Gimle skole

- kunnskap, mestring og glede!

Skolens hjemmeside

Rektor: Anita Gundrosen 

Kontaktinformasjon til rektor:

Anita.gundrosen@halden.kommune.no

Tlf.: (+47)  69 216100/ 91891507

www.halden.kommune.no

facebook.com/halden.kommune

Skolen vår

Gimle skole er en to-parallell barneskole med ca. 260 elever beliggende i Halden kommune. Skolen har 40 ansatte, 25 lærere som tilsammen utgjør 22 årsverk. Skolens miljøpersonale teller sammenlagt 14 ansatte fordelt mellom skole og SFO. Miljøpersonalet er bredt sammensatt av fagarbeidere og miljøterapeuter. Alle ansatte er organisert i team.

Skolens administrasjon består av rektor, assisterende rektor, SFO-leder og merkantilt ansatt. Spes.ped.koordinator, sosiallærer og teamkoordinatorer innehar viktige støttefunksjoner knyttet opp mot ledelse og utvikling av skolen.

Gimle skoles visjon er; Kunnskap, mestring og glede! Vår visjon skal gjennomsyre hvordan vi tilrettelegger skoledagen for den enkelte elev.

Gimle skole er sertifisert som helsefremmende skole. I forhold til dette satsningsområdet har Gimle skole aktivt søkt og fått innvilget midler fra både stiftelser, Sparebanker og fra RØRE-prosjektet. Dette har resultert i en flott gapahuk på skolens område. Videre har vi satt opp vår egen Tuftepark. I løpet av våren 2021 vil arbeidet med en egen apejungel sluttføres. I tillegg har fått midler til å en rekke asfaltfigurer som har blitt 

brent ned i asfalten. Skolen er i god utvikling i forhold til å integrere aktiv læring som en metode i vår undervisning, men her ønsker vi bistand til å kunne gjøre dette på en mer systematisk måte. Vi har mange engasjerte ansatte som brenner for aktiv læring, men vi trenger rett og slett mer kompetanse for at dette skal bli en integrert og kvalitativ del av skolens måte å undervise på.

Gimle skole kjennetegnes nå av at vi har definert oss som en «Vi-skole». Vi har etablert en kultur hvor vi lærer og utvikler oss gjennom PLF (profesjonelle lærende fellesskap). I vårt utviklingsarbeid har vi definert at PLF som konsept representerer en pågående prosess der lærere og ledere arbeider sammen i gjentatte spiraler der vi samarbeider om å undersøke egen praksis og drive aksjonsforskning for å oppnå bedre læring og læringsresultater hos elevene. Vår målsetning er at systematisk satsning på aktiv læring hos elevene vil bidra til å bedre læringsresultater og ikke minst elevenes trivsel på skolen.

Engelsk

Resultater fra nasjonale prøver:

5.TRINN

- Positiv utvikling ​

- Flere på mestringsnivå 3​

- Godt over gjennomsnittet sammenlignet med både Viken,

   Halden og nasjonalt

8. TRINN

- Jevnt over gjennomsnittet​

- Færre på mestringsnivåer 1-3, 10% flere på mestringsnivå 4 enn

   Halden, Viken og nasjonalt. ​

- De nasjonale avvikene ligger mest innenfor mestringsnivå 5.

1.– 4. trinn

I begynneropplæringen legger vi til rette for: ​

  • Hyppige møter med språket​
  • At elevene blir klar over hvor mye engelsk de allerede kan​
  • Å arbeide med fraser og enkle setningsmønstre, ikke bare enkeltord​
  • Å legge vekt på de ordene elevene skal bruke, ikke bare forstå​
  • Leke med språket i mange ulike aktiviteter og settinger​
  • At elevene går fra å lytte og forstå via snakke til lese og skrive
  • Frykten for å prate engelsk i klasserommet øker ofte i takt med alder. ​

5.-7. trinn

  • Ha fokus på et godt og inkluderende læringsmiljø. ​
  • Fortsette arbeidet fra småskolen der språket er en del av lek og aktiviteter. ​
  • Jobbe i par og grupper slik at alle kan prate noe engelsk i løpet av en økt. ​
  • Fortsette å trekke inn engelsk i ulike fag og sammenhenger, slik at elevene jevnlig møter språket og ser nytteverdien av faget. ​
  • Jobbe strukturert og variert med grunnleggende ferdigheter: muntlig språk, uttale, vokabular, skriftlighet, sjangerlære, grammatikk, leseforståelse og kulturell bevissthet i engelsktalende land.

Ønsker for å forbedringsarbeid i engelsk på Gimle skole:

  • Bruk av digitale hjelpemidler: Apper, podcast-verktøy, e-learning.​
  • Veiledet lesing -øke tilgang til og bruk av autentisk litteratur.​
  • Bruke generelle ferdigheter inn i faget. ​
  • Bruke det engelske språket inn i andre fag – finne/presentere kunnskap?​
  • Bruke barnas tidligere bakgrunn og språkferdigheter inn i undervisningen.​
  • Anerkjenne språklæring som viktig for dannelse og kunnskap i flere fag.

Læreverk per i dag:

1.trinn - Explore

2.trinn – Gyldendal digital ressurs(skolestudio)

3.trinn - Explore

4.trinn - Quest

5.-7. trinn - Quest Textbook og Workbook,  Skolelisens Quest

Norsk 

Gimle kan vise til svært gode resultater i lesing inneværende skoleår. Det er spesielt interessant å merke seg at årets 5. trinn på Gimle har deltatt i forskningsprosjektet Two Teachers. Two Teachers er et forskningsprosjekt ledet av Lesesenteret, UiS, som undersøker effekten av flere lærere i klasserommet i tillegg til å måle effekten av å undersøke betydningen av metode for leseopplæringen. På Gimle hadde den ene klassen tilført ekstra lærerressurser i alle norsktimer de to første årene, mens den andre 

klassen ikke hadde tilført ekstra ressurser. Begynneropplæringen i begge klassene ble organisert etter modell fra Språkløyper utviklet av Lesesenteret.

 I klassen med ekstra lærerressurs var kun 6 % av elevene på nivå 1 i lesing. 63 % av elevene havnet på nivå 2 og 31 % havnet på nivå 3.

Fokus i norskfaget:

  • Veiledet lesing
  • Veiledet skriving
  • Stasjonsundervisning
  • Læring gjennom lek
  • Åpne oppgaver
  • Digital undervisning
  • Skolebiblioteket ​- et sted å være, et sted å lære
  • Grunnleggende begrepsinnlæring

Ønsker for å forbedringsarbeid i norsk på Gimle skole:

Hvordan kan vi bruke skolebiblioteket som base for mer læring i norskfaget? Kan skolebiblioteket være utgangspunkt for tidlig innsats? Finnes det forskning/praksis på dette i Norge eller i utlandet?

Læreverk:

1.trinn - Kaleido, Lese og skrivebok 1 a og1 b

2.trinn - Gyldendal digital ressurs(skolestudio) i norsk

3.trinn - Kaleido, engangsbok 3a og 3b

4.trinn - Salto, arbeidsbok 4a (brukes nå som flerbruksbok)

5.-7. trinn: Salto

Lesemester for 1.-4. trinn og ca. 20 spes.ped.-elever på 5.-7. trinn

Matematikk

Gimle ligger omtrent på landssnittet i forhold til resultater på nasjonale prøver. For å kunne jobbe med forbedringsarbeid tenker ansatte på Gimle at vi bør arbeide videre med:

  • Utarbeide en konkret plan for regning på hvert trinn – fire regnearter 1.- 4.trinn​
  • Faste faggrupper blant lærerpersonalet. Også nødvendig med et samarbeid med ungdomsskolen​
  • Fokus på mat og helse og innføring i ulike begreper innen måling (også trekke inn skolehage?)​
  • Praktisk arbeid med måleenheter. ​
  • Personalet må sette seg mer inn i forskning og teori
  • Ønske om å utarbeide en delingsside hvor man deler opplegg
  • Jobbe målbevisst for at lærerne skal være i stand til å bruke programmering som et verktøy i matematikkundervisningen
  • Fokus på regning i alle fag
  • Fokus på lesing i matematikk
  • Viktig at matematikkfaget både utøves digitalt og praktisk
  • Trene elevene på utholdenhet i forhold til prøvesitusasjon.

Dette ønsker vi å videreutvikle:

Kan vi flytte/konsentrere mer mat- og helseundervisning til våren på 4. trinn? Dette for at elevene skal få mer praktisk øvelse og mestring i forhold til bruk av måleenheter i forkant av nasjonale prøver. Kan mat- og helseundervisningen knyttes mer opp mot at vi er en helsefremmende skole?

Vi ønsker også å videreutvikle en god balanse mellom motivasjon, elevaktive læringsformer og dette med algoritmer i matematikkfaget.

Læremidler

1.trinn - Matematikk: Multi, grunnbok 1a +1b +oppgavebok 1

2.trinn - Gyldendal digital ressurs(skolestudio)

3.trinn- Multi, grunnbok 3a + 3b + oppgavebok 3 (etter fagfornyelsen)

4.trinn - Multi, grunnbok 4a + parallelbøker 4b

5.-7. trinn - : Multi, Grunnbok a + b og oppgavebok, parallellbøker

Matematikk: Multi smart vurdering for hele skolen er kjøpt

                    Multi smart øving for 44 barn er kjøpt

Profesjonsrettet pedagogikk

Fokus på spesialundervisning – tiltak gjennom elevtjenesten på Gimle skole

Skoleåret 2019/2020 etablerte vi elevtjenesten ved Gimle skole. Elevtjenesten er et eget støttesystem internt på skolen som består av sosiallærer, spes.ped.koordinator, helsesykepleier, miljøveileder, SFO-leder og rektor. I underkant av 10 % av skolens elever har diagnoser og utfordringer som medfører svak evne til selvregulering. Dette utspilles igjen i mye utagering. Parallelt ser vi at stadig flere elever innenfor normalspekteret også har utfordringer med selvregulering. Det er variasjoner innad i personalgruppen i forhold til hvordan dette blir håndtert. Manglende kunnskap hos flere ansatte medfører forventninger om at det skal komme ressurser inn for å takle de utfordrende elevene. Vi ser at dette igjen utfordrer og setter krav til å utvikling av kompetanse hos skolens personale. Per i dag brukes det mye ressurser til spesialundervisning til nevnte elevgruppe. Det bindes opp 3 hele stillinger med spesialpedagoger, i tillegg til flere årsverk med miljøpersonale. Vi ser at omfanget opprettholdes år etter år. Dette ønsker vi å gjøre noe med.

Vi ser et behov for å jobbe med sosial kompetanse hos elevene. Dette knytter vi opp mot overordnet del av Fagfornyelsen.  Skolen har gjort et betydelig arbeid med å lage en egen plan for hvordan vi skal arbeide med sosial kompetanse hos elevene. Planen tar utgangspunkt i de fem grunnleggende dimensjonene; empati, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll og ansvarlighet.  Dette sett opp mot at skolen både har et danningsoppdrag og et utdanningsoppdrag.

Overordnet mål med utprøvingstiltaket og beskrivelse av ønsket situasjon:

Øke kunnskapsnivået og handlingsrommet til den enkelte ansatte på skolen sett opp mot folkehelse og livsmestring. Gjennom økt kompetanse hos de ansatte skal vi sikre bedre læring og utvikling i forhold til spesielt livsmestring hos elevgruppen. På sikt er målsetningen å senke omfanget av spesialundervisning på skolen.

De ansatte i skolens elevtjeneste representerer til sammen en helt unik kompetanse. Vi har allerede satt i gang tiltak rettet mot både enkeltelever og mot grupper av elever. Det er satt i gang ART-grupper og det er satt i gang en gruppe etter metodikken «Mestrende-barn».  Et par av de elevrettede gruppetiltakene inkluderer også veiledning av elevenes foresatte. Barn som utfordrer på skolen, utfordrer som regel også hjemme. Miljøveilederen som har gjennomført gruppetilbudene som også inkluderer foreldreveiledning i gruppe melder svært gode tilbakemeldinger fra involverte foreldre. Vårt overordnede mål er at tiltakene som vi har satt i gang skal føre til varig endring hos elevene. Innsats på gruppe- og individnivå må innrettes slik at den bygger opp under deltagelse i de ordinære systemene på en inkluderende måte.

Vi er i startgropen i forhold til dette med systematisk kompetansedeling i lærergruppen rundt dette med barn med psykososiale utfordringer. I forhold til dette punktet har vi en vei igjen å gå. Det er vesentlig at de ansatte blir tatt med i prosessene slik at de på denne måten

erkjenner behovet for å tilegne seg ny kompetanse. Vår målsetning er at skolens ansatte skal utøve en mer enhetlig praksis rettet mot elever med psykososiale utfordringer. Det at de ansatte er motivert for å tilegne seg nettopp denne kompetansen er et godt utgangspunkt.

 

Emneord: Barneskole, Halden
Publisert 4. feb. 2021 11:19 - Sist endret 25. nov. 2021 07:44