På skattejakt med Blue-Bots: Et samarbeid mellom BLU, Inspiria og DLV

Torsdag 12. januar samlet det seg en gruppe barnehageinteresserte fagfolk rundt tematikken: "Hva kan vi gjøre med Blue-Boter i barnehagen?". Med blikket rettet mot algoritmisk tenkning lekte deltagerne seg gjennom programmering og koding. Pernilla Axelryd fra Inspiria Science Center utfordret workshopdeltagerne steg for steg gjennom utforskende samarbeid. Ut på gulvet alle sammen!

Foto: M. Hall, M. Hagelia og A. T. Cristosomo

I denne workshopen var fokuset rettet mot matematikk i barnehagen. Deltakerne, som både var barnehagelærerutdannere og barnehagelærerstudenter, lærere i skolen og barnehageansatte, fikk prøve seg frem ved å trykke og bli kjent med Blue-Botene - med mål om å «knekke koden». Hele økta ble kyndig og entusiastisk ledet av Pernilla Axelryd fra Inspiria.

Blue-Bot?

En Blue-Bot er en liten robot som ligner på en vennlig bie. Den kan programmeres blant annet ved hjelp av knapper den har på "ryggen". Den har også bluetooth og kan for eksempel kobles til en kodingsapp på iPad. Blue-Boter brukes både i barnehage og på skoler.

Dersom du er interessert i å lære mer, så kan du sjekke ut fagstoffet som ligger åpent for alle i vår Digitalisering i barnehage-mooc. Her finner du en egen modul om koding i barnehagen, som blant annet inneholder fagstoff som er spesifikt knyttet til Blue-Bot.

Det er også mulig å både komme innom oss på DLV - Det digitale læringsverkstedet for å prøve våre Blue-Boter. Du kan også få låne dem med deg ut til barnehagen, enten du er BLU-student, -lærer eller ansatt i en barnehage. Bare ta kontakt!

"Hit og dit" - aktivitet med tellematte og terning, skattejakt og knekk koden

"Hit og dit"-aktivitet med tellematte og terning. 

Deltagerne måtte finne frem den «algoritmiske tenkeren» hos seg selv, og fikk prøve ut egne matematiske tankesett og testet ut forskjellige strategier til å løse diverse oppgaver. Og hva skjer når Blue-Botten ikke «klarer» å gå riktig vei? Ja, da var det å snakke sammen igjen, samarbeide videre og stille spørsmål; Hva skjedde nå? Hva bør vi gjøre annerledes og hvorfor?

Finn-Martin Heggen ved Stenrød barnehage var svært fornøyd med dagen og sier: - For min del var det store det å få ideer til hvordan disse Blue-Botene kan brukes. Hele konseptet var ukjent for meg fra før, så bare det å se hvor enkelt det egentlig er hjalp mye med å "ufarliggjøre" disse.

Skattejakt.

Cecilie Kasbo Svendesen ved Stenrød barnehage synes også dagen var bra: - Jeg synes workshopen var veldig lærerik og det var fint å få innspill på hvordan Blue-Bots kan brukes i barnehagen. Det åpnet også opp for flere tanker angående alt barna kan lære av å ta i bruk dette i barnehagen. 

Vi er ikke ferdige ennå?

Vi ser frem til å fortsette samarbeidet og utforskning av Blue-Botene samt annet utstyr ved det Digitale læringsverkstedet. Og sammen! Sammen kan studenter, barn, personalet fra barnehagen og ansatte ved HiØ utvide tanker rundt pedagogikken, det lekende og meningsfylte for barna, som digitale muligheter kan bringe med seg.

Gudrun er klar for nye oppdrag! 

- Som deltager var det spennende å få ulike oppgaver i forhold til Blue-Botene (og vi ble glade i vår kjære Gudrun), uttrykker Anita Tvedt Crisostomo og Hege Cathrin Sennerud, som begge er faglærere ved barnehagelærerutdanningen. - Hvordan kan vi ta med oss denne kunnskapen videre og prøve den ut i samarbeid med barn i barnehagen? Kanskje kan vi sammen med barna gjennom utforsking av Blue-Botene finne nye veier til algoritmisk tenkning og nye skattejakt oppdagelser?

Emneord: dlv, barnehagelærerutdanning, barnehage, digital kompetanse, programmering Av Sandra E. Sekkouri
Publisert 25. jan. 2023 13:04 - Sist endret 3. feb. 2023 12:33