Haugeåsen

Sammen for læring. Modig – raus – mestring – resultater. Vi vil ha modige & rause elever og ansatte som opplever mestring og skaper resultater.

Skolens hjemmeside

Rektor/virksomhetsleder: Mona Häckert

Skolens adresse: Råkollveien 16, 1663 Fredrikstad

Telefon: 69 95 93 00

Skolen vår

Fakta om skolen

Skolen ble bygget i 1969 og var en interkommunal skole. Elever tilhørte «gamle» Fredrikstad og Rolvsøy kommune. I 1988 brant skolen ned og ble bygget opp igjen med avdeling Råkollen. Sommeren 2016 flyttet Råkollen skole, og bygningen benyttes nå kun av Haugeåsen ungdomsskole. Skolen var under ombygging 2019/2020. Vi har fått nytt ventilasjonsanlegg og en ny fløy med flere arbeidsplasser til de ansatte. Klasserom, gangarealer og garderober med dusjer er pusset opp, og elevene har tilgang til flere toaletter. Skolen har også svømmehall, gymsal, svømmehall og bibliotek. Alle elvene har sine egne pc-er og det er prosjektorer i alle klasserom. Skolen har i overkant av 470 elever som kommer fra barneskolene Nylende, Rekustad, Hauge og Nøkleby. Det er 57 tilsatte på skolen, og 6 klasser på hvert av de tre trinnene. Vi har ca 40% flerkulturell elevmasse, og skolen har elever fra alle levekårssoner. Vi har dog ganske mange elever fra levekårssonen «rød» som det heter i Fredrikstad kommune, noe som forteller at det er en sone med sammensatte sosiokulturelle utfordringer.

Pedagogisk profil

Skolen har visjonen: Sammen for læring. Modig – raus – mestring – resultater. Vi vil ha modige & rause elever og ansatte som opplever mestring og skaper resultater.

Vi legger vekt på samarbeid og at elever skal trives på skolen. En elev som trives, vil være mer motivert for læring. De ansatte er opptatt av å få til gode sosiale relasjoner. Det betyr at opplæringsarenaen må utvides til også å omfatte arenaer utenfor skolen. Vi har som mål at elevene på alle trinn skal ha minimum en overnattingstur i løpet av ungdomstrinnet. Vi er avhengig av at foresatte stiller opp for å frakte elever til steder i nærmiljøet. Vi legger vekt på å ha turer/ekskursjoner som ikke krever foreldrebetaling. Utstyr (telt, soveposer, ryggsekker, klær) kan lånes av skolen.

Vi jobber med å utvikle underveisvurderingen. Målet er at eleven skal være aktiv i sitt eget læringsarbeid og fokusere på hva han/hun får til og hva han/hun må jobbe videre med. Dette innebærer at vurderingen ikke fokuserer på karakterer, men på gode tilbake- og fremovermeldinger. I følge Opplæringsloven er skolen kun pålagt å gi halvårsvurderinger to ganger pr. år med karakter og sluttvurdering (standpunkt- og eksamenskarakter). Forskning viser at karakterer ikke er læringsfremmende (eks. les Black and Wiliam, O. Dysthe). Derfor ønsker vi at foresatte ikke ensidig fokuserer på karakterer underveis, men heller samtaler med sitt barn om hva det lærer og hva det må øve mer på.

De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, regning, muntlige og digitale ferdigheter er forutsetning for læring og utvikling – se https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/hva-er-grunnleggende-ferdigheter/

Alle fag jobber med ferdighetene på fagenes premisser. Imidlertid er det slik som med alle ferdigheter – man må øve for å bli god. For å kunne sykle, må man øve. Det samme gjelder for å bli en god sjakkspiller, fotballspiller, sykepleier osv. Elevene må øve på disse fem ferdighetene både på skolen og hjemme. Foresatte kan bistå ved å påse at ungdommen leser og skriver jevnlig, benytter regning i praktiske oppgaver hjemme, oppfordres til å fortelle hva de har lært på skolen og bruker digitale verktøy uten å kun fokusere på spill og sosiale medier.

Organisering

Ledelsen er organisert med rektor/virksomhetsleder Mona Häckert og undervisningsinspektørene Tone Andersson og Tonje M. Ruud.

Personalet er organisert i team, hvor hvert team har teamledere. Elevene på hvert trinn er delt inn i klasser som er plassert i soner på skolen. Kontaktlærerne, tre stykk, har elever fra to klasser.

Skoledagen er organisert i bolker à 45 minutter. For å få til en lengre pause midt på dagen (kl. 1055-1135), har vi kun en 10 minutters pause mellom 1. og 2. time, mellom 5. og 6. time og mellom 6. og 7.time.

Time

Klokkeslett

1

0830 – 0915

2

0925 – 1010

3

1010 – 1055            Spisepause 40 minutter for elevene

                                  etter 1055

4

1135 – 1220

5

1220 – 1305

6

1315 – 1400

7

1410 – 1455            Kun onsdager og torsdager

I spisepausen er kantinen normalt åpen Det er køsystemet som skaper utfordringer – ikke tillaging av mat. I spisepausen er det utlån av forskjellig utstyr slik at elevene kan være aktive. Alle elever starter til 2.time, kl. 0925, hver torsdag. Personalet har møte 08-0915.

Godt skolemiljø 

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. På følgende nettside kan du lese om hvilke rettigheter du som elev og foresatt har hvis du opplever at skolemiljøet ikke er godt: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/

Forhold rundt §9a og elevens rett til et trygt og godt skolemiljø blir tatt opp med elevene i løpet av de to første ukene og følges opp kontinuerlig.

Skolen ønsker tett og god kontakt med både elev og foresatte. Sammen kan vi løse de fleste utfordringer.

I den forbindelsen bør tiltaksteamet nevnes. Skolen har opprettet et team som jobber med å tilpasse opplæringen til alle elever – det er både faglig og sosialt. I teamet deltar skolens ledelse, sosiallærer, rådgiver, ressurskoordinator (en fra hvert trinn), helsesykepleier, repr. fra Fredrikstadhjelpa 0-16 år og PPT. Politiet og Barneverntjenesten deltar også et par ganger pr. semester – ikke med enkeltsaker, men mer overordnet.

Tiltaksteamet får inn saker både anonymt fra 8., 9. og 10.trinn via ressurskoordinatorene og elevsaker som foresatte har godkjent skal tas opp. Tiltaksteamet ser sammen på muligheter og tilpasninger som er til det beste for eleven det gjelder.

Repr. fra Fredrikstadhjelpa 0-16 år jobber for å hjelpe ungdommer og foresatte med ting som kan være vanskelig å løse på egen hånd. Det kan være forhold utenfor skolen. Foresatte blir alltid informert før denne instansen kobles inn. Du kan lese mer på https://www.fredrikstad.kommune.no/tjenester/barn-familie-utdanning/barn--og-familietjenester/fredrikstadhjelpa-0-16/

Leksehjelp

På vår skole tilbys det leksehjelp mandag, tirsdag og onsdag fra kl. 14.00-15.30.

Engelsk

På skolen har vi læreverket New Flight, flere velger å ikke bruke dette, da det er ganske utdatert.

Vi har fokus på nyere tekster og klassesett med skjønnlitterære ungdomsbøker og billedbøker om Rosa Parks og Anne Frank.

Litteratur er et område vi ønsker å satse mer på.

Vi har en treårig plan med temaer, 4-5 per skoleår, bruker god tid på disse temaene og har fokus på grunnleggende ferdigheter.

8. trinn 9.trinn 10.trinn
Australia USA Native people/identity (The Diary of a part time Indian)
Mysteries/scary stories Inner and outer selves People who changed the world
Great Britain Love and friendship Crime
Fight for your rights  (Rosa Parks picture book) Racism/slavery The English speaking world (British Isles and Colonial time)
  Literature (Anne Frank picture book) People on the move

 

Vi bruker de digitale plattformene som skolen har felles.

Vi arbeider kontinuerlig med vurdering, erfaringsdeling og fagfornyelsen i seksjonen. Vi ønsker å vurdere elevene ut i fra de grunnleggende ferdighetene, gi gode underveisvurderinger og finne nye måter å vurdere de på.

Norsk

I norsken hos oss har vi pr. dags dato ikke læreverk. Vi har tidligere brukt Kontekst. Seksjonen jobber for å få kjøpt inn Kontekst 3.utgave. Vi fokuserer på leseglede, tekstskaping, kommunikasjon og identitet som er ankret til kjerneelementene.

Vi er i utarbeidelse av en ny 3-årig plan, etter innføringen av fagfornyelsen.

Norskseksjonen ønsker å innføre daglig «lesekvart» på hele skolen, for å se om leseferdighetene til elevene øker. Vi ønsker også at det skal jobbes mer systematisk med lesestrategier, både via lekseplanen og i undervisningen.

I norskfaget jobbes det kontinuerlig med vurderinger, elevene vurderer hverandre, prosessvurdering er en stor del av faget, samt elevens egenvurderinger. Her benyttes ofte forhåndslagde mål-ark som hjelper elevene i vurderingsarbeidet. Vi bruker også mye stillaser og eksempeltekster som vi plukker fra hverandre i fellesskap, før elevene begir seg ut på en oppgave.

Matematikk

Vi har benyttet Faktor sitt læreverk de siste årene. Med den nye læreplan, LK20, og ny organisering av emner på 8. 9. 10.trinn, har strukturen i disse bøkene blitt lite hensiktsmessig. Vi prøver derfor en kombinasjon av noe fra bøker, en del oppgaver fra Kikora og også fra den digitale plattformen Campus Matte, som Fredrikstad kommune abonnerer på. Vi benytter GeoGebra i arbeidet med funksjoner og geometri og Excel med økonomi og statistikk.
Vi i matematikkseksjonen på vår skole har et kortsiktig mål om å heve kompetansen vår innenfor programmering, for å kunne implementere dette på et nybegynner-nivå der det å forstå det matematiske er hovedfokus, og innblikk i programmeringsdelen også ivaretas. På lang sikt håper vi en forsiktig tilnærming til dette nye feltet kan føre til trygghet, og at det blir en naturlig del av undervisning.

Vi har for tiden et samarbeid med Høgskolen i Østfold (Dekomp) der fokusområdet til matematikkseksjonen er hvordan vi skal legge opp vurderingsarbeidet slik at det treffer bedre på kompetansemålene, enn det en skriftlig prøve muligens gjør. Vi prøver å ta utgangspunkt i kjerneelementene i planleggingen av undervisning og jobber med å finne vurderingssituasjoner som tilpasses dette. Vi har mange ideer, men jobber med å lande på gode vurderingssituasjoner som er oversiktlig for lærer/elev/foresatte og som ikke fører til enormt merarbeid, men heller som en integrert del av undervisning. Her er vi i en prosess.

Profesjonsrettet pedagogikk

I samarbeid med PPT har vi et pågående arbeid med å bygge opp en alternativ opplæringsarena for elever som har utfordringer med å få sin opplæring i full klasse. Dette arbeidet har naturlig nok stoppet noe opp pga pandemien og mye hjemmeskole dette skoleåret. Vårt mål med opplæring for alle elever, er at de skal få sin opplæring i fellesskapet – altså i klassen. Vi ønsker å færrest mulig faste grupper med spesialundervisning.

Praktisk-estetiske fag

Utenom ordinær opplæring i kroppsøving, musikk, mat & helse og kunst & håndverk har skolen blant annet tilbud om valgfagene fysisk aktivitet og helse, friluftsliv, utvikling av produkter og tjenester, design og redesign og kulturarv. Valgfaget kulturarv har fokus på å bygge opp en skolehage til bruk for både elever og nærmiljøet. Valgfaget samarbeider med valgfaget utvikling av produkter og tjenester.

Annet 

Haugeåsen ungdomsskole er en lærerutdanningsskole. Skolen har 7 lærere med formell kompetanse i veiledning.

Skolen har fra høsten 2021 to ansatte som har utdanning Lærerspesialist i henholdsvis norsk og matematikk. Rådgiver har master i karriereveiledning og en lærer er har masterfag i KRLE. En lærer er i gang med masterstudie i norsk samt en lærer som tar master i psykososialt arbeid i skolen.

Alle lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk har minst 60 stp i faget.

Så lenge satsingen Kompetanse for kvalitet har vært i gang, har skolen hatt over 20 lærere i videreutdanning. Hovedfokuset har vært på norsk og matematikk, men vi har også to lærere som har studert flerkulturell pedagogikk.

I 2015 startet skolen et samarbeid med HL-senteret og ble en Dembraskole. I tillegg samarbeider vi med Nafo og er FN-skole. Gjennom en tiårsperiode har vi hatt fokus på inkludering og få til god opplæring i særskilt norsk og tospråklig fagopplæring. Vi har egen koordinator som jobber tett med lærerne som underviser i særskilt norsk og de tospråklige lærerne.

Høsten 2019 fikk skolen midler fra Bufdir og Sparebanstiftelsen til å starte opp prosjektet Åpen skole. Prosjektet har som mål å åpne skolen en dag i uken på ettermiddag-/kveldstid for lokalmiljøet. Aktivitetene spenner seg fra matematikkurs, lavterskeltilbud innen bevegelse, lek i basseng, strikkekafé, formingsaktiviteter, musikk, dans etc. Siden mars 2020 har det vært færre aktiviteter, men vi har fortsatt åpent hver onsdag for kun elever ved skolen. Vi håper på å åpne opp igjen for lokalsamfunnet når de anbefalingene kommer.

I skoleåret 2020-21 har hele skolen deltatt i Dekomp med fokus på vurderingspraksis. Vi ønsker å få bort fokuset på vurdering med karakterer samtidig som vi gir god underveisvurdering.

 

Emneord: Ungdomsskole, Fredrikstad
Publisert 4. feb. 2021 11:20 - Sist endret 25. nov. 2021 07:44