Das Perfekt

Trinn: Nivå I
Tema: Presens perfektum på tysk
Tid: 4 timer

Unterrichtseinheit auf Deutsch

Kort beskrivelse

I dette undervisningsopplegget introduseres elevene for verbtiden presens perfektum på tysk. Gjennom bevegelse, pusleaktiviteter, gjentakelse og en sang, øver de på å uttrykke seg (muntlig) i fortid. Fokuset er på hovedregel, men unntak berøres så vidt avslutningsvis.

Kompetansemål

  • bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte 
  • muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • dra nytte av likheter (sammensatt tid) og ulikheter (ordstilling) når det gelder danning av presens perfektum på tysk og på norsk
  • bruke fortidsformen presens perfektum spontant muntlig på tysk

Ressurser

Vedlegg 

Lenke

Sang: Romanze im Perfekt (Læringsvideo på YouTube)

Forberedelser

Lærer

  • Kopiere Vedlegg 2, del A og klippe opp Vedlegg 2, del B – antall avhenger av hvor mange som skal samarbeide om ett sett
  • Skrive ut et par eksemplarer av Vedlegg 4 i A3-format
  • Skrive ut Vedlegg 5 i ett eksemplar
  • Skrive ut Vedlegg 6 i like mange eksemplarer som det er elever i klassen
  • Finne fram og gjøre seg kjent med nettressurs

Plan for opplegget

  1. Introduksjon (Vedlegg 1) 
    Lærer forklarer prinsippene for å danne regelrett presens perfektum på tysk ved hjelp av Vedlegg 1. Presentasjonen tar ikke for seg presens perfektum av sterke verb med vokalendring, verb med zu sein som hjelpeverb eller verb uten forstavelsen ge-. Presens perfektum (regelrett) regnes gjerne som enklere å lære enn preteritum, siden mye er likt norsk og denne verbtiden til dels kan relateres til kunnskap elevene allerede har om presens. I tillegg har denne verbtiden en mer utbredt anvendelse enn tilfellet er for norsk.
     
  2. Presens -> presens perfektum (Vedlegg 2, 3 og 4) 
    Elevene jobber i mindre grupper for å diskutere løsninger og ta del i hverandres tanker. Hver gruppe får utdelt skjemaet med setninger i presens (Vedlegg 2, del A) og en bunke med lapper (Vedlegg 2, del B). De skal gjøre om setningene i nåtid på arbeidsarket til tilsvarende setninger i fortid ved hjelp av de utdelte lappene. Målet med oppgaven er at de skal få forståelse for at presens perfektum er en sammensatt tid, at hjelpeverbet personbøyes, at hovedverbet har en spesiell form (ge- + stamme + endelse), at sterke og svake verb har ulike endelser og at ordstillingen skiller seg fra norsk. Lærer viser fasit (Vedlegg 3) på lerretet og inviterer til «grammatisk samtale» ved at han/hun ber elevene forklare hvert enkelt tilfelle. Lærer henger opp et par eksemplarer av presens perfektum-plakaten (Vedlegg 4) som del av en felles visuell minigrammatikk i klasserommet.
     
  3. «Ordstillingsfysikk» (Vedlegg 5) 
    Lærer bringer med A4-arkene med setningsledd fra Vedlegg 5. Vedlegget består av fem setninger i presens. Etter arkene som utgjør setningene i presens, følger presens perfektum-formene som trengs for å danne fortid av de samme setningene. Arkene som utgjør den første setningen i presens
    («er» / «macht» / «alles»), deles ut til tre tilfeldige elever. Elevene får beskjed om å stille seg i riktig rekkefølge (fortellende hovedsetning) oppe ved tavla med ansikt og ark vendt mot resten av klassen (subjektet i setningene har med hensikt liten forbokstav, for at elevene ikke automatisk skal se hvilket ledd (A4-ark) som innleder hovedsetningen). Når elevenes foreslåtte ordstilling er godkjent, utfordres elevene hver og en på å fortelle «hvem de er» (setningsledd) og forklare hvorfor de står der de står (ordstilling). Man kan eventuelt også spørre dem om det er eneste mulighet – hvordan ville de f.eks. plassere seg om de skulle lage en spørresetning med de samme leddene/lappene? Deretter gir lærer to nye elever i klassen presens av hjelpeverbet (hat) og perfektumformen av hovedverbet (gemacht) – se vedlegg – og ber dem sammen med de andre å finne ut hvor de har sin plass i rekken og vise fram resultatet fysisk. Den som i første runde hadde presensformen av hovedverbet er tilskuer sammen med de andre. Slik fortsetter aktiviteten til man har gjort det samme med alle setningene i vedlegget. Til de ulike setningene velger man ulike elever så flest mulig får prøvd seg.
     
  4. Presens perfektum-sang (lenke)
    Sangen Romanze im Perfekt  er en læringsvideo om to forelskede snegler som møttes i en salat og som tenker tilbake på alt det de har opplevd sammen. Denne kan tjene som en smakebit på unntak fra hovedregel. Verbene som forekommer i sangen vises både i presens, preteritum og presens perfektum, men med fokus på sistnevnte: 
    begonnen- genommen gekommen- geschwommen gewonnen gefragt gesagt gemacht gelacht gesessen gegessen gesungen geklungen geblieben geschrieben gelesen - gewesen
    Sangen spilles og læringsvideo vises. Etter en gjennomspilling synger klassen med. 
     
  5. Muntlig «mingle»-bingo (Vedlegg 6)
    Elevene får utdelt hver sitt bingobrett (Vedlegg 6). I hver rute i bingobrettet er det en ufullstendig setning i presens perfektum (mangler subjekt). Hjelpeverbet er oppgitt i 3. person og elevene må endre hjelpeverbet alt etter om man spør eller svarer – se eksempelet øverst på brettet. 
    Før elevene slippes løs med den muntlige bingoaktiviteten, sikrer lærer at alle forstår innholdet i alle setningene. Så reiser elevene seg, mingler og stiller hverandre spørsmålene på bingobrettet. Om en elev får et bekreftende svar på sitt spørsmål, markeres den aktuelle bingoruten med navnet på eleven som svarte. Får man et nektende svar, går man videre til en annen elev og prøver igjen. Slik fortsetter elevene helt til noen roper «BINGO!», dvs. at vedkommende sitt brett er «fulltegnet».

Idé og utarbeidelse

© Fremmedspråksenteret

Emneord: Kommunikasjon T1, Språklæring og flerspråklighet T1
Publisert 11. feb. 2020 14:41 - Sist endret 5. apr. 2024 10:41