Rektor: Anne Elisabeth Gulland
Kontaktinformasjon
Tlf: 69 11 62 50
Epost: kruseloekka.ungdomsskole@sarpsborg.com
Besøksadresse: Hans Nielsens Hauges gate 33
Skolen vår
Kruseløkka ungdomsskole er plassert sentralt i Sarpsborg sentrum. Skolen har 575 elever og 77 ansatte, der vi har både pedagoger, miljøveiledere og fagarbeidere/assistenter. Skolen har helsesykepleier i 100 % stilling. Vi tar imot elever fra 4 barneskoler som ligger i ulike deler av byen. Det er 8 klasser på hvert trinn. 40 % av elevene våre har minoritetsbakgrunn.
Vi er med på et samarbeid med Høgskolen i Østfold for å utvikle tverrfaglighet og dybdelæring, og vurdering for læring. Dette arbeidet vil fortsette neste skoleår.
Hver elev har en hybrid-PC. Vi bruker skolestudio.no som lærebokplattform, i tillegg til flere analoge lærebøker. Vi tror at en veksling mellom PC og bok gir en sunn variasjon og mer læring.
Vi bruker Office 365 og Zokrates som læringsplattform.
Nedenfor følger fag- og emneområder der vi ønsker utforskning av praksis :
Engelsk
Engelskundervisningen på Kruseløkka drives på to faglige nivåer per trinn.
Eksamensresultatene i engelsk på Kruseløkka har over tid vært høyere enn i matematikk og norsk. Her er interessant å forske på årsakene til dette. Er det serier, gaming og youtube som har æren, er det læringssituasjonene og mengde variert arbeid, eller eventuelt andelen flerspråklige elever?
Vi ønsker utforsking rundt vurderingssituasjoner i engelsk, og spesielt hvordan egenvurdering og kameratvurdering kan fremme god læring underveis.
Vi ønsker utforsking rundt bruk av digitale verktøy og språkopplæring, spesielt knyttet til uttale, lytting og innspilling av lydfiler.
Vi ønsker utforsking rundt internasjonalt samarbeid, og hvordan best opprette trygge fora med klasser i andre land. Hvordan vil et slikt samarbeid øke gleden og forståelsen av engelskfaget?
På hvilken måte vil ny eksamensform endre praksis i klasserommet?
Norsk
Statistikk viser stor framgang fra 8. til 9. trinn på nasjonale prøver i lesing. Hvorfor lykkes skolen med det?
Flere elever med spesialundervisning kommer til skolen uten å kunne lese. Hvordan kan vi best gjennomføre leseopplæring på nybegynnernivå for ungdommer?
Lesing på skjerm vil være en viktig ferdighet fremover, men forskning peker på at særlig svake lesere har utfordring med forståelsen og utbyttet av lesing på skjerm. På hvilken måte kan en datapenn bidra i denne sammenhengen?
Kruseløkka har en del elever med særskilt norskopplæring på alle trinn. Vi ønsker utforskning rundt hvordan vi gjennomfører undervisningen i særskilt norsk for å få en best mulig overgang til ordinær norskplan.
Matematikk
Gjennom flere år har vi sett at elever med minoritetsbakgrunn skårer gjennomgående lavere på nasjonale prøver i regning på 8. trinn, enn andre elever. Hvilke faktorer kan skolen påvirke i denne sammenhengen?
Ny læreplan i matematikk og ny muntlig og skriftlig eksamen åpner for andre arbeidsmåter. Hvordan legger det føringer for endret praksis?
Skolen har hatt programmering/ koding som valgfag i 5 år. Mange gutter velger dette. Vi ønsker utforsking om koding øker forståelse i matematikk.
Skolen har matematikk fordypning og her får ofte elever bedre resultater enn i matematikkfaget. Hvilke arbeidsmetoder kan her være overførbare til den ordinære matematikkundervisningen?
Profesjonsrettet pedagogikk
Skolen skårer lavt på elevundersøkelsen rundt elevmedvirkning. På hvilken måte kan skolen forbedre praksisen på dette området?
Undersøkelser peker på at forebyggende arbeid er et av de mest effektive tiltakene mot mobbing. Hvordan bør skolen jobbe med klassemiljø og skolemiljø for å forebygge konflikter, plaging, utestengelser og mobbing? Skolen ønsker utforskning på konkrete og gjennomførbare aktiviteter/tiltak når det gjelder ytterligere kartlegging og forbyggende arbeid.
Vi har en «Dialogdag» i samarbeid med ulike religionssamfunn, som holdes på 8. trinn. Vi ønsker utforskning rundt hva som best forhindrer både utenforskap og radikalisering.
Andre fag
Tilvalgsfag på Kruseløkka er tysk, fransk og spansk, samt engelsk- og matematikk fordypning og arbeidslivsfag.
Utforske potensiale med IKT og språk. Hvordan bygge opp et språk med hjelp av teknologi? Hvordan få ordforråd til å sitte enda bedre hos elevene med datateknologi?
Hvorfor faller flere og flere elever av i fremmedspråk? Hvorfor synes elevene det er vanskeligere å lære et fremmedspråk nå enn før?
Praktisk-estetiske fag
Kroppsøving
Elevene kan velge mellom bevegelsesglede og idrettsglede. Vi synes det hadde vært interessant å ha en type følgeforskning på om inndelingen har bidratt til økt aktivitet blant elevene.
Vi har samarbeid med St. Olav VGS og toppidrett, der elevene våre kan velge toppidrett valgfag. Hvordan forbereder dette for valg av retning i videregående skole?
Annet
Skolen jobber systematisk med tilrettelegging rundt alle læringssituasjoner for dyslektikere. Det arrangeres samlinger for dyslektikere og individuell støtte ved behov. Hvordan kan skolen best lykkes i å få dyslektikere mest mulig selvhjulpne?
Skolen jobber systematisk med de tverrfaglige temaene i læreplanen på alle trinn. Skaper integrert faglighet mer motivasjon for dybdelæring? Lærer elevene mer av for eksempel fagdager?
Hvordan utnytte elevenes flerspråklighet og minoritetsbakgrunn til å fremme mangfold i undervisningen?
“Kognitiv kondis”. Hvordan opprettholde og øke elevenes utholdenhet, med tanke på læring på et høyere kognitivt nivå? Vi ser at elever hopper over komplekse utfordringer og problemstillinger, og dermed går glipp av viktig læring. Hvordan kan praksis justeres for å øve opp dette?