gang de kaster til hverand-re si navnet på en by i det landet/ de landene språket snak-kes. Det er ikke lov å gjenta navn som allerede er sagt, men dersom et lag mister ballen, kan de gjenta navn på byene neste gang de får ballen.
  • For å vinne må laget som har ballen klare å få ti pasninger til hverandre før motsatt lag klarer å ta ballen.
  • Hvis en elev ikke kommer på navnet på en by, kan han/hun løpe til veggen der det henger kart, men dette må gjøres FØR han/hun får ballen

Vurdering

  • Egenvurdering og elevenes evaluering av opplegget:
  • I språktimen etter opplegget “Lek og lær språk i bevegelse” får elevene komme med tilbakemeldinger på hva de synes om undervisningsopplegget og hva de har lært.

Kommentarer

Dette opplegget kan gjennomføres med flere lag på de respektive språkene, og selvsagt på andre språk enn fransk, tysk og spansk. Det kan også gjennomføres i bare én av språkgruppene, da med flere lag innen samme språk.

Om læring gjennom lek og bevegelse:

Else Wiestad (2006) setter i sin artikkel "Kroppens pedago-gikk. Om læring gjennom kroppen" (ref. i Duesund 2009) søkelyset på det kroppslige grunnlaget for læring; kroppens hukommelse, dens historie og innlagringsprosesser. Ved å ta i bruk kroppens intelligens øker vi, ifølge henne, potensialet for læring. Barns påfallende nysgjerrighet og bevegelses-glede er utforskende og livlig. Derfor er det viktig å tilrett-legge for bevegelse og læring gjennom kroppen i større deler av undervisningen i skolen Barn erfarer verden gjennom sansene og bevegelser, gjennom smak, berøring, løping, klatring osv. Lek og bevegelse kan virke motiverende og læringsfremmede for elevenes læring av et fremmedspråk.

Publisert 27. feb. 2020 13:25 - Sist endret 27. feb. 2020 13:25