Inger Hjelmeland

English version of this page Fakultet for helse, velferd og organisasjon
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4769608797
+4799521182
Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
-

Faglige interesser

Jeg er fengselsbetjent, vernepleier med mastergrad i sosialt arbeid og førstelektor innen vernepleie med spesialområdet didaktikk for
profesjonspesifikke ferdigheter.

Når jeg får legge til rette for og delta i læringsprosesser som beveger kunnskap fra hodet, via hjertet, og ut i hender og kropp, da har jeg en fin arbeidsdag! Med andre ord, mine faglige interesser er å facilitere for ferdighetstrening og simulering for ulike profesjoner her i SimFredrikstad - Høgskolen i Østfold (hiof.no)

 

 

Undervisning

Senteransvarlig i SimFredrikstad - Høgskolen i Østfold (hiof.no)

 

Bakgrunn

2015-08 - 2016-06 Høgskolen i Østfold - Digitale verktøy og medier

2011-08 - 2011-12 Gøteborgs universitet - Higher Education Credits Forsker kurs: «Design, analys och presentation av empiriska

studier»

2008-08 - 2009-06 Høgskolen i Østfold - Høgskolepedagogikk/kollegaveiledning

2004-08 - 2007-02 Høgskolen i Oslo - Master Sosialt arbeid

2001-08 - 2002-06 Høgskolen i Østfold - Videreutdanning i veiledning

2001-08 - 2001-12 Høgskolen i Østfold - Videreutdanning i saksbehandling

1987-08 - 1990-06 Østfold vernepleierhøgskole - Bachelor Vernepleie

1982-12 - 1984-12 KRUS, Kriminalomsorgens utdanningssenter

 

Som fengselsbetjent arbeidet jeg ved henholdsvis Ila Landsfengsel og sikringsanstalt, Drammen fengsel, Trondheim fengsel og Sarpsborg fengsel.

Som vernepleier har jeg arbeidserfaring fra stillinger som faglig ansvarlig, teamleder og avdelingsleder i kommunal boveildningstjeneste. Målgruppen har hovedsakelig vært voksne menneske med alvorlig og dyp utviklingshemming. jeg har også over en periode på tre år arbeidet som konsulent for funksjonshemmede hvor deltakelse i ansvarsmøter, saksbehandling og tverrfaglig samarbeid var sentrale arbeidsoppgaver.

Interesseområdet i Masteroppgaven er miljøterapi i forvaringsanstalter, hvor jeg har gjort en kvalitativ studie av miljøterapeuters erfaringer med å arbeide som miljøterapeuter i fengsel.

Priser

2013                Utdanningskvalitetsprisen.

Høgskolen i Østfold. «Avansert simulering som undervisningsmetode». Inger Hjelmeland, Liv Berit Fagerli, Laila Hagen, Kirsti Meum Paulsen.

2023

Nominert til Utdanningskvalitetsprisen

Verv

Råd og utvalg

2009 – 11        Medlem av avdelingsstyret ved avdeling for helse og- sosialfag.

2008 – 2009    Medlem av Lokalt studiekvalitetsutvalg.

2017 – d.d.      Lokalt utvalg for utdanningskvalitet (LUKU) Avdeling for helse og velferd


 

Samarbeid

2016                Erasmusutveksling til Saimaa Faculty of Health Care and Social  Services Finland

2017                Erasmusutveksling fra Catholic University of Applied Sciences, Freiburg

2018                Erasmusutveksling til Karel de Grote University College Antwerpen Belgium

2017 - d.d        Samarbeidsgruppe for simulering og ferdighetslæring mellom Lovisenberg Diakonale Høgskole (LDH, Høgskolen Innlandet (HiNN) og Høgskolen i Østfold (HiØ)

2017- d.d         SimFredrikstad og Fredrikstad kommune

 

Emneord: simulering, Self-efficacy, communication skills, simulation-based educatio

Publikasjoner

  • Gerdts-Andresen, Tina; Glømmen, Anne Margrethe; Hjelmeland, Inger; Haug, Erna & Grønlien, Heidi Kristine (2022). Adaptation and Psychometric Properties of an Instrument to Assess Self-Efficacy in Client-Centeredness (SECCQ). Journal of Social Work Education. ISSN 1043-7797. doi: 10.1080/10437797.2021.2019632.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Bruk av video i klinisk ferdighetstrening. En kvantitativ studie. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(01), s. 4–16. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-02.
  • Lugo, Ricardo Gregorio; Hjelmeland, Inger; Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Sütterlin, Stefan & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Impact of initial emotional states and self-efficacy changes on nursing students’ practical skills performance in simulation-based education. Nursing Reports. ISSN 2039-439X. 11(2), s. 267–278. doi: 10.3390/nursrep11020026. Fulltekst i vitenarkiv
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Blågestad, Ina Kristin; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Olsen, Richard M.; Gunheim-Hatland, Lars & Gregersen, Anne-Grethe [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2020). Nurses' perspectives on technical skill requirements in primary and tertiary healthcare services. Nursing Open. ISSN 2054-1058. 7(5), s. 1424–1430. doi: 10.1002/nop2.513. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Marit Meum (2015). En god idè?: Bruk av fagring som metode for utvikling av kunnskapsbasert praksis i hjemmetjenesten til mennesker med utviklinghemming. Fontene forskning. ISSN 1890-9868. 8(2), s. 49–62.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2023). Digiview - utvikling av scenario "digital tilsyn".
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2023). Digiview - utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn.
  • Lund, Beate; Hjelmeland, Inger & Larsen, Tommy (2023). Lærerutdanningsbarnehagene utforsker simulering som pedagogisk metode i barnehagekontekst. .
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2023). Instructional video as a pedagogical tool to improve studens`clinical skill development.
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2022). Pilot prosjekt Digiview.
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2022). Introduksjon til prosjekt Digiview-​ utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn​ .
  • Gjellebæk, Camilla; Hjelmeland, Inger & Bjørnebekk, Line J. (2022). Prosjekt Digiview-​ ​Utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn​ .
  • Grønlien, Heidi Kristine & Hjelmeland, Inger (2022). Undervisningsmodell for metakognitiv utvikling i profesjonstrening.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2022). Video of clinical procedures can increase students self efficacy in clinical skill development.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Haug, Erna; Hjelmeland, Inger; Gerdts-Andresen, Tina; Hansen, Mette Tindvik & Fagerli, Liv Berit [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Measuring students’ self-efficacy and emotional states in simulation based education as a pedagogical design in health and welfare studies .
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Gregersen, Anne-Grethe; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Hansen, Mette Tindvik & Hjelmeland, Inger [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2019). Sykepleier- og vernepleierstudenters sluttkomeptanse etter endt bachelorutdanning.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2018). Arbeidsinkludering i NAV: Hvordan få til et likeverdig samarbeid mellom Høgskolen og NAV i utvikling av simulering?
  • Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Weise, Stephan M.; Rostad, Line Marie Sahlin; Lugo, Ricardo & Hjelmeland, Inger (2018). Simulering som pedagogisk metode i konfliktdempende kommunikasjon – samarbeid mellom Sykehus i Østfold HF og Høgskolen i Østfold .
  • Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Weise, Stephan M.; Rostad, Line Marie Sahlin; Lugo, Ricardo & Hjelmeland, Inger (2018). Simulering som undervisningsmetode i konfliktdempende kommunikasjon.
  • Hjelmeland, Inger (2017). Simulerings-/ferdighets-arenaen på Høgskolen.
  • Hjelmeland, Inger & Mette, Tindvik Hansen (2017). Simulering som undervisningsmetode for førsteårsstudenter i Helse- og velferdsfaglige utdanninger -erfaringer fra Høgskolen i Østfold avdeling for Helse- og velferd.
  • Hjelmeland, Inger & Fagerli, Liv Berit (2017). Modeller for simulering som pedagogisk metode ved Høgskolen i Østfold.
  • Hjelmeland, Inger (2017). Ferdighetssenteret ved Høgskolen i Østfold - en ressurs i regionen.
  • Hjelmeland, Inger & Wiese, Simone (2017). Simulering; Terapeutisk konflikthåndtering.
  • Fagerli, Liv Berit; Hjelmeland, Inger; Paulsen, Kirsti Meum & Hagen, Laila Garberg (2015). Simulering: Å lære bort via pasientdukker. Fontene. ISSN 0805-5432. s. 50–55.
  • Paulsen, Kirsti Meum & Hjelmeland, Inger (2013). Studenters erfaringer med avansert simulering som undervisningsmetode.
  • Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2013). Studenters erfaringer med simulering som undervisningsmetode.
  • Hjelmeland, Inger (2010). Kartlegging av individuelle tros-og livssynsønsker.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2010). Studentaktive undervisningsformer Vernepleie deltid "å vi må jo være der jo".
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Utvikling av kunnskapsbasert praksisgjennom etablering av fagringer.
  • Paulsen, Kirsti Meum; Hjelmeland, Inger & Haug, Erna (2010). Utvikling av kunnskapsbasert praksis ved bruk av to-spann modellen.
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2009). Erfaringer med kunnskapsbasert praksis gjennom etablering av fagringer og to-spann modell i kommunal boveiledertjeneste/hjemmetjeneste for mennesker med utviklingshemming.
  • Hjelmeland, Inger (2007). Miljøarbeid i fengsel Hvordan kan det bli profesjonelt?
  • Hjelmeland, Inger (2007). Sosialtjenestelovens kap. 4A Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming.
  • Hjelmeland, Inger & Bjørnebekk, Line J. (2024). Statusrapport/sluttrapport Digiview-prosjektet. Høgskolen i Østfold.
  • Løkke, Gunn E. H.; Hjelmeland, Inger; Glømmen, Anne Margrethe & Ørmen, Nita (2015). Kommunikasjon, samhandling og veiledning på tvers. Rapport fra Samhandling, Arbeidsdeling og Konsentrasjonsprosjekt . Universitets- og høgskolerådet.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2010). Studentaktive undervisningsmetoder og veiledning i undervisning av deltidsstudenter på vernepleierutdanningen: prosjketrapport prosjketperiode 2006 - 2008. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253014.
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Etablering av fagringer i to norske kommuner : prosjektrapport kunnskapsbasert praksis : prosjektperiode2008-2009. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253090.
  • Paulsen, Kirsti Meum; Hjelmeland, Inger & Haug, Erna (2010). To-spann i hjemmetjenesten til mennesker med utviklingshemming : prosjektrapport kunnskapsbasert praksis : prosjektperiodejanuar-april 2009. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253113.
  • Hjelmeland, Inger (2007). Miljøterapi i forvaringsanstalter : en kvalitattiv empirisk analyse av miljøterapeuters erfaringer med miljøterapi i forvaringsanstalter. OsloMet - storbyuniversitetet. ISSN 9788257945794.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:09 - Sist endret 31. jan. 2024 07:42