Tall og tellemåter

Trinn: Nivå I. Tema: Mengdetall og klokkeslett. Tid: To til tre skoletimer.

Kort beskrivning

Elevene skal lære forskjellige måter å bruke tall på.

Det fins flere måter for tegnutføring av tall, f.eks. ordenstall (nr. 1, nr. 2, etc.) og kardinaltall (antall/mengde). I dette undervisningsopplegget er fokuset kardinaltall for å uttrykke telefon-/postnummer, årstall, alder, høyde og klokkeslett.

Kompetansemål

Språklæring

  • Bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler

 Kommunikasjon

  • Forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
  • Kommunisere med forståelig uttale

Læringsmål

  • Kunne bruke nettstedet www.minetegn.no til å bygge opp en ordbankgruppe for tall og klokkeslett
  • Kunne forstå og bruke mengdetall og klokketegn

Ressursar

Nettside

Vedlegg

Førbuingar

Elevene gjennomfører først undervisningsopplegget Mine tegn for å lære å opprette tematiske ordgrupper på nettstedet www.minetegn.no.

Plan for opplegget

  1. Lærer viser talltegnene. Elevene øver på talltegnene ved å vise dem til hverandre i par.
  2. Elevene går inn på www.minetegn.no. Der skal de opprette en gruppe som heter Tall. Forklaring av framgangsmåten finner man i vedlegg 1 i undervisningsopplegget Mine tegn. Alle talltegnene samles i denne gruppen.
  3. Vedlegg 1: Talloppgaver.
    Oppgave A, B og C bør gjennomføres i par. Lærer veileder. Oppgave D kan lærer gi som prøve for å se hvor mye elevene husker.
  4. Vedlegg 2: Klokkeoppgaver.

Elevene får se videoen der det blir vist ulike klokketegn. De repeterer tegnene de har sett i videoen. Så får elevene vedlegg 2 i papirutgave/ elektronisk. De løser oppgavene i par.

Evaluering og vurdering

Undervisningsopplegget inneholder en liten test. Se vedlegg 1, oppgave D.

Idé og utarbeidelse

Trine Anette Danielsen, Nordahl Grieg vgs. (Bergen), © Fremmedspråksenteret

Publisert 18. feb. 2020 15:27 - Sist endret 25. jan. 2021 12:50