Hjortsberg skole

- kunnskap, trivsel og kvalitet

 

Skolens hjemmeside

Rektor: Ann Kariin Depui 

Skolen vår 

Hjortsberg skole er en barneskole, 1.-7. trinn med 470 elever. Vi har store uteområder som har blitt oppgradert med Parkouranlegg og basketbane. Skolen ligger litt utenfor bykjernen, med nærhet til skog og mark. Områdene blir brukt til aktiv læring, turer, fysisk aktivitet og gym. I tilknytning til skolen, har vi en idrettshall hvor elevene har gym. Vi har et eget bibliotek hvor klassene booker timer og låner bøker bla til «lesekvart».

Alle våre klasserom har digitale tavler.  

Digitalt utstyr og kompetanse:

Alle elevene på 1.-3. trinn bruker Ipad i undervisningen. De bruker bla Book Creator til å lage sammensatte tekster, de bruker Teams og OneNote. Elevene på 4.-7. trinn har egen PC.

I år har skolen kjøpt inn lisens på det digitale læreverket, «Skolen.cdu» fra Cappelen Damm til alle elevene på skolen. Denne nettressursen har oppdatert innhold etter Fagfornyelsen. Det er kun elevene på 1. trinn som har fått engangsbøker i matematikk og norsk i år.

For et par år siden kjøpte vi inn mye programmeringsutstyr. I år har vi innredet et programmeringsrom. Vi har klassesett i «Lego education», «Sphero chariot» (bil) med diverse tilleggsutstyr og bit-bot. I tillegg til dette har vi to 3-D printere.

To lærere hos oss har tatt «Lærerspesialt i IKT», alle lærerne har gjennomført 15 stp i «IKT for lærere» i et samarbeid med HIOF, og flere av våre lærere har tatt videreutdanning i IKT og programmering.

I programmering har det blitt laget undervisningsopplegg som lærer kan bruke i undervisningen med klasser.

Det har også blitt utarbeidet et årshjul for hva elevene skal kunne i digital kompetanse på hvert trinn.

Engelsk

Vi har mange lærer med 30 stp i engelsk. I engelsk har vi brukt Stairs som læreverk, men det er behov for en fornyelse. I år har vi brukt digital ressurs på «Skolenmin.cdu», produsert egne tekster og lånt engelsk litteratur på biblioteket.

På trinnene samarbeides det om temaer, slik at de for eksempel kan jobbe med samme tema i norsk, engelsk og samfunnsfag.

Norsk

Vi har Ordriket som leseverk. I tillegg til det, låner elevene bøker av ulike sjangere på skolens bibliotek og på biblioteket i byen. Mange klasser har «lesekvart» hver dag. I disse 15 min kan læreren vie litt ekstra oppmerksomhet til elever som trenger det, ta imot beskjeder, ha lesetrening med elever som har behov for det.

Eleven jobber mye med sammensatte tekster. De produserer selv og de kan lese «Aftenposten Junior» eller «Nysgjerringper». Mange lærere bruker «NRK Supernytt» som grunnlag for samtaler rundt aktuelle temaer.

På 6. trinn gjennomføres det «Øy-hopping» hvert år. Alle elevene leser «Danny og den store fasanjakten». De varierer mellom høytlesning i klassen, i små grupper eller som hjemmelekse. I etterkant jobber de med grammatikk og kreative oppgaver.

Matematikk

Vi har «Matemagisk» som læreverk i matematikk. Kompetansemålene i matematikk er de som har forandret seg mest i Fagfornyelsen. Det er få temaer hvert år, og det er kompetansemål for hvert år.

Dette innebærer at lærerne må aktivt inn å bruke målene i Fagfornyelsen og legge opp undervisningen etter det.

Profesjonsrettet pedagogikk

Hjortsberg skole har mange gode klasseledere som respekterer eleven, og har et positivt elevsyn. Vi har fokus på klasseledelse og relasjoner. Elevundersøkelsen viser at elevene trives og at de opplever lite mobbing.

Som et utviklingsområde må vi gjøre elevene mer bevisst på hva elevmedvirkning og vurdering er. Elevundersøkelsen viser at vi skårer lavt på det.

Skolens ledelse har ett tett og nært samarbeid med skolens FAU. Ledelsen har 15-20 min., fast innslag på fau-møter hvor vi gir informasjon.  

Vi ønsker å jobbe mer systematisk med resultater på kartlegging og nasjonale prøver. Hvordan kan vi bruke resultatene til å bedre vår undervisning på en systematisk og god måte?

Andre fag

Lærerne bruker mye aktiv læring i alle fag.

Praktisk-estetiske fag

Elevene på 6. trinn har K&H og mat og helse i liten gruppe. Fremover ønsker vi at de praktisk-estetiske fagene skal bli en del av tverrfaglig undervisning, for eksempel ved at en klasse jobber med Storyline eller et prosjekt.

Annet

Forskningsprosjekt:

Gjennom et samarbeid med Høyskolen deltar vi på et forskingsprosjekt i matematikk med «Åpne og rike oppgaver». Læreren får tips om oppgaver de skal teste ut sammen med elevene. I etterkant av dette, gir læreren en skriftlig tilbakemelding/refleksjon til Høyskolen, som skal brukes videre i høyskolen sin forskning.

Dekomp:

Alle lærene deltar på samlinger med ulike temaer. Vi har samarbeidet om hvordan lærerne kan gi mer åpne og rike oppgaver i alle fag.

RØRE:

Skolen har søkt «Røre»-midler, og uteområdene skal oppgraderes med utekjøkken og en utendørs kjøkkenhage.

Vi har inne en søknad om å bli en «Helsefremmende skole».

 

Emneord: Barneskole, Halden
Publisert 4. feb. 2021 11:20 - Sist endret 25. nov. 2021 07:44