Mandag 6. mai 2024 arrangerte KUPP konferansen 'På vei', for pedagoger engasjert i og interessert i partnerskap mellom høgskole og praksisfelt. Programmet var fylt med et variert innhold.
Aktuelle saker
I KUPP-prosjektets siste halvår jobber deltakerne aktivt med å integrere vellykkede elementer i driften ved lærerutdanningene og i praksisfeltet. Målet er ikke bare å avslutte prosjektet, men også å sikre at dets suksesser blir en varig del av utdanningssystemet. Spennende muligheter venter, og deltakerne er klare til å forme fremtiden for lærerutdanning med sine innovative tilnærminger.
I etterkant av mastertorget våren 2023, tok grunnskolelærerstudent Emilie Bergby Amundrød (26) kontakt med partnerskapsprosjektet KUPP. I tankene hadde hun et klart mål: å tilegne seg kompetanse til masteroppgaven sin.
Prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP) arbeider blant annet med å videreutvikle interne strukturer, og i høst har professor Anne Reinertsen tatt initiativ på barnehage-feltet. Prosjektet dreier seg om rekruttering, samt å beholde barnehagelærere og pedagoger i sektoren.
Praten tok ei profesjonsretta retning da utviklingsprosjektet KUPP inviterte til paneldebatt om spenningar, utfordringar og gleder i partnarskap.
Vår betyr ofte innspurt av barnehage- og skoleår, og det gjelder også for KUPP. Selv om det går mot sommer, har KUPPs deltakere deltatt aktivt på lærerutdanningskonferansen, i drøfting av forskning på det tredje rom, samt bedrevet innoverende prosjektarbeid.
Høgskolen i Østfolds årlige Mastertorg gikk av stabelen 15. mars. KUPP-deltakere bidro med formidling av forskningsaktiviteter og prosjektideer til grunnskolelærerstudenters fremtidige masteroppgaver.
Et av høgskolens flotteste klasserom - nemlig uteklasserommet - ble tatt i bruk til deler av KUPPs januarsamling, da blant annet tematikken profesjonalitet og forankring sto på agendaen.
Samling for pedagogene som er med i prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP) ble avholdt i slutten av november. Denne gangen ble dagen brukt til å legge fram forsknings- og utviklingsprosjekter som de ulike KUPP-gruppene har jobbet med i høst.
15 deltakere fra prosjektet KUPP (Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap) deltok på Nordisk konferanse i Aksjonslæring og aksjonsforskning (NORALF), som ble arrangert av Universitetet i Tromsø 13.-14. oktober.
Omlag 40 pedagoger fra ulike pedagogiske arenaer møttes onsdag på campus i regi av prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Dagen ble brukt i smågrupper der målet var å finne frem til ulike forsknings- og/eller utviklingsprosjekter i fellesskap, på tvers av fagmiljøer og organisasjoner. Utgangspunktet er en felles kompetanseutvikling og en nysgjerrighet på å utvikle nye former for samarbeid i partnerskap som en er en del av.
Cecilie Olandersson og Stine Brynildsen belyser relevante temaer for skole i den nye podcasten Skolelys - en pod for oss med hjertet i skolen.
Forskerseminaret i regi av utviklingsprosjektet KUPP var en god arena for studenter, høgskoleansatte og ansatte i samarbeidsskoler og -barnehager å knytte bånd og skape forsknings- og utviklingsprosjekter i fellesskap.
- Jeg er så fornøyd med både hvordan dagen ble, engasjementet fra alle deltagerne og stemningen i gruppa, forteller Sigrun Staal Hafstad, som er prosjektleder for DIKU-prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Omkring 50 pedagoger fra ulike institusjoner møttes til prosjektets første samling.